Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Anvisningar för användningen av MinSkatt och vanliga frågor

När du sköter skatteärenden i MinSkatt kan du ta hjälp av anvisningar till MinSkatt och svar på vanliga frågor.

Så här lämnar du uppgifter om avdrag i MinSkatt – resekostnader, hushållsavdrag, utgifter för förvärvande av inkomst, avdrag för bostad på arbetsorten och underhållsskyldighetsavdrag

Så här deklarerar du måltidsersättningar i MinSkatt

Med årsanmälningar avses uppgifter som bland annat företag lämnar till Skatteförvaltningen. Personkunder deklarerar inte sina egna inkomster eller avdrag med årsanmälningar.

Gå till MinSkatt om du ännu inte har loggat in i tjänsten (öppnas i ett nytt fönster)

  1. Årsanmälningar kan lämnas i MinSkatt i den nedersta punkten Begränsad anmälan och begäran om uppgifter. Välj länken Anmäl eller begär uppgifter begränsat.
  2. Välj den årsanmälan du vill lämna.

Observera att årsanmälningar inte exempelvis kan lämnas via länken Sköt ärenden på ett företags vägnar. Välj vid behov länken Ändra din roll för uträttande av ärenden uppe till höger och sedan länken Anmäl eller begär uppgifter begränsat.

Anvisningar för lämnande och korrigering av årsanmälningar

I MinSkatt välj länken Anmäl eller begär uppgifter begränsat.

 

 

Vanliga frågor

Du kan använda MinSkatt på en dator eller mobil enhet, såsom pekplatta och smarttelefon. Du behöver också en internetanslutning och ett webbläsarprogram. Webbläsaren ska tillåta användning av kakor (cookies) och JavaScript.

MinSkatt fungerar bäst med de mest allmänna webbläsarnas nyaste versioner:

  • Microsoft Edge
  • Google Chrome
  • Apple Safari
  • Mozilla Firefox.

Det går inte att logga in i MinSkatt med Suomi.fi-identifikation med vissa gamla webbläsare och operativsystem på grund av att det har tekniskt förhindrats. Närmare information om detta på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Du kan sköta nästan alla skatteärenden själv i MinSkatt. Om du behöver hjälp får du hjälp på webbplatsen vero.fi, via chattbot Virtanen och i vår telefonservice. Virtanen kan besvara de vanligaste frågorna om skatteärenden och MinSkatt. Chattboten fungerar både i MinSkatt och på vero.fi. I chatten eller per telefon får du i allmänhet ett svar snabbt.

Via MinSkatt kan du inte längre skicka oss nya meddelanden. Ett undantag utgör aktiebolag och publika aktiebolag vilka också i fortsättningen kan skicka meddelanden om begränsade ämnen.

Vi har varit tvungna att skära ned på vår kundtjänst på grund av de besparingsåtgärder som riktas till Skatteförvaltningen. Meddelandefunktionen i MinSkatt har begränsats att endast omfatta situationer där en handläggare vid behov öppnar meddelandefunktionen.

I MinSkatt deklareras uppgifter i de punkter som namngetts enligt ämnet, antingen i den förhandsifyllda skattedeklarationen eller i ansökan om skattekort.

Om du exempelvis vill deklarera

  • hyresinkomster, finns det ingen separat blankett 7H, 7K eller 7L i MinSkatt, men det finns en punkt som heter Hyresinkomster
  • överlåtelse av egendom, finns det ingen separat blankett 9 eller 9A i min skatt, men det finns punkterna Överlåtelsevinster och Försäljningsvinster av värdepapper.

När du deklarerar inkomster och avdrag i MinSkatt, exempelvis i din förhandsifyllda skattedeklaration, kan du

  • i punkten Förhandsifyllda inkomster och avdrag komplettera sådana inkomster och avdrag som det redan finns några uppgifter om i din skattedeklaration, exempelvis tidigare deklarerade hyresinkomster
  • i punkten Övriga inkomster deklarera inkomster som inte har förhandsifyllda uppgifter − välj endast Ja exempelvis i punkten Hyresinkomster eller Överlåtelsevinster
  • i punkten Övriga avdrag deklarera avdrag som inte har förhandsifyllda uppgifter - välj endast Ja exempelvis i punkten Resekostnader eller Hushållsavdrag.

Kom alltid ihåg att skicka uppgifterna i fasen Förhandsgranska och skicka.

På motsvarande sätt kan du lämna uppgifter i MinSkatt också när du ansöker om ett nytt skattekort eller gör en ansökan om förskottsskatt.

Använd som hjälp Anvisningar för MinSkatt

Uppgifterna som du angett sparas inte automatiskt i MinSkatt när du till exempel kompletterar din skattedeklaration.

Alltid när du lägger till, tar bort eller redigerar uppgifter ska du avslutningsvis trycka på knappen Spara som halvfärdig eller Skicka. Därefter sparas uppgifterna. När alla uppgifter är rätt kan du skicka skattedeklarationen

Du blir automatiskt utloggad ur MinSkatt om du inte har tryckt på någon länk i MinSkatt inom 60 minuter. Du får ett meddelande 5 minuter före sessionen avbryts. Om du trycker på länken i meddelandet kan du fortsätta i MinSkatt utan att behöva logga in på nytt.

Om du däremot får meddelandet ”din session har gått ut” när du använder MinSkatt kan det bero på internetanslutningarna. Det kan för e-tjänsten verka som att du använder MinSkatt via flera än en IP-adress.

En sådan här situation kan uppkomma exempelvis om du har en router som använder både bredbandsabonnemang och mobilnät. Om anslutningssättet ändras från bredband till mobilnät kan även den IP-adress som du använder ändras. Som en följd av detta loggar MinSkatt dig ut ur tjänsten eftersom du av säkerhetsskäl samtidigt endast kan vara inloggad i MinSkatt via en IP-adress.

I detta fall lönar det sig för dig eller internetoperatören att ändra nätinställningarna så att din anslutning till MinSkatt endast kommer via en IP-adress.

Du kan byta rollen genom att uppe till höger i MinSkatt välja länken Ändra din roll för uträttande av ärenden. Du behöver alltså inte logga ut och på nytt in i MinSkatt om du vill sköta flera personers eller företags skatteärenden på en gång.

När du har olästa brev i MinSkatt ser du meddelandet om dem på fliken Uppgifter. Om du vill radera uppgiften om olästa brev ska du välja krysset vid uppgiften.

Uppgiften om olästa brev visas på nytt på fliken Uppgifter när du har fått nya brev i MinSkatt.

Du hittar alltid alla brev genom att i Beslut och brev välja länken Öppna besluten och breven på fliken Kontakt.

När du betalar en skatt via MinSkatt tas skatten ut från ditt konto genast. Det visas genast i saldospecifikationen i MinSkatt att du har betalat skatten. Länken till saldospecifikationen finns på ingångssidan i MinSkatt i punkten Betalningssituation.

Vi behandlar din inbetalning inom 1–2 vardagar och därefter visas den i saldot i MinSkatt.

Olet jo vastannut kyselyyn "Palautekysely verkkosivuilla", kiitos vastauksestasi!
Vänligen svara på obligatoriska frågorna märkade med en asterisk
Vänligen kontrollera textinmatning
Sidan har senast uppdaterats 24.3.2025