Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Mottagande av produkter under ett uppskovsförfarande (EMCS)

Mottagningsrapporten (e-AD)

När du tar emot produkter ska du fylla i en mottagningsrapport i EMCS (systemet för flyttning och kontroll av punktskattepliktiga produkter ­ Excise Movement and Control System) i MinSkatt. Om du har gränssnittet API i din användning kan du använda det. Lämna mottagningsrapporten senast inom fem vardagar från att du har tagit emot produkterna. När du lämnar mottagningsrapporten inom utsatt tid undviker du en försummelseavgift. Skatteförvaltningen förmedlar mottagningsrapporten elektroniskt till avsändaren av produkterna. Du ska också deklarera och betala punktskatterna för de mottagna produkterna. Du kan deklarera och betala punktskatterna i MinSkatt.

Hur ska jag deklarera och betala punktskatt?

Gå till MinSkatt

Förlängd tid för att lämna mottagningsrapporten

I undantagsfall och av grundade skäl kan du be Skatteförvaltningen om förlängd tid för att upprätta mottagningsrapporten. Ett godkänt skäl kan vara att fem vardagar är en för kort tid för att avlasta och räkna produkterna och att mottagningsrapporten därför inte kan upprättas inom fem vardagar.

Begäran ska lämnas inom fem vardagar från den faktiska dagen för mottagningen av produkterna. Tidsfristen kan på begäran förlängas med fem vardagar. Observera att du, efter att tidsfristen förlängts, ska upprätta mottagningsrapporten inom den nya tidsfristen för att undvika en försummelseavgift.

Begäran kan framföras genom att ringa numret 029 497 154. Skatteförvaltningen bedömer beviljandet av en längre tidsfrist från fall till fall.

Avgöranden av mottagningsrapporten

I mottagningsrapporten ska du godkänna hela sändningen när alla produkter som avsändaren har anmält har anlänt och du har tagit emot dem.

Godkänn sändningen med avvikelser om exempelvis de mottagna produkterna eller produktkvantiteten skiljer sig från det som antecknats i e-AD (elektroniskt administrativt dokument). När produkterna frisläpps för konsumtion ska du på skattedeklarationen dock också ange de produkter och kvantiteter som du har godkänt med avvikelser.

Avvisa hela sändningen om du inte alls tar emot produkterna som angetts i e-AD.

Avvisa sändningen delvis om tar emot endast en del av de produkter som angetts i e-AD.

När du avvisar hela sändningen eller en del av sändningen ska du alltid också ange orsaken till avvisandet i mottagningsrapporten.

Exempel 1: Kunden har fått en sändning med 120 000 liter lätt brännolja medan kvantiteten i e-AD var endast 100 000 liter. Kunden godkänner sändningen med avvikelser och tar emot hela sändningen. I mottagningsrapporten antecknas som anländ och mottagen kvantitet hela den verkliga mottagna kvantiteten, det vill säga 120 000 liter lätt brännolja.

Exempel 2: Kunden har fått en sändning med 150 liter öl vilket motsvarar kvantiteten som angetts i e-AD. En del av ölen är visserligen av fel märke. Kunden avvisar sändningen delvis och tar endast emot 100 liter öl. I mottagningsrapporten antecknas 150 liter öl som anländ kvantitet och 100 liter öl som mottagen kvantitet. Efter mottagningsrapporten kan avsändaren göra en ändring av destinationen i e-AD och sändningen kan skickas exempelvis tillbaka till avsändarens eget skatteupplag.

Exempel 3: Kunden har fått en sändning med 60 liter vin medan kvantiteten som angetts i e-AD varit 75 liter. Sammanlagt 20 flaskor vin (15 liter) har gått sönder under transporten. Kunden godkänner sändningen med avvikelser och tar emot hela sändningen. I mottagningsrapporten antecknas som anländ och mottagen kvantitet 75 liter vin. Dessutom ska kunden i mottagningsrapporten i fältet Uppgifter som gäller mottagandet av sändningen anteckna att 20 flaskor vin (15 liter) har gått sönder under transporten.

När du vill redogöra för iakttagelser vid mottagandet av produkterna utan att något underskott eller överskott upptäckts i produktkvantiteten kan du göra det med funktionen mottagningsrapport via fältet Uppgifter som gäller mottagandet av sändningen. Så här kan du göra exempelvis om du vid avlastandet av produkterna märker att sändningen också innehåller sådana punktskattepliktiga produkter som inte har angetts i e-AD.

Om adressen till leveransplatsen för produkterna angetts fel i e-AD kan du be att avsändaren av produkterna ändrar destinationen till den rätta leveransplatsen för produkterna. Som mottagare kan du inte ändra den adress till leveransplatsen som angetts i e-AD.

Det finns situationer där produkterna inte hinner fram inom den tidsfrist som antecknats i e–AD (elektroniskt administrativt dokument). Orsaker till förseningen kan vara exempelvis en strejk i avsändar- eller mottagarlandet, en olycka under transporten eller någon annan oförutsedd orsak som hindrar transporten från att nå destinationen inom den angivna tidsfristen.

Om produkterna ännu inte har anlänt till dig och den leveranstid som antecknats i e-AD har passerat, har du fått en påminnelse från EMCS om att upprätta mottagningsrapporten.

Efter påminnelsen kan du lämna en redogörelse i MinSkatt eller VeroAPI för att produkterna inte har tagits emot inom den tidsfrist som antecknats i e-AD.

Observera dock att mottagningsrapporten ska lämnas inom fem vardagar från den faktiska mottagningsdagen för varorna – även om dagen för mottagningen infaller efter den i e-AD antecknade tidsfristen. När du upprättar mottagningsrapporten inom fem dagar från mottagningen undviker du en försummelseavgift.

Både avsändaren och mottagaren kan för samma sändning lämna en förklaring till förseningen av transporten.

Om det när produkterna tas emot upptäcks att det finns under- eller överskott i produktkvantiteten går det att lämna en förklaring till avvikelser. Förutsättningen för att lämna en förklaring är att mottagaren av produkterna har upprättat en mottagningsrapport där hen anmält ett under- eller överskott i den kvantitet som avsändaren angett i e-AD eller har rapporterat andra avvikelser i mottagningsrapporten. Både den avsändare och mottagare som antecknats i e-AD kan lämna en förklaring till avvikelser.
Förklaringen kan behövas i beskattningsmässiga frågor. Det går att lämna så många förklaringar till avvikelser som det behövs. Om du lämnar en förklaring till avvikelser kan du undvika en separat utredningsbegäran från Skatteförvaltningen.

Du kan också lämna en förklaring till avvikelser när produkterna exporteras till områden utanför EU och exportrapporten har skapats automatiskt. En exportrapport skapas automatiskt när EMCS har tagit emot en utförselbekräftelse från exportsystemet.

Du kan lämna en förklaring till avvikelser i EMCS i MinSkatt. Lämna förklaringen direkt i den e-AD som saken gäller. Om du använder gränssnittet API kan du lämna förklaringen via det.

Det kan finnas många naturliga orsaker till under- eller överskott. Du kan lämna en förklaring till avvikelser till exempel i följande situationer:

  • Vid avlastningen upptäcks det ett över- eller underskott som orsakats av fel vid lastandet.
  • En del av produkterna anländer till mottagaren efter mottagningsrapporten.
  • Produkterna eller en del av produkterna har förstörts till följd av produkternas beskaffenhet (t.ex. de har blivit gamla eller avdunstat).
  • Det har hänt något oförutsett under transporten (t.ex. en eldsvåda eller produkterna har gått sönder).

Anmärkning eller vägran i förväg

När du får kännedom om att du i e-AD (elektroniskt administrativt dokument) antecknats som mottagare av en flyttning har du möjlighet att reagera i EMCS (Excise Movement and Control System) innan produkterna anländer. Du kan ge avsändaren en anmärkning eller helt vägra att ta emot produkterna. Dessa funktioner går att göra i EMCS i MinSkatt. Om du använder API kan du göra funktionerna via gränssnittet. Skatteförvaltningen förmedlar elektroniskt anmärkningen och vägran i förväg till produkternas avsändarsmedlemsstat.

När du ta emot uppgiften om en e-AD där du antecknats som mottagare har du möjlighet att anmärka avsändaren av produkterna via EMCS om att alla uppgifterna i e-AD inte stämmer. Till exempel att produkterna eller produktkvantiteterna inte överensstämmer med din beställning.

Det är möjligt att anmärka så länge som produkterna ännu inte anlänt. Oavsett anmärkningen kan du ändå ta emot produkterna och upprätta en mottagningsrapport om dem.

Om du inte avser att ta emot produkterna ska avsändaren av produkterna göra en ändring av destinationen till en annan aktör. Om den fysiska flyttningen ännu inte har börjat kan avsändaren också återta e-AD i sin helhet.

Ange senare på skattedeklarationen de produkter som du i verkligheten har tagit emot om du också tar emot produkter som du inte beställt.

En vägran i förväg är ett kraftigare sätt än en anmärkning att meddela avsändaren av produkterna att hen har upprättat e-AD felaktigt. Du kan exempelvis vägra i förväg att ta emot produkter om e-AD i sin helhet upprättats fel, alltså du har inte beställt något, men oavsett det har du antecknats som mottagare i e-AD. Orsakerna till en vägran kan vara samma som i en anmärkning men efter en vägran i förväg kan du inte längre ta emot produkterna.

Avsändaren ska göra en ändring av destinationen till en annan aktör eller om den fysiska flyttningen ännu inte har börjat kan avsändaren också återta e-AD i sin helhet.

Om avsändaren agerar fel

Myndigheterna i Finland och i den andra medlemsstaten får alltid uppgifter om en anmärkning eller vägran i förväg. Men om du misstänker att avsändaren använder ditt punktskattenummer i bedrägligt syfte är det alltid på sin plats att vägra e-AD i förväg och kontakta Skatteförvaltningen.

Direkt leverans

Med rätt till direkt leverans avses att punktskattepliktiga produkter får tas emot någon annanstans än i det skatteupplag för en godkänd upplagshavare eller på den adress till en registrerad mottagare som antecknats i punktskattetillståndet.

För att få rätt till direkt leverans ska du registrera dig. När du har registrerat dig som användare av direkt leverans får du ett beslut om registreringen. Efter detta har du rätt att ta emot produkter på destinationer för direkt leverans.

En produkt avlägsnas från uppskovsförfarandet på den tidpunkt då produkten tas emot i platsen för direkt leverans. Eftersom produkten har frisläppts för konsumtion kan den till exempel inte längre lagras i ett skatteupplag.

Du kan lämna en registreringsanmälan i MinSkatt.

Gå till MinSkatt

När du använder din rätt till direkt leverans då du tar emot produkter ska du till avsändaren först meddela den adress där produkterna tas emot. Avsändaren antecknar adressen till platsen för mottagandet i e-AD och uppgiften om att produkterna tas emot på en plats för direkt leverans. Du kan ta emot produkterna till exempel direkt på adressen till din handelspartner.

Observera dock att du ska upprätta mottagningsrapporten om mottagandet av produkterna. Du ska också lämna en punktskattedeklaration av produkterna när produkterna har frisläppts för konsumtion. Gör mottagningsrapporten i MinSkatt eller via gränssnittet API om du använder det. Skattedeklarationen kan du lämna i MinSkatt.

Du kan använda förfarandet för direkt leverans när du tar emot produkter som omfattas av den harmoniserade eller nationella punktskatten. Om du tar emot produkter som omfattas av den nationella punktskatten används inte EMCS vid flyttningen av produkterna.

Behöver du mer information?

Kontakta punktbeskattningens rådgivning genom att skicka ett meddelande i MinSkatt (Kontakt > Meddelanden) eller genom att ringa 029 497 155.

Sidan har senast uppdaterats 14.3.2024