Företagskund – betala med nätfaktura
Som företags- och organisationskund kan du betala skatter med en nätfaktura. En nätfaktura är en elektronisk faktura som är avsedd för företag och organisationer. Den liknar en e-faktura. Använd en nätfaktura och du får fakturorna elektroniskt direkt till din nätbank eller ditt ekonomiprogram.
Rörelseidkare och yrkesutövare samt andra företags- och organisationskunder kan betala med nätfakturor. Privatpersoner kan betala med e-faktura.
Vilka skatter kan jag betala med en nätfaktura?
Du kan betala såväl fastighetsskatter som förskotts- och kvarskatter med en nätfaktura. Du kan inte betala andra skatter eller ett tilläggsförskott med en nätfaktura.
Nätfakturan skickas cirka tre veckor före förfallodagen.
Hur beställer jag en e-faktura från Skatteförvaltningen?
Om ditt företag har en nätfakturaadress i Tiekes register får Skatteförvaltningen uppgiften om adressen automatiskt och skickar en nätfaktura på skatterna. Nätfakturan behöver alltså inte beställas separat från Skatteförvaltningen.
Du kan också anmäla din nätfakturadress på sidan Betalning av skatter samt betalningsuppgifter i MinSkatt om den inte finns i Tiekes register eller du vill ta emot nätfakturor från Skatteförvaltningen till en annan nätfakturaadress. Om du anmält en nätfakturaadress själv i MinSkatt och den ändras, kommer uppgiften inte att uppdateras automatiskt, utan du ska också ändra den separat i MinSkatt.
Tieke, dvs. Utvecklingscentralen för Informationssamhället r.f., upprätthåller registret över företags nätfakturaadresser. Läs mer om nätfakturor och nätfakturaadresser på Tiekes webbsidor (på finska).
Hur får jag en nätfakturaadress för mitt företag?
För att ditt företag ska kunna ta emot nätfakturor från Skatteförvaltningen och andra fakturerare ska ditt företag först ingå ett avtal med förmedlaren av nätfakturor. En lista över förmedlare av nätfakturor finns på webbplatsen.
Det är inte obligatoriskt att använda en nätfaktura vid betalning av skatter. Det är förstås lättare att betala eftersom nätfakturan innehåller alla korrekta betalningsuppgifter.
Om rörelseidkaren eller yrkesutövaren inte har möjlighet att betala med en nätfaktura, kan hen beställa e-faktura från Skatteförvaltningen.
Mitt företag har flera nätfakturaadresser. Vilken adress använder Skatteförvaltningen?
Vi använder automatiskt den nätfakturaadress som du antecknat som primär i Tiekes register.
Om det inte finns någon primär nätfakturaadress kan Skatteförvaltningen inte skicka en nätfaktura. Ange då den rätta nätfakturaadressen på sidan Betalning av skatter samt betalningsuppgifter i MinSkatt.
Ett företag eller en organisation kan ha endast en nätfakturaadress åt gången i Skatteförvaltningens uppgifter.
Hur kan jag kontrollera eller ändra min nätfakturaadress?
Du kan kontrollera och ändra din nätfakturaadress på sidan Betalning av skatter samt betalningsuppgifter i MinSkatt.
Hur kan jag sluta använda nätfakturor från Skatteförvaltningen?
Rörelseidkare och yrkesutövare kan i MinSkatt på sidan Betalning av skatter samt betalningsuppgifter tacka nej till nätfakturor från Skatteförvaltningen.
Övriga företag och organisationer kan sluta använda nätfakturor från Skatteförvaltningen genom att ta bort nätfakturaadressen i Tiekes register. Om du har lagt till en nätfakturaadress separat i MinSkatt ska du också ta bort den.