Behöver du mer information?
Kontakta punktbeskattningens rådgivning genom att skicka ett meddelande i MinSkatt (Kontakt > Meddelanden) eller genom att ringa 029 497 155.
Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.
Om det förekommer ett serviceavbrott eller tekniska störningar i EMCS, (Excise Movement and Control System) systemet för förflyttning och kontroll av punktskattepliktiga produkter, kan du rapportera om en ändring av destinationen till mottagaren och chauffören med en ersättningsrutin. Som ersättningsrutin kan du använda Skatteförvaltningens blankett Anmälan om ändring av destination för transport (1464r).
Det är inte obligatoriskt att använda blanketten utan du kan också som ersättningsrutin använda ett dokument som du själv upprättat. Det ska innehålla samma uppgifter som det finns på blanketten. Uppgiftsfälten ska markeras med samma siffror och bokstäver. Du ska också bevara en kopia av blanketten eller dokumentet i din bokföring.
Du kan kontrollera i MinSkatt informationen om driftsavbrottet och uppskattningen av avbrottets längd. Det går också att fråga Skatteförvaltningen om ersättningsrutinen ska användas på grund av driftsavbrottet eller om ändringen av destinationen ska göras i EMCS först efter driftsavbrottet.
Kontakta Skatteförvaltningen om driftsavbrottet beror på en störning i ditt eget informationssystem.
Obs! När EMCS igen kan användas ska du lämna anmälan om ändringen av destination i EMCS genom att där fylla i uppgifterna från det ersättande dokumentet. Kom ihåg att i EMCS ange att anmälan om ändringen av destination ursprungligen upprättats med en ersättningsrutin. Det finns en separat punkt för detta i MinSkatt och meddelandet i API.
Om en störning förekommer i Vero API ska du lämna anmälan om ändringen av destination via MinSkatt.
Kontakta punktbeskattningens rådgivning genom att skicka ett meddelande i MinSkatt (Kontakt > Meddelanden) eller genom att ringa 029 497 155.