Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

FATCA, CRS och DAC2 – Vanliga frågor

I följande frågor och svar hänvisar termer ”tidigare enhetskonto” och ”tidigare konto”

  • I samband med FATCA till konton som har öppnats före 1.7.2014
  • I samband med CRS/DAC2 till konton som har öppnats före 1.1.2016.

Fullgörande av aktsamhetsplikterna

 En förutsättning för att öppna ett nytt konto är att finansinstitutet har fått ett tillförlitligt intygande av kunden (se närmare i de detaljerade anvisningarna om FATCA och CRS/DAC2).

Finansinstitutet kan betrakta ettintygande som gjorts i samband med att ett konto har öppnats som tillförlitlig, om ingen annan uppgift står i strid med intygandet. Finansinstitutet ska undersöka alla uppgifter som det har om kunden, inklusive all dokumentation som samlats in i enlighet med förfarandet för att förhindra penningtvätt eller identifiera kunden (AML/KYC). Intygandet kan betraktas som tillförlitlig om finansinstitutet efter att ha undersökt ovan nämna kunduppgifter inte känner till eller har anledning att känna till att intygandet är felaktig eller otillförlitlig.

CRS/DAC2-anvisningen innehåller exempel på situationer där ett intygandet är felaktig eller otillförlitlig. Ett intygande är inte heller tillförlitlig i de situationer som beskrivs i dessa svar där kontoinnehavaren inte är skattskyldig i något land (tax nomad).

Om ett intygande inte kan betraktas som tillförlitlig, ska finansinstitutet under kontoöppningsförfarandet skaffa en ny, tillförlitligt intygandet eller en annan tillförlitlig utredning och den dokumentation som behövs.

(se exempel som gäller personkunder)

Utgångspunkten är att skatteregistreringsnumret, dvs. TIN, ska alltid anges. Ett undantag är en situation där hemviststaten inte beviljar kontoinnehavaren något skatteregistreringsnummer och kontoinnehavaren har lämnat finansinstitutet en dokumenterad bevisning om att något skatteregistreringsnummer inte kan fås av den aktuella staten. Finansinstitutet ska i ett sådant fall alltid på OECD:s portal för automatiskt informationsutbyte förvissa sig om huruvida den aktuella staten beviljar några skatteregistreringsnummer eller om det på kontoinnehavaren kan tillämpas ett undantag som angetts på OECD:s portal i fråga om staten och som medför att att den aktuella kontoinnehavaren inte kan få något skatteregistreringsnummer.

Om hemviststaten enligt OECD:s portal inte beviljar några skatteregistreringsnummer eller om finansinstitutet har konstaterat att något av de undantag som angetts på OECD:s portal kan tillämpas på kontoinnehavaren kan finansinstitutet lita på den information som kontoinnehavaren lämnat. Finansinstitutet kan lita på den information som kontoinnehavaren lämnat också i det fallet att det på portalen inte finns någon information om skatteregistreringsnummer i fråga om den aktuella staten. I övriga fall ska skatteregistreringsnummer alltid anges.

I fråga om ett skatteregistreringsnummer som behövs för att sköta FATCA-förpliktelser, se frågan ”Är kontoinnehavarens och den kontrollerande personens amerikanska skattenummer (US TIN) en obligatorisk uppgift i FATCA-årsanmälan”.

I OECD:s portal för automatiskt informationsutbyte presenteras för stater skilt, hur skattenumret bildas i de enskilda staterna. I portalen visar flera stater med hjälp av exempel i vilka dokument skattenumret hittas. För att bekräfta skattenumrets riktighet kan finansinstitut vid behov be att få de dokument som nämns i exemplen av kontohavaren. Finansinstitut kan dessutom använda sig av den lättanvända webbkontrollmodulen för skattenummer som erbjuds av Europeiska kommissionen för kontroll av fysiska personers skattenummer som utfärdats av ett EU-land: TIN on-the-Web - European Commission (europa.eu).

OECD:s portal för automatiskt informationsutbyte innehåller allmän information om bl.a. beviljandet av skatteregistreringsnummer i fråga om varje stat.

På OECD:s portal konstateras i fråga om några stater att staten i vissa fall inte beviljar något skatteregistreringsnummer. Skatteförvaltningen kräver inte att finansinstitutet ska ange skatteregistreringsnummer i sådana fall där den aktuella staten enligt OECD:s portal inte beviljar något skatteregistreringsnummer och kontoinnehavaren själv anmäler att den aktuella staten inte beviljar hen något skatteregistreringsnummer.

En kontrollerande person definieras utifrån samma grunder som en faktisk förmånstagare i lagstiftningen om penningtvätt. En kontrollerande person (i praktiken den kontrollerade enhetens konto) ska rapporteras om personen enligt FATCA- eller CRS/DAC2-anvisningen är en person som ska rapporteras.

I FATCA behöver man dock inte rapportera en amerikansk kontrollerande person om enheten är amerikansk.

Ett nytt konto får inte öppnas utan ett gällande tillförlitligt självintyg. Om kunden inte har ett gällande självintyg från tidigare så bör man få ett tillförlitligt självintyg av kunden i samband med öppnandet av det nya kontot. Undantag till detta är mycket begränsade situationer var det inte förutsätts aktiva åtgärder av kontohavaren själv. Sådana är t.ex. fusion av finansinstitut eller tekniska öppnanden av konton vid systemändringar. Självintyg av kunden är i sådana situationer inte en förutsättning för öppnande av kontot.

En förutsättning för att öppna ett nytt konto är ett giltigt självintyg. Vid öppnande av ett nytt konto kan ett förfarande anses vara tillräckligt om man har ett självintyg av kunden från förut och kunden bekräftar att uppgifterna i det föregående självintyget också gäller kontot som ska öppnas, att uppgifterna fortsättningsvis är gällande och bekräftar även uppgifternas riktighet. Finansinstitutet ska i samband med detta utföra en utvärdering av självintygets tillförlitlighet utgående från tidsenliga uppgifter, inklusive dokumentation som insamlats enligt AML och KYC.

I fråga om fondbolag räknas som öppnande av ett nytt konto även situationer där fondbolagets nuvarande kund tecknar fondandelar i en sådan placeringsfond där hen inte från förut har äganden (dvs. varje placeringsfond anses vara ett separat finansinstitut ur FATCA- och CRS-/DAC2-synvinkel).

Särskilda frågor gällande fullgörandet av aktsamhetsplikterna

Med CBI- (citizenship by investment) och RBI- (residence by investment) arrangemang avses sådana arrangemang var en person kan beviljas medborgarskap eller uppehållstillstånd på grundval av exempelvis investeringar i den ifrågavarande staten. På OECD:s webbplats förklaras mer i detalj vad arrangemanget innebär och en lista med högriskländer som erbjuder sådana arrangemang presenteras.

Om kontoinnehavaren i verkligheten inte bor i en CBI/RBI-stat men anger med självintyget en högrisk CBI/RBI-stat som sin skatterättsliga hemviststat så kan självintyget inte anses vara tillförlitligt.

Exempel: en person som är permanent bosatt i staten X har skaffat uppehållstillstånd från CBI/RBI-staten Y och ger ett intyg om detta till ett finansinstitut, enligt vilket denna person hävdar att Y är hens enda skatterättsliga hemviststat.

En förutsättning för att öppna ett konto är att finansinstitutet har fått ett tillförlitligt självintyg av kunden (se de detaljerade FATCA- och CRS/DAC2-anvisningarna för ytterligare information). Ett finansinstitut kan betrakta ett självintyg som erhållits i samband med öppnandet av ett konto som tillförlitligt om ingen annan information strider mot det. Vid bedömningen av tillförlitligheten ska ett finansinstitut använda all tillgänglig information om sin kund, inklusive resultaten av OECD:s CBI/RBI-riskanalys.

Om det upptäcks tvivel vad gäller den skatterättsliga hemvisten i självintyget så skall finansinstitutet vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa självintygets tillförlitlighet. Om ett finansinstitut misstänker att ett CBI/RBI-arrangemang används för att kringgå CRS-rapporteringen så kan finansinstitutet enligt OECD:s riktlinjer kontrollera tillförlitligheten av självintyget med hjälp av följande frågor:

  • grundar sig kontohavarens uppehållstillstånd i staten på ett CBI/RBI-arrangemang?
  • har kontoinnehavaren andra skatterättsliga hemviststater förutom CBI/ RBI-staten?
  • har kontoinnehavaren vistats över 90 dagar, förutom i CBI/RBI-området, även i en annan stats område under det föregående året?
  • i vilket land har kontoinnehavaren lämnat in inkomstskattedeklarationer under föregående år?

Ett finansinstitut ska ha dokumentbaserad bevisning på att en kontoinnehavare som tidigare identifierats som en medborgare i Förenta staterna avstått från sitt medborgarskap och att personens hemviststat i beskattningshänseende är en annan stat än Förenta staterna.

Som tillräcklig dokumentbevisning kan man se t.ex. ett intyg över förlust av medborgarskapet vilket getts av Förenta Staternas utrikesdepartement (US Department of State). Också en försäkran som getts av personen själv och kan anses vara tillförlitlig kan anses vara tillräcklig, om personen avstått från medborgarskapet för länge sedan och kontoinnehavaren på grund av detta inte kan uppvisa dokumentation över avståendet av medborgarskapet. Annan information som ett finansinstitut inhämtat om kunden får inte stå i strid med innehållet i den försäkran som getts.

Om det av dokumentbevisningen framgår att kontoinnehavaren inte är skattskyldig i Förenta staterna, är det inte nödvändigt att behandla kontot som ett rapporteringspliktigt konto trots indiciet rörande Förenta staterna.

Avstående av medborgarskap i Förenta staterna har beskrivits närmare på den här adressen (på engelska).

I Finland är en kontohavare enligt FATCA och CRS/DAC2 i allmänhet samma som en kontohavare ur privaträttslig synvinkel. Innehavare av dispositionsrätt till ett konto avser en person som har rätt att använda en annan persons eller företags konto. Dispositionsrätten kan grunda sig på exempelvis ställningsfullmakt eller det kan vara fråga om en så kallad vanlig situation dvs. en förälder har dispositionsrätt till sitt underåriga barns konto.

En förutsättning för att öppna ett konto är att man fått ett giltigt självintyg av kunden. För det nya kontots del ska finansinstitutet utföra ett tillförlitlighetstest av självintyget (för mera om tillförlitlighetstesten se Vanliga frågor eller Skatteförvaltningens detaljerade CRS/DAC2-anvisning). Som del av tillförlitlighetstesten ska utredas vem som är kontots kontohavare dvs. vems tillgångar det i verkligheten är frågan om. Om kontot har en innehavare av dispositionsrätt ska finansinstitutet få en skild utredning över grunden för innehavet av dispositionsrätten till kontot. Om utredningen över dispositionsrätten visar att innehavaren av dispositionsrätten i verkligheten inte har rätt till kontots tillgångar så behöver inte innehavaren av dispositionsrätten rapportera. På motsvarande sätt, om innehavaren av dispositionsrätten har rätt till kontots tillgångar liksom kontohavaren så ska innehavaren av dispositionsrätten rapporteras som en kontohavare (tillsammans med kontohavaren).

Att dispositionsrätten till ett konto grundar sig på ställningsfullmakt betyder inte att det är frågan om en kontohavare eller att självintyget är otillförlitligt. Då behövs inte en skild utredning utan styrkande dokumentation och självintyget kan anses vara tillförlitligt. Exempelvis en aktiebolagsägares dispositionsrätt till bolagets konto grundar sig på ställningsfullmakt. Även i s.k. vanliga situationer så behövs inte en skild utredning utan självintyget kan anses vara tillförlitligt.

Vad gäller innehavaren av dispositionsrätten till ett tidigare konto ska grunden för dispositionsrätten utredas. Om innehavaren av dispositionsrätt har rätt till kontots tillgångar liksom kontots kontohavare så ska innehavaren av dispositionsrätten rapporteras som en kontohavare (tillsammans med kontohavaren) ifall innehavaren av dispositionsrätten har ett indicium med utländsk koppling eller hen har enligt självintyget sin hemvist i en stat som ska rapporteras (för mera se Skatteförvaltningens fördjupade CRS/DAC2-anvisning).

De aktsamhetsplikter som gäller för asylsökanden och flyktingar är i princip likadana som för övriga kunder. Ett finansinstitut ska också vad gäller en kund som är asylsökande eller flykting begära självcertifiering och göra ett tillförlitlighetstest av intyget, för att finansinstitutet ska få visshet om kundens hemviststat i beskattningshänseende. Ett finansinstitut kan inte öppna ett konto för kunden, om kunden inte ger institutet en självcertifiering som konstaterats vara tillförlitlig.

Vad gäller asylsökanden och flyktingar är det inte nödvändigtvis möjligt att med självcertifieringen anmäla alla krävda uppgifter och finansinstitutet kan inte i alla situationer förvissa sig om självcertifieringens tillförlitlighet i den krävda omfattningen, till exempel på grund av att personen inte kan uppvisa tillräcklig dokumentation i samband med öppnandet av ett konto. Vad gäller tillhandahållande av grundläggande banktjänster kan ett finansinstitut (t.ex. en bank), i sådana situationer godkänna att en självcertifiering är tillförlitlig. Ett finansinstitut kan behandla en asylsökande eller en flykting som en person med hemvist i Finland om personen så meddelar, och det är inte nödvändigt att rapportera kontot.

Om tjänster relaterade till placeringsverksamhet erbjuds till en kund, ska kunden alltid granskas och identifieras enligt normala FATCA- och CRS/DAC2-krav.

Fullgörande av rapporteringsskyldigheterna

Ja. Ett finansinstitut som rapporterar i Finland ska även göra nollanmälan i CRS/DAC2, om det inte finns konton som ska rapporteras.

Nej. Det enda undantaget relaterat till rapportering enligt FATCA och CRS/DAC2 är tröskelvärdet för tidigare enhetskonton. Tröskelvärdet är 250 000 US-dollar (USD). Ärendet har behandlats mer detaljerat i Skatteförvaltningens FATCA-anvisningen: Tröskelvärdet tillämpas inte på nya enhetskonton. Alla övriga konton (även tidigare och nya person- och enhetskonton), som har en identifierad person som ska rapporteras, rapporteras i FATCA- och CRS/DAC2-årsanmälan oberoende av kontots saldo.

Om kontoinnehavaren inte ger ett tillförlitligt intygande (självcertifiering) eller dokumentbevis för att fastställa den skatterättsliga hemviststaten, ska finansinstitutet undersöka kontoinnehavarens uppgifter för de indiciers del som anges i aktsamhetsprocedurerna. Indicierna förtecknas i avsnitt 2.3 i Skatteförvaltningens detaljerade CRS/DAC2-anvisning och i avsnitt 5.10.3 och 5.10.4 i Skatteförvaltningens detaljerade FATCA-anvisning.

Finansinstitutet ska betrakta kontoinnehavaren som en person med skatterättslig hemvist i alla sådana stater för vilka ett indicium identifierats. Om hemviststaten inte på basis av något indicium kan fastställas i enlighet med aktsamhetsprocedurerna, ska kontot rapporteras som ett odokumenterat konto. Då används landskoden "FI” vid rapporteringen av kontot. Endast ett personkonto kan rapporteras som ett odokumenterat konto. Dessutom ska det noteras att det nya kontot inte kan vara odokumenterat. En förutsättning för att öppna ett nytt konto är att finansinstitutet har fått ett tillförlitligt självintyg av kunden.

Uppgifter om kontoinnehavare som anmälts till USA anmäls inte på nytt i CRS/DAC2-årsanmälan. En amerikansk kontoinnehavare behöver alltså inte anmälas på nytt i CRS/DAC2-årsanmälan. Undantag utgörs av situationer där en kontoinnehavare som är skattskyldig i USA har en annan hemviststat vid sidan av USA. Uppgifter som gäller andra länder ska då rapporteras i CRS/DAC2-årsanmälan.

Särskilda frågor om fullgörande av rapporteringsskyldigheterna

Om kontoinnehavaren är en amerikansk person, ska finansinstitutet utreda kontoinnehavarens amerikanska skattenummer. Det amerikanska skattenumret är en obligatorisk uppgift enligt lag och FATCA-avtalet (pdf) (se den detaljerade anvisningen om FATCA, speciellt kapitel 5.7 Skattenummer). Övergångsbestämmelserna enligt det meddelande (Notice 2017-46) som Förenta staternas skattemyndighet IRS utfärdat upphörde att gälla 31.12.2019 och i regel ska den FATCA-årsanmälan som lämnas från och med år 2020 innehålla det amerikanska skattenumret för alla rapporteringspliktiga kontoinnehavare och kontrollerande personer. Ett undantag utgör passiva icke-finansiella enheter som inte har ett amerikanskt skattenummer. För dessa enheters del ska det i FATCA-årsanmälans skattenummerelement lämnas uppgifter enligt den tekniska tillämpningsanvisningen i stället för det amerikanska skattenumret (se Årsanmälan).

Som undantag i Finland till kravet på amerikanskt skattenummer som nämns tidigare är situationer, var man kan tillämpa den nationella optionen som möjliggörs av FATCA-avtalet, tillägg I, paragraf I, stycke A (se kapitel 1 och 5.7 i den detaljerade anvisningen om FATCA) om följande krav uppfylls:

  • personkontot är öppnat före 1.7.2014;
  • ifrågavarande kontots saldo överskred inte 50 000 USD 30.6.2014 och inte i slutet av något kalenderår där efter; och
  • nya konton har inte öppnats för kontohavaren ifråga efter 30.6.2014.

När förutsättningarna ovan uppfylls är ett amerikanskt skattenummer inte en obligatorisk rapporteringspliktig uppgift i FATCA-årsanmälan, förutsatt att ett rapporteringspliktigt finansinstitut på rimliga sätt fortsättningsvis försöker erhålla saknade amerikanska skattenumror av kontohavare.

Vad ska rapporteras i årsanmälan i stället för en utebliven TIN?

IRS har publicerat anmälningskoder för när US TIN saknas, som rekommenderas att använda i TIN-elementet i FATCA-årsanmälan. För mera information se anvisningen på IRS:s sida (stycke Reporting, fråga Q3 och Q6) samt Skatteförvaltningens tekniska tillämpningsanvisning för FATCA (stycke AccountHolder-strukturer/Individual och AccountHolder-strukturer/Organisation).

Förfarande i situationer var IRS skickar felmeddelande

Enligt anvisningen som IRS gav 15.10.2019 (stycke Reporting, fråga Q3) är ett rapporterande finansinstitut inte skyldig att omedelbart stänga sådana tidigare finanskonton (som öppnats 30.6.2014 eller tidigare) för vilka skattenumret inte har erhållits senast 1.1.2020. Om inte alla skattenummer har lämnats med FATCA-årsanmälan, skickar IRS ett felmeddelande om detta till Skatteförvaltningen i Finland. Det rapporterande finansinstitutet ska vara redo att korrigera felet eller lämna en utredning inom 120 dagar. En utredning ges exempelvis för tidigare personkonton för vilka det ovan nämnda undantaget tillämpas.

Om det rapporterande finansinstitutet inte har lämnat de skattenummer som saknas eller en utredning inom 120 dagar, gör IRS en helhetsbedömning av huruvida det är fråga om betydande underlåtenhet att uppfylla rapporteringsförpliktelserna. I sin helhetsbedömning beaktar IRS den utredning finansinstitutet lämnat till Skatteförvaltningen och som Skatteförvaltningen förmedlat till IRS. Enligt anvisningen leder således avsaknaden av skattenummer inte automatiskt, ur IRS:s synpunkt, till en tolkning att det är fråga om betydande underlåtenhet att uppfylla förpliktelserna. I sin bedömning beaktar IRS de fakta och omständigheter som har lett till att skattenumren saknas, exempelvis vilka åtgärder det rapporterande finansinstitutet har vidtagit för att skaffa de skattenummer som saknas.

Om dock IRS:s bedömning leder till den tolkningen att det är fråga om betydande underlåtenhet att uppfylla rapporteringsförpliktelserna, sänder IRS en notifikation i vilket det förutsätts att finansinstitutet inom 18 månader ska korrigera de försummelser av skyldigheten att lämna uppgifter som IRS anser vara allvarliga. Sålunda har det rapporterande finansinstitutet åtminstone 18 månader på sig från mottagandet av notifikationen att anmäla de skattenummer (US TIN) som saknas. Om inte de skattenummer som saknas korrigeras inom den utsatta tiden, kommer IRS att ta bort det rapporterande finansinstitutets GIIN-nummer (Global Intermediary Identification Number).

Man utgår från att en självcertifiering av kontoinnehavaren inte kan anses vara tillförlitligt, om adress i den beskattningsmässiga hemviststaten och skattenummer saknas. Om tillförlitliga bevis inte är tillgängliga får finansinstitutet inte öppna konto. Innan konto öppnas ska finansinstitutet be kunden lämna in en utredning av att självcertifieringen är tillförlitlig trots brister. Utredningen är ett tillräckligt bevis på självcertifieringens tillförlitlighet, om den innehåller bland annat följande uppgifter:

  • motivering till att kunden inte är skattskyldig i någon stat
  • myndighetsintyg som visar att kunden inte är skattskyldig i någon av de stater där han eller hon har en adress eller där han eller hon bott i. Intyg behövs också över den senaste staten där kunden varit allmänt skattskyldig.
  • tillförlitliga sakkunnigutlåtanden om att kunden inte är allmänt skattskyldig i något land

Om finansinstitutet får en tillförlitlig utredning är kunden en så kallad tax nomad som inte är allmänt skattskyldig i någon stat. Ett sådant konto är dock ett konto som ska rapporteras, och i rapporteringen av kontoinnehavarens hemviststat används landskoden "FI" (Finland). Dessutom ska finansinstitutet observera att en sådan person inte kan beviljas skatteavtalsförmåner i till exempel källbeskattningen av räntor och dividender, eftersom personen inte är bosatt i någon skatteavtalsstat.

Fonden ska rapportera avkastning, överlåtelse och inlösen av fondandelar samt innehavens saldo eller värde på årets sista dag. Om kontot stängts under året ska man i FATCA-årsanmälan dessutom rapportera kontots saldo vid stängningen. I CRS/DAC2-årsanmälan ska man utöver avstängning av konto rapportera nollsaldo (dvs. som saldo anges 0.00).

Om kontoinnehavaren inte svarar på frågorna om beskattningsland ska kontoinnehavaren rapporteras till alla de stater vars kännetecken är förknippade med kontoinnehavaren. Som kontoinnehavarens beskattningsmässiga hemviststat (ResCountryCode) anges alla stater med kännetecken. Om kännetecknet endast anknyter till Finland och finansinstitutet har iakttagit kraven på omsorgsfullhet är kontot inte ett konto som ska rapporteras.

Nej. Trots att kunden har indicier som gäller en stat som inte nämnts listan över deltagande länder i CRS, rapporteras kunden trots detta med en ISO 3166-landskod med två bokstäver.

I lagen om verkställighet av CRS-standarden (BFL 17 c §) förutsätts det att ett finansinstituts undersöknings-, identifierings- och rapporteringsplikter gäller alla dess kontoinnehavare (s.k. wider approach). Den rapporterande staten är följaktligen vilken annan stat som helst än Finland. Undantaget till detta är att uppgifter om kontoinnehavare som är skattskyldiga enbart i Förenta staterna och rapporterats i FATCA-årsanmälan, inte rapporteras på nytt i CRS/DAC2.

Plikterna tillämpas också på kontrollerande personer i placeringsenheter som utgör kontoinnehavare.

Enligt både FATCA och CRS/DAC2 jämställs direkta aktieinvesteringar i finländska bostadsaktiebolag och ömsesidiga fastighetsaktiebolag i allmänhet med direkta fasta tillgångar. Om fondens tillgångar främst består av sådana aktier är fonden inte en investeringsenhet dvs. ett finansinstitut enligt FATCA och CRS/DAC2. Däremot är investeringar i ett bolag som investerar i aktier i fastighetsaktiebolag inte direkta investeringar i fast egendom.

Utgångspunkten är att alla aktörer som är införda i IRS FATCA-register åtminstone ska lämna in nollanmälan i Finland. Om registreringen har saknat grund under hela året och företaget inte har varit ett finansinstitut kan företaget lämna in en motiverad skriftlig utredning av varför företaget inte anser sig ha varit skyldigt att lämna in FATCA- eller CRS/DAC2-årsanmälan. Utredningen ska innehålla information om att den irrelevanta registreringen har raderats. Om förhållandena har förändrats under året och företaget har varit ett finansinstitut under en del av året, ska företaget rapportera finanskonton fram till det att förhållandena förändrats – bland annat anmäla att de rapporterade finanskontona har avslutats.

Dessutom ska företaget lämna in en ny självcertifiering över alla de finansinstitut där det har konton. Självcertifieringen ska bekräfta att företaget inte är ett finansinstitut trots GIIN-koden.

Rapporteringen ska göras från och med den tidpunkt då förmånstagaren utsetts permanent och arbetsgivaren inte längre kan byta förmånstagaren. Det saknar betydelse om kontoinnehavaren dvs. förmånstagaren får inkomster på kontot. Finansinstitutet ska redan före betalningstidpunkten för pensionen undersöka om pensionsförsäkringen uppfyller definitionen av finanskonto. Om det är fråga om ett finanskonto ska anmälaren undersöka om den försäkrade är en kontoinnehavare som avses i FATCA och CRS/DAC2 redan i fribrevsskedet.

Om en sådan försäkrad har fastställts som förmånstagare och den försäkrade är en person som ska rapporteras ska kontot i allmänhet rapporteras. Det saknar betydelse när den försäkrade kan börja ta ut försäkringsmedel. I sådana fall rapporteras försäkringens värde i slutet av året. Om medel ännu inte har kunnat tas ut, dvs. inkomsttransaktioner saknas, behöver de inte rapporteras.

Men om det finns villkor för den försäkrades förmåner och försäkringstagaren ännu kan byta förmånstagare, ska den försäkrade undersökas och identifieras i FATCA och CRS/DAC2 endast i särskilda fall.

Kontohavarens adress är obligatorisk information i FATCA- och CRS-DAC2-årsanmälan och ska därför anges antingen i AddressFix- eller AddressFree-strukturen (noggrannare information finns i de tekniska tillämpningsanvisningarna).

Om det har gjorts en spärrmarkering i befolkningsdatasystemet för en personkontohavare eller en person med bestämmande inflytande över en passiv icke-finansenhet, i Finland eller en annan stat, ska adressen med spärrmarkering inte rapporteras som adressuppgift utan någon annan offentlig adress som är säker för kontohavaren. En sådan säker adress är i Finland en kontaktadress som syns offentligt i befolkningsdatasystemet. Som kontaktadress har använts till exempel en postbox antingen i hemkommunen eller i en annan stad. Om ett finansinstitut inte känner till en kontaktadress eller en annan adress som är säker för kunden så ska texten ”Non-disclosure for personal safety reasons (domestic legislation)” anges i AddressFree-strukturen.

Med icke-samarbetande konto avses man i praktiken ett konto vars kontoinnehavare inte förser finansinstituten med nödvändig information för att denne ska kunna avgöra om det är ett amerikanskt rapporteringspliktigt konto. Ur Skatteförvaltningens perspektiv, motsvarar ett icke-samarbetande konto i praktiken ett i CRS/DAC2 definierat odokumenterat konto. I FATCA-avtalet finns inget krav på att icke-samarbetande konton i princip ska rapporteras i en FATCA-årsanmälan. Genom att rapportera ett icke-samarbetande konto kan ett finansinstitut undvika vissa förpliktelser som kan tillkomma denne enligt amerikansk lagstiftning.

I fråga om icke-samarbetande konton bör finansinstituten i princip ta ut eventuell källskatt enligt amerikansk lagstiftning på de inbetalningar på konto som har sitt ursprung i USA. Skatteförvaltning i Finland är inte behörig att ta ut eller redovisa källskatten. På basis av FATCA-avtalet får ett finansinstitut i stället för att ta ut källskatt rapportera icke-samarbetande konton i sin FATCA-årsanmälan. I detta fall rapporteras kontot som ett amerikanskt rapporteringspliktigt konto, alltså till exempel i fråga om den US TIN som saknas ska en behörig TIN-kod användas i TIN-elementet enligt gällande tekniska anvisningar. I fråga om icke-samarbetande konton ska finansinstituten alltså i praktiken antingen ta ut eventuell källskatt enligt amerikansk lagstiftning, rapportera kontot i sin FATCA-årsanmälan, eller stänga kontot i fråga.

Förändringar i ett företags verksamhet som omfattas av rapporteringen

När bolaget lägger ned sin verksamhet ska den avsluta registreringen i FATCA-registret som förvaltas av skattemyndigheten i USA (IRS). När GIIN-numret upphör att gälla i FATCA-registret som förs av IRS leder det till att FATCA-kontot avslutas automatiskt också i Skatteförvaltningens system, varefter rapporteringsskyldigheten upphör det år då GIIN-numret har upphört att gälla. CRS/DAC2-kontot avslutas inte automatiskt när GIIN-numret upphör att gälla utan du ska be om det separat från Skatteförvaltningen. Årsanmälan kan lämnas för nedläggningsåret också med ett GIIN-nummer som upphört att gälla.

Det lönar sig dessutom att beakta att kundförhållandet i Skatteförvaltningens system avslutas först efter en nedläggningsanmälan till Företags- och organisationsdatasystemet (ytj.fi).

Byte av ägare påverkar inte rapporteringsskyldigheten. Företaget ska lämna in årsanmälan oberoende av byte av ägare, om företaget är ett rapporterande finansinstitut.

Köpare och säljare bör beakta FATCA- och CRS/DAC2-skyldigheterna vid byte av ägare. Den nya ägaren ska ha tillgång till nödvändiga uppgifter om finanskontots innehavare och finanskonton även för tiden före byte av ägare. Dessutom ska den nya ägaren se till att uppgifterna om bolagets kontaktpersoner uppdateras vid behov i FATCA-registret som förvaltas av skattemyndigheten i USA (IRS).

 

I vissa situationer kan en permanent förändring i ett finansinstituts verksamhet förändra bolagets status så att det inte längre uppfyller definitionen av ett rapporterande finansinstitut. En sådan situation kan uppstå till exempel om verksamheten i det bolag som är föremål för byte av ägare förändras permanent och dess tidigare finanskonton avslutas vid ägarbytet. Även i sådana situationer ska bolaget lämna årsanmälan för det år då bolaget ännu var ett rapporterande finansinstitut. Till exempel kontouppgifterna ska rapporteras fram till dess att de avslutas (se de tekniska tillämpningsanvisningarna). Bolaget ska till Skatteförvaltningen anmäla att dess verksamhet har förändrats permanent så att det inte längre är ett rapporterande finansinstitut. Dessutom ska bolaget komma ihåg att avsluta registreringen i FATCA-registret som förvaltas av skattemyndigheten i USA (IRS).

Om man glömt lösenordet till FATCA-kontot (FATCA account) och det inte är möjligt att återställa lösenordet med hjälp av säkerhetsfrågorna (challenge questions) så kan ett rapporterande finansinstitut vara direkt i kontakt med skattemyndigheten i USA (lbi.fatca.fi(a)irs.gov) och be att de nollställer lösenordet till FATCA-kontot (the request to reset access to FATCA account).

Förändringar i en kunds omständigheter

Vad gäller rapporteringsplikten under CRS/DAC2, när ett finansinstitut vet eller har skäl att veta att omständigheterna för kontohavaren av ett nytt konto förändrats så, att självintyget som erhållits tidigare eller annan styrkande dokumentation som erhållits av kontohavaren inte längre är tillförlitlig, ska finansinstitutet utreda förändringen i omständigheterna inom följande 90 kalenderdagar eller senast kalenderårets sista dag (31.12), beroende på, vilken tidpunkt infallet infaller senare i det aktuella fallet. Ett nytt konto betyder i samband med CRS- och DAC2 ett konto som öppnats 1.1.2016 eller senare och i FATCA ett konto som öppnats 1.7.2014 eller senare. När en uppdatering av självintyget har erhållits av kunden gällande ändringar som skett i omständigheterna inom de ovan nämnda tidsfristerna, ska kunden rapporteras enligt uppgifterna i det uppdaterade självintyget.

Vad gäller rapporteringsplikten under FATCA, när finansinstitutet vet eller har skäl att veta att omständigheterna för kontohavaren av ett nytt konto förändrats så, att självintyget som erhållits tidigare eller annan dokumentation som erhållits av kontohavaren inte längre är tillförlitlig, ska finansinstitutet utreda förändringen i omständigheterna inom följande 90 kalenderdagar. I praktiken kan finansinstitutet dock i Finland följa tidsfristen för CRS/DAC2, under förutsättningen, att rapporteringen sker på rätt sätt.

Övriga särskilda situationer

Ja, ett sådant intyg kan anses vara tillförlitligt. Skatteförvaltningen beviljar inte bland annat väg- och fiskeriandelslag FO-nummer när förutsättningarna enligt 3 § i företags- och organisationsdatalagen (244/2001) inte uppfylls. Då förutsätts inte FO-nummer.

Finländska väg- och fiskeriandelslags konton är i allmänhet inte finanskonton som ska rapporteras. Om ovan avsedda andelslag är passiva icke-finansiella enheter och den person som kontrollerar dem är en person som ska rapporteras anges i punkten om kontoinnehavare i årsanmälan nio nollor (000000000) i AccountHolder-strukturens TIN-element.

Sidan har senast uppdaterats 27.3.2024