Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Information om MinSkatt och hjälp med skatteärenden

MinSkatt är en e-tjänst för Skatteförvaltningens kunder. Du kan sköta dina skatteärenden i MinSkatt.

Anvisningar om att använda MinSkatt

Så här loggar du in i MinSkatt

Så här ger du en annan person eller ett företag fullmakt att sköta ärenden på dina vägnar

Vanliga frågor

Kundservice i MinSkatt

Du kan fråga råd via vår chatt i MinSkatt eller genom att ringa vår telefonservice.

Information om chatten: Chatta med Skatteförvaltningen

Servicenumren

Om du inte lyckas sköta dina skatteärenden i MinSkatt eller om du har annat att fråga kan du också skicka ett skriftligt meddelande till oss i MinSkatt.

När våra kundrådgivare handleder dig per telefon i att använda tjänsten kan de se dina uppgifter i MinSkatt. Halvfärdiga uppgifter används inte för din beskattning.

Vi spelar in kundkontakten i MinSkatt för att kunna utreda eventuella fel eller störningar i tjänsten. Vi förstör inspelningarna 30 dagar efter kundkontakten.

Spärrmarkerad kund – dina uppgifter visas i MinSkatt

Om du har spärrmarkering kan både du och ditt ombud som du har gett fullmakt se dina spärrmarkerade uppgifter i MinSkatt. Inom Skatteförvaltningen är det endast vissa utsedda personer som kan se spärrmarkerade uppgifter.

Kundrådgivaren kan i undantagsfall se dina kontaktuppgifter från inspelningen. Kundrådgivarna hör till Skatteförvaltningens personal och de är bundna av sekretess.

Handlingarna lagras en begränsad tid i MinSkatt

Vi lagrar dokumenten som finns i MinSkatt så länge som de behövs för beskattningen. Om du behöver dokumenten för annat bruk ska du spara filerna på din egen dator eller arkivera dem på annat sätt.

Du kan ge respons på uträttandet av ärenden

I MinSkatt kan du också ge respons på hur det gick att sköta dina ärenden. År 2023 mäter vi kundupplevelsen i MinSkatt i samband med följande deklarationer, ansökningar och funktioner:

  • ansökan om skattekort
  • svar till begäran om utredning
  • skattedeklarationen för skogsbruk (2C)
  • skattedeklarationen för jordbruk (2)
  • skattedeklarationen för näringsverksamhet – rörelseidkare och yrkesutövare (5)
  • skattedeklarationen för näringsverksamhet – näringssammanslutning (6A)
  • skattedeklarationen – förening, stiftelse, kommun, församling m.m. 2022 (6C)
  • fastighetsskattedeklarationen.

Responsen används i utvecklingen av tjänsterna och verksamheten och den påverkar inte behandlingen av beskattningsärenden som inletts.

Vanliga frågor om MinSkatt

Du kan använda MinSkatt på en dator eller mobil enhet, såsom pekplatta och smarttelefon. Du behöver också en internetanslutning och ett webbläsarprogram. Webbläsaren ska tillåta användning av kakor (cookies) och JavaScript.

MinSkatt fungerar bäst med de mest allmänna webbläsarnas nyaste versioner:

  • Microsoft Edge
  • Google Chrome
  • Apple Safari
  • Mozilla Firefox.

Det går inte att logga in i MinSkatt med Suomi.fi-identifikation med vissa gamla webbläsare och operativsystem på grund av att det har tekniskt förhindrats. Närmare information om detta på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Sidan har senast uppdaterats 24.1.2023