Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Bilskattesats för fordon

 Personbil

 Motorcykel och annat fordon i L-klass 

 Paketbil

Personbil

Så här hittar du rätt skattesats:

  • Välj i listan nedan den tidpunkt som motsvarar det datum då din bil för första gången registrerades. Med den första registreringsdagen avses i denna text den första tidpunkten då bilen har registrerats i Finland eller utomlands.
  • Du behöver dessutom en uppgift om bilens koldioxidutsläpp enligt EU-/EG-typgodkännande (CO2-utsläppsvärdet). Om du inte har bilens utsläppsvärde, ta reda på totalmassan och drivkraften.
  • Om din bil är CARB-godkänd, alltså bilen uppfyller koldioxidutsläppskraven i delstaten Kalifornien enligt CARB (California Air Resources Board), beräknas utsläppet med stöd av EU-förordningen. Den som besiktar kan beräkna utsläppet och föra in uppgiften i fordonstrafikregistret.
  • Om den första registreringsdagen för din bil är före 1.1.2008 behöver du också veta fordonets märke, modell, effekt, karossmodell och drivkraft.

Välj datum

Skattesats för EU- och EG-typgodkända personbilar

Det sätt på vilket koldioxidutsläppen (CO2-utsläppen) mäts påverkar bilskattesatsen. Utsläppen har kunnat mätas på två olika sätt:

  • Om utsläppen har uppmätts med NEDC-metoden ska tillverkaren ange utsläppen enligt NEDC-värden.
  • Om utsläppen har uppmätts med WLTP-metoden ska tillverkaren utöver WLTP-värdena ange utsläppen som konverterade NEDC-värden.

Du hittar information om CO2-utsläpp i bilens CoC-intyg över överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Ett CoC-intyg underlättar skötandet av bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om du inte får ett CoC-intyg av bilförsäljaren kan du beställa det i efterhand från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Kontrollera skattesatsen som motsvarar bilens CO2-utsläpp i tabellen:

Om bilens utsläpp har mätts med NEDC-metoden hittar du skattesatsen i tabell 1 (1172/2021) (pdf).

Om bilens utsläpp har mätts med WLTP-metoden hittar du skattesatsen i tabell 1A (1172/2021)(pdf). Vid beskattningen används inte NEDC-värdet, även om det finns i bilens uppgifter.

Mera information om WLTP- och NEDC-mätningsmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats.

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända personbilar

En bil som saknar EU- eller EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller utifrån CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler. Du hittar skattesatsen i tabell 1 (777/2020)(pdf).

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1570 kg, är kvoten mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppen på 254 g/km, dvs. 42,9 %.

Helt el- eller vätedriven bil

Om personbilens drivkraft är enbart el eller väte, är skattesatsen 0 %.

Skattesats för EU- och EG-typgodkända personbilar

Det sätt på vilket koldioxidutsläppen (CO2-utsläppen) mäts påverkar bilskattesatsen. Utsläppen har kunnat mätas på två olika sätt:

  • Om utsläppen har uppmätts med NEDC-metoden ska tillverkaren ange utsläppen enligt NEDC-värden.
  • Om utsläppen har uppmätts med WLTP-metoden ska tillverkaren utöver WLTP-värdena ange utsläppen som konverterade NEDC-värden.

Du hittar information om CO2-utsläpp i bilens CoC-intyg över överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Ett CoC-intyg underlättar skötandet av bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om du inte får ett CoC-intyg av bilförsäljaren kan du beställa det i efterhand från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Kontrollera skattesatsen som motsvarar bilens CO2-utsläpp i tabellen:

Om bilens utsläpp har mätts med NEDC-metoden hittar du skattesatsen i tabell 1 (777/2020)(pdf).

Om bilens utsläpp har mätts med WLTP-metoden hittar du skattesatsen som motsvarar WLTP-utsläppsvärdet i tabell 1A (777/2020)(pdf). Vid beskattningen används inte NEDC-värdet, även om det finns i uppgifterna om bilen.

Ytterligare information om WLTP- och NEDC-mätmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats.

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända personbilar

En bil som saknar EU- eller EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller utifrån CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler. Du hittar skattesatsen i tabell 1 (777/2020)(pdf).

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1 570 kg, är kvoten mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1 570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppen på 254 g/km, dvs. 42,9 %.

Helt eldriven bil

Om personbilen endast drivs med el, är skattesatsen den minsta skatteandelen i den skattetabell som tillämpas på bilen, dvs. 2,7.

EU- och EG-typgodkända personbilar

Sättet att mäta koldioxidutsläppen (CO2-utsläppen) påverkar bilskattesatsen. Utsläppen kan mätas med två olika metoder:

  • Om utsläppen har mätts med NEDC-metoden, anger biltillverkaren utsläppen som NEDC-värden.
  • Om utsläppen har mätts med WLTP-metoden, anger tillverkaren utsläppen utöver WLTP-värdena också med de så kallade korrelerade NEDC-värdena.

Du hittar CO2-utsläppsuppgifterna på fordonets CoC-intyg, det vill säga intyget om överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Med hjälp av CoC-intyget är det lättare att sköta bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om säljaren av bilen inte ger dig ett CoC-intyg, kan du i efterhand beställa det från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Se i tabellerna vilken skattesats som motsvarar bilens CO2-utsläpp:

  • Om bilens utsläpp har mätts med NEDC-metoden finns skattesatsen i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen.
  • Om bilens utsläpp har mätts med WLTP-metoden finns skattesatsen i tabell 1A (1365/2018)(pdf) och skattesatsen som motsvarar det beräknade NEDC-utsläppsvärdet i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen. Ange för beskattningen det utsläppsvärde och den utsläppsgrund enligt vilka den skattesats som bestäms är lägre.

Mera information om WLTP- och NEDC-mätningsmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverkets webbplats.

Personbilar som inte är EG-typgodkända

En bil som inte är EU- eller EG-typgodkänd har inte en uppmätt CO2-utsläppsuppgift som används i beskattningen. Skattesatsen fastställs då utifrån totalmassan och drivkraften eller det CO2-utsläppsvärde som baserar sig på en CARB-beräkning. Skattesatsen finns i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen.

Om bilen beskattas utifrån totalmassan och drivkraften och bilen är så effektiv att kvoten av effekten (kW) och totalmassan (kg) är minst 0,15 höjs det beräknade CO2-utsläpp som finns i tabellen under totalmassa och drivkraft. Det beräknade CO2-utsläppet multipliceras med talet 1,5 och utsläppsmängden avrundas därefter till hela gram. Skattesatsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1570 kg, är kvoten av effekten och totalmassan 0,164 (257kW / 1570 kg = 0,164). Bilens drivkraft är bensin. Multiplicera det beräknade CO2-utsläppet 169 g/km och avrunda produkten (1,5 x 169 g/km = 253,5 och avrunda till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppet 254 g/km, det vill säga 42,9.

Renodlade elbilar

Om personbilens drivkraft uteslutande är el, är skattesatsen 3,3 (den första registreringen 3–31.12.2018) eller 2,7 (den första registreringen 1.1.2019–31.12.2020).

 

 

EU- och EG-typgodkända personbilar

Sättet att mäta koldioxidutsläppen (CO2-utsläppen) påverkar bilskattesatsen. Utsläppen kan mätas med två olika metoder:

  • Om utsläppen har mätts med NEDC-metoden, anger biltillverkaren utsläppen som NEDC-värden.
  • Om utsläppen har mätts med WLTP-metoden, anger tillverkaren utsläppen utöver WLTP-värdena också med de så kallade korrelerade NEDC-värdena.

Du hittar CO2-utsläppsuppgifterna på fordonets CoC-intyg, det vill säga intyget om överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Med hjälp av CoC-intyget är det lättare att sköta bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om säljaren av bilen inte ger dig ett CoC-intyg, kan du i efterhand beställa det från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Se i tabellerna vilken skattesats som motsvarar bilens CO2-utsläpp:

Skattesatsen som motsvarar NEDC-värdet finns i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen.

Skattesatsen som motsvarar WLTP-värdet finns i tabell 1A (570/2018)(pdf) enligt datumet för den första registreringen.

  • Om bilens utsläpp har mätts med NEDC-metoden finns skattesatsen i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen.
  • Om bilens utsläpp har mätts med WLTP-metoden finns skattesatsen som motsvarar WLTP-utsläppsvärdet i tabell i tabell 1A (570/2018)(pdf) och skattesatsen som motsvarar det beräknade NEDC-utsläppsvärdet i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen. Ange för beskattningen det utsläppsvärde och den utsläppsgrund enligt vilka den skattesats som bestäms är lägre.

Mera information om WLTP- och NEDC-mätningsmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverkets webbplats.

Personbilar som inte är EG-typgodkända

En bil som inte är EU- eller EG-typgodkänd har inte en uppmätt CO2-utsläppsuppgift som används i beskattningen. Skattesatsen fastställs då utifrån totalmassan och drivkraften eller det CO2-utsläppsvärde som baserar sig på en CARB-beräkning. Skattesatsen finns i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen.

Om bilen beskattas utifrån totalmassan och drivkraften och bilen är så effektiv att kvoten av effekten (kW) och totalmassan (kg) är minst 0,15 höjs det beräknade CO2-utsläpp som finns i tabellen under totalmassa och drivkraft. Det beräknade CO2-utsläppet multipliceras med talet 1,5 och utsläppsmängden avrundas därefter till hela gram. Skattesatsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1570 kg, är kvoten av effekten och totalmassan 0,164 (257kW / 1570 kg = 0,164). Bilens drivkraft är bensin. Multiplicera det beräknade CO2-utsläppet 169 g/km och avrunda produkten (1,5 x 169 g/km = 253,5 och avrunda till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppet 254 g/km, det vill säga 42,9.

Renodlade elbilar

Om personbilens drivkraft uteslutande är el, tillämpas den lägsta skattesatsen i skattetabellen på bilen, det vill säga 3,3.

Mera information om WLTP- och NEDC-mätningsmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverkets webbplats.

EU- och EG-typgodkända personbilar

Sättet att mäta koldioxidutsläppen (CO2-utsläppen) påverkar bilskattesatsen. Utsläppen kan mätas med två olika metoder:

  • Om utsläppen har mätts med NEDC-metoden, anger biltillverkaren utsläppen som NEDC-värden.
  • Om utsläppen har mätts med WLTP-metoden, anger tillverkaren utsläppen utöver WLTP-värdena också med de så kallade korrelerade NEDC-värdena.

Du hittar CO2-utsläppsuppgifterna på fordonets CoC-intyg, det vill säga intyget om överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Med hjälp av CoC-intyget är det lättare att sköta bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om säljaren av bilen inte ger dig ett CoC-intyg, kan du i efterhand beställa det från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Se i tabellerna vilken skattesats som motsvarar bilens CO2-utsläpp:

Skattesatsen finns i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen.

Om bilen har både ett WLTP-värde och ett NEDC-värde, ska du välja skattesatsen enligt det lägre värdet. Ange för beskattningen det utsläppsvärde enligt vilka den skattesats som bestäms är lägre.

Mera information om WLTP- och NEDC-mätningsmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverkets webbplats.

Personbilar som inte är EG-typgodkända

En bil som inte är EU- eller EG-typgodkänd har inte en uppmätt CO2-utsläppsuppgift som används i beskattningen. Skattesatsen fastställs då utifrån totalmassan och drivkraften eller det CO2-utsläppsvärde som baserar sig på en CARB-beräkning. Skattesatsen finns i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datumet för den första registreringen.

Om bilen beskattas utifrån totalmassan och drivkraften och bilen är så effektiv att kvoten av effekten (kW) och totalmassan (kg) är minst 0,15 höjs det beräknade CO2-utsläpp som finns i tabellen under totalmassa och drivkraft. Det beräknade CO2-utsläppet multipliceras med talet 1,5 och utsläppsmängden avrundas därefter till hela gram. Skattesatsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1570 kg, är kvoten av effekten och totalmassan 0,164 (257kW / 1570 kg = 0,164). Bilens drivkraft är bensin. Multiplicera det beräknade CO2-utsläppet 169 g/km och avrunda produkten (1,5 x 169 g/km = 253,5 och avrunda till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppet 254 g/km.

Renodlade elbilar

Om personbilens drivkraft uteslutande är el, är skattesatsen 4,4 (den första registreringen 1.1–31.12.2016) eller 3,8 (den första registreringen 1.1–31.12.2017) eller 3,3 (den första registreringen 1.1–31.12.2018).

Skattesatsen finns i tabell 1 (1481/2015)(pdf).

EU- och EG-typgodkända personbilar

Du hittar skattesatsen i tabellen enligt bilens koldioxidutsläpp (CO2).

Personbilar som inte är EU- och EG-typgodkända

En bil som inte är EG-typgodkänd har inte en uppmätt CO2-utsläppsuppgift som används i beskattningen. Skattesatsen fastställs då utifrån totalmassan och drivkraften eller det CO2-utsläppsvärde som baserar sig på en CARB-beräkning. Skattesatsen finns i tabell 1 (1316/2011)(pdf).

Om bilen beskattas utifrån totalmassan och drivkraften och bilen är så effektiv att kvoten av effekten (kW) och totalmassan (kg) är minst 0,15 höjs det beräknade CO2-utsläpp som finns i tabellen under totalmassa och drivkraft. Det beräknade CO2-utsläppet multipliceras med talet 1,5 och utsläppsmängden avrundas därefter till hela gram. Skattesatsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1570 kg, är kvoten av effekten och totalmassan 0,164 (257kW / 1570 kg = 0,164).Bilens drivkraft är bensin. Multiplicera det beräknade CO2-utsläppet 169 g/km och avrunda produkten (1,5 x 169 g/km = 253,5 och avrunda till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppet 254 g/km, det vill säga 42,9.

Renodlade elbilar

Om personbilens drivkraft uteslutande är el, är skattesatsen 5,0.

EU- och EG-typgodkända personbilar

Du hittar skattesatsen i tabellen enligt bilens koldioxidutsläpp (CO2).

Jämför skattesatserna i alla tabeller och välj den lägsta skattesatsen.

Personbilar som inte är EU- och EG-typgodkända

En bil som inte är EG-typgodkänd har inte en uppmätt CO2-utsläppsuppgift som används i beskattningen. Skattesatsen fastställs då utifrån totalmassan och drivkraften eller det CO2-utsläppsvärde som baserar sig på en CARB-beräkning.

Du hittar skattesatsen i tabellen utifrån totalmassan och drivkraften eller det CO2-utsläpp som baserar sig på en CARB-beräkning.

Jämför skattesatserna i alla tabeller och välj den lägsta skattesatsen.

Om bilen beskattas utifrån totalmassan och drivkraften och bilen är så effektiv att kvoten av effekten (kW) och totalmassan (kg) är minst 0,15 höjs det beräknade CO2-utsläpp som finns i tabellen under totalmassa och drivkraft. Det beräknade CO2-utsläppet multipliceras med talet 1,5 och utsläppsmängden avrundas därefter till hela gram. Skattesatsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1570 kg, är kvoten av effekten och totalmassan 0,164 (257kW / 1570 kg = 0,164). Bilens drivkraft är bensin. Multiplicera det beräknade CO2-utsläppet 169 g/km och avrunda produkten (1,5 x 169 g/km = 253,5 och avrunda till 254).

CO2-värdet 254 motsvarar skattesatserna 35,9 och 42,9. Skattesatsen är det lägsta av dessa.

Renodlade elbilar

Om personbilens drivkraft uteslutande är el, tillämpas den lägsta skattesatsen i skattetabellerna på bilen, det vill säga 5,0.

Du hittar skattesatsen i tabellen enligt bilens koldioxidutsläpp (CO2).

Jämför skattesatserna i alla tabeller och välj den lägsta skattesatsen.

Alla bilar har inte en EG-godkänd uppgift om CO2-utsläpp. Skattesatsen fastställs utifrån fordonets totalmassa och drivkraft.

Du hittar skattesatsen i tabellen enligt totalmassan eller drivkraften.

Jämför skattesatserna i alla tabeller och välj den lägsta skattesatsen.

Om bilen beskattas utifrån totalmassan och drivkraften och bilen är så effektiv att kvoten av effekten (kW) och totalmassan (kg) är minst 0,15 höjs det beräknade CO2-utsläpp som finns i tabellen under totalmassa och drivkraft. Det beräknade CO2-utsläppet multipliceras med talet 1,5 och utsläppsmängden avrundas därefter till hela gram. Skattesatsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1570 kg, är kvoten av effekten och totalmassan 0,164 (257kW / 1570 kg = 0,164). Bilens drivkraft är bensin. Multiplicera det beräknade CO2-utsläppet 169 g/km och avrunda produkten (1,5 x 169 g/km = 253,5 och avrunda till 254).
CO2-värdet 254 motsvarar skattesatserna 29,4 och 35,9 och 42,9. Skattesatsen är det lägsta av dessa.

Renodlade elbilar

Om personbilens drivkraft uteslutande är el, tillämpas den lägsta skattesatsen i skattetabellerna på bilen, det vill säga 5,0.

Vid beskattningen av begagnade bilar som registrerats för första gången 2003–2007 används en jämförelseskattesats som grundar sig på bilmodellen. Välj skattesatsen i tabellen enligt bilens märke, modell, effekt, karossmodell och drivkraft.

Dessutom används en jämförelseskattesats som baserar sig på bilens koldioxidutsläpp (CO2) eller om utsläppsuppgifterna saknas baserar sig den använda jämförelseskattesatsen på totalmassan och drivkraften. Du hittar också jämförelseskattesatsen för din bil i dessa tabeller. Använd den lägsta jämförelseskattesatsen för din bil.

Om utsläppsuppgiften saknas och bilen är så effektiv att kvoten av effekten (kW) och totalmassan (kg) är minst 0,15 höjs det beräknade CO2-utsläppet som finns i tabellen under totalmassa och drivkraft. Det beräknade CO2-utsläppet multipliceras med talet 1,5 och utsläppsmängden avrundas därefter till hela gram. Skattesatserna som tas med i jämförelsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Vid beskattningen av begagnade bilar som tagits i bruk före 1.1.2003 tillämpas modellspecifika jämförelseskattesatser.

Välj skattesatsen enligt bilmärket, bilmodellen och tidpunkten då bilen tagits i bruk.

Dessutom används en jämförelseskattesats som baserar sig på bilens koldioxidutsläpp (CO2) eller om utsläppsuppgifterna saknas baserar sig den använda jämförelseskattesatsen på totalmassan och drivkraften. Du hittar också jämförelseskattesatsen i dessa tabeller. Använd den lägsta jämförelseskattesatsen för din bil. 

Om utsläppsuppgiften saknas och bilen är så effektiv att kvoten av effekten (kW) och totalmassan (kg) är minst 0,15 höjs det beräknade CO2-utsläppet som finns i tabellen under totalmassa och drivkraft. Det beräknade CO2-utsläppet multipliceras med talet 1,5 och utsläppsmängden avrundas därefter till hela gram. Skattesatserna som tas med i jämförelsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Bilskatt har uppburits först från och med 1958. Eftersom det inte har funnits någon skatt alls, är skatten 0 %.


Motorcykel och annat fordon i L-klass

Så här hittar du rätt skattesats:

Välj i listan nedan den tidpunkt som motsvarar det datum då ditt fordon för första gången registrerades. Med den första registreringsdagen avses i denna text den första tidpunkten då fordonet har registrerats i Finland eller utomlands.

Dessutom behöver du uppgiften om motorns slagvolym för ditt fordon. Om ditt fordon är eldrivet behövs uppgiften om slagvolymen inte.

Om den första registreringsdagen för ditt fordon är 1.1.1986–31.12.2002 behöver du också uppgiften om fordonets märke.

Välj ibruktagningstid

Bilskatten bestäms utifrån motorns cylindervolym eller drivkraften för fordonet.

StorlekSkattesats
högst 130 cm3 9,8 %
131–255 cm3 12,2 %
256–355 cm3 15,9 %
356–505 cm3 19,5 %
506–755 cm3 22,0 %
minst 756 cm3 24,4 %
eldrivet fordon i kategori L 9,8 %

Bilskatten bestäms utifrån motorns cylindervolym eller drivkraften för fordonet.

StorlekSkattesats
högst 130 cm3 9,8 %
131–255 cm3 12,2 %
256–355 cm3 15,9 %
356–505 cm3 19,5 %
506–755 cm3 22,0 %
minst 756 cm3 24,4 %
eldrivet fordon i kategori L 12,2 %

Bilskatten bestäms utifrån motorns cylindervolym eller drivkraften för fordonet.

StorlekSkattesats
högst 130 cm3 8 %
131–255 cm3 10 %
256–355 cm3 13 %
356–505 cm3 16 %
506–755 cm3 18 %
minst 756 cm3 20 %
eldrivet fordon i kategori L 10 %

Vid beskattningen av begagnade fordon som tagits i bruk före 1.1.2003 har det fastställts modellspecifika jämförelseskattesatser som ska tillämpas.

Skattesatsen bestäms enligt fordonsmärket, motorstorleken och ibruktagandetidpunkten. Den modellseriespecifika skattesatsen har definierats som den lägsta skatteandelen för ibruktagandetidpunkten i fråga.

Om det för fordonet inte finns någon skattesats i tabellen, bestäms skatteandelen utifrån motorns cylindervolym eller drivkraften för fordonet.

StorlekSkattesats
högst 130 cm3 9 %
131–255 cm3 12 %
256–355 cm3 15 %
356–505 cm3 16 %
506–755 cm3 19 %
minst 756 cm3 21 %
eldrivet fordon i kategori L 12 %

Skattesatsen för en motorcykel som tagits i bruk före 1974 är 8 %.

Bilskatt har tagits ut sedan 1958. Eftersom ingen skatt tagits ut före 1958 är skattesatsen 0 %.

 

Paketbil

Skattesatsen för en paketbil bestäms enligt full skatt eller nedsatt skatt.

Om en paketbil inte uppfyller förutsättningarna för nedsatt skatt, bestäms skattesatsen enligt full skatt.

En begagnad bil ska registreringsbesiktas före registreringen i Finland. Du hittar skattesatsen lättare om du har registreringsbesiktat bilen och har ett registreringsbesiktningsintyg.

Så här hittar du rätt skattesats:

Välj en tidpunkt som motsvarar bilens första registreringsdag på listan nedan. Med första registreringsdag avses i denna text den första tidpunkt då bilen har registrerats i Finland eller utomlands.

Dessutom behöver du information om koldioxidutsläpp enligt EU/EG-typgodkännandet av din bil (CO2-utsläppsdata). Om det inte finns något utsläppsvärde för bilen behöver du information om bilens totalmassa och drivkraft.

Om din bil är en CARB-godkänd (California Air Resources Board), dvs. en bil som uppfyller kraven på avgasutsläpp i delstaten Kalifornien, fastställs utsläppen kalkylmässigt med stöd av EU-förordningen. Beräkningen kan göras av en fordonsbesiktningsman som antecknar uppgiften i fordonstrafikregistret.

Om bilens första registreringsdag är före 1.1.2003 behöver du också information om bilens märke och modell.

Om du letar efter en skattesats för en paketbil med nedsatt skatt, behöver du information om bilens totalmassa och drivkraft.

Välj datum för idrifttagning

Skattesats för EU- och EG-typgodkända paketbilar

Det sätt på vilket koldioxidutsläppen (CO2-utsläppen) mäts påverkar bilskattesatsen. Utsläppen har kunnat mätas på två olika sätt:

  • Om utsläppen har uppmätts med NEDC-metoden ska tillverkaren ange utsläppen enligt NEDC-värden.
  • Om utsläppen har uppmätts med WLTP-metoden ska tillverkaren utöver WLTP-värdena ange utsläppen som konverterade NEDC-värden.

Du hittar information om CO2-utsläpp i bilens CoC-intyg över överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Ett CoC-intyg underlättar skötandet av bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om du inte får ett CoC-intyg av bilförsäljaren kan du beställa det i efterhand från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Kontrollera skattesatsen som motsvarar bilens CO2-utsläpp i tabellen:

Om bilens utsläpp har mätts med NEDC-metoden hittar du skattesatsen i tabell 1 (1172/2021) (pdf).

Om bilens utsläpp har mätts med WLTP-metoden hittar du skattesatsen i tabell 1A (1172/2021)(pdf). Vid beskattningen används inte NEDC-värdet, även om det finns i bilens uppgifter.

Mera information om WLTP- och NEDC-mätningsmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats.

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända paketbilar

En bil som saknar EU- eller EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller utifrån CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler. Du hittar skattesatsen i tabell 1 (777/2020)(pdf).

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1570 kg, är kvoten mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppen på 254 g/km, dvs. 42,9 %.

Helt el- eller vätedriven bil

Om paketbilens drivkraft är enbart el eller väte, är skattesatsen 0 %.

Nedsatt skatt

När du har hittat skattesatsen för paketbilen och den uppfyller villkoren för nedsatt skatt, kan du från skattesatsen dra av en procent som baserar sig på bilens totalmassa.

  • När skattesatsen har fastställts enligt tabell 1A, ska du ansöka om en nedsättningsprocent baserad på totalmassan i tabell 2 A (777/2020).
  • När skattesatsen har fastställts enligt tabell 1, ska du ansöka om en nedsättningsprocent baserad på totalmassan i tabell 2 (777/2020).

Efter avdraget kan skattesatsen inte vara mindre än noll.

Förutsättningar för nedsatt skatt

Avdraget kan göras om bilen uppfyller villkoren i 11 § i bilskattelagen (777/2020).

Skattesats för EU- och EG-typgodkända paketbilar

Det sätt på vilket koldioxidutsläppen (CO2-utsläppen) mäts påverkar bilskattesatsen. Utsläppen har kunnat mätas på två olika sätt:

  • Om utsläppen har uppmätts med NEDC-metoden ska tillverkaren ange utsläppen enligt NEDC-värden.
  • Om utsläppen har uppmätts med WLTP-metoden ska tillverkaren utöver WLTP-värdena ange utsläppen som konverterade NEDC-värden.

Du hittar information om CO2-utsläpp i bilens CoC-intyg över överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Ett CoC-intyg underlättar skötandet av bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om du inte får ett CoC-intyg av bilförsäljaren kan du beställa det i efterhand från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Kontrollera skattesatsen som motsvarar bilens CO2-utsläpp i tabellen:

Om bilens utsläpp har mätts med NEDC-metoden hittar du skattesatsen i tabell 1 (777/2020)(pdf).

Om bilens utsläpp har mätts med WLTP-metoden hittar du skattesatsen som motsvarar WLTP-utsläppsvärdet i tabell 1A (777/2020)(pdf). Vid beskattningen används inte NEDC-värdet, även om det finns i uppgifterna om bilen.

Ytterligare information om WLTP- och NEDC-mätmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats.

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända paketbilar

En bil som saknar EU- eller EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller utifrån CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler. Du hittar skattesatsen i tabell 1 (777/2020)(pdf).

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1 570 kg, är kvoten mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1 570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppen på 254 g/km, dvs. 42,9 %.

Helt eldriven bil

Om paketbilen endast drivs med el, är skattesatsen den minsta skatteandelen i den skattetabell som tillämpas på bilen, dvs. 2,7

Nedsatt skatt

När du har hittat skattesatsen för paketbilen och den uppfyller villkoren för nedsatt skatt, kan du från skattesatsen dra av en procent som baserar sig på bilens totalmassa.

  • När skattesatsen har fastställts enligt tabell 1A, ska du ansöka om en nedsättningsprocent baserad på totalmassan i tabell 2 A (777/2020).
  • När skattesatsen har fastställts enligt tabell 1, ska du ansöka om en nedsättningsprocent baserad på totalmassan i tabell 2 (777/2020).

Om paketbilens drivkraft är enbart el är skattesatsen 2,7 %.

Förutsättningar för nedsatt skatt

Avdraget kan göras om bilen uppfyller villkoren i 11 § i bilskattelagen (777/2020).

Skattesats för EU- och EG-typgodkända paketbilar

Det sätt på vilket koldioxidutsläppen mäts påverkar bilskattesatsen. Utsläppen har kunnat mätas på två olika sätt:

  • Om utsläppen har uppmätts med NEDC-metoden ska tillverkaren ange utsläppen enligt NEDC-värden.
  • Om utsläppen har uppmätts med WLTP-metoden ska tillverkaren utöver WLTP-värdena ange utsläppen som konverterade NEDC-värden.

Information om bägge utsläppen finns i bilens CoC-intyg över överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Ett CoC-intyg underlättar skötandet av bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. I efterhand får du ett CoC-intyg genom att beställa det från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Kontrollera skattesatsen som motsvarar bilens CO2-utsläpp i tabellerna:

  • Om bilens utsläpp har mätts med NEDC-metoden hittar du skattesatsen i tabell 1 (1481/2015) enligt datum för den första registreringen.
  • Om bilens utsläpp har mätts med WLTP-metoden hittar du den skattesats som motsvarar WLTP-utsläppsvärdet i tabell 1A (1365/2018) och en skattesats som motsvarar det kalkylmässiga NEDC-utsläppsvärdet i tabell 1 (1481/2015) enligt datum för den första registreringen. Ange för beskattningen det utsläppsvärde och den utsläppsgrund enligt vilken skattesatsen är lägre.

Ytterligare information om skillnaderna mellan WLTP- och NEDC-mätmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats.

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända paketbilar

En bil som saknar EU- eller EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller utifrån CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler. Du hittar skattesatsen i tabell 1 (1481/2015) enligt den första registreringsdagen.

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1 570 kg, är förhållandet mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1 570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppen på 254 g/km, dvs. 42,9 %.

Helt eldriven bil

Om paketbilens drivkraft är enbart el, är skattesatsen 3,3 (första registrering 3–31.12.2018) eller 2,7 (första registrering 1.1.2019–31.12.2020).

Nedsatt skatt

När du har hittat skattesatsen för paketbilen och den uppfyller villkoren för nedsatt skatt, kan du från skattesatsen dra av en procent som baserar sig på fordonets totalmassa.

  • När skattesatsen har fastställts utgående från tabell 1A, ska du ansöka om en nedsättningsprocent baserad på totalmassan i tabell 2A (570/2018).
  • När skattesatsen har fastställts utgående från tabell 1, ska du ansöka om en nedsättningsprocent baserad på totalmassan i tabell 2 (1316/2011).

Skattesatsen är dock minst 3,3 % (första registrering 3–31.12.2018) eller minst 2,7 % (första registrering 1.1.2019–31.12.2020).

Förutsättningar för nedsatt skatt

Avdraget kan göras om bilen uppfyller villkoren i 8 § i bilskattelagen (1482/1994).

Skattesats för EU- och EG-typgodkända paketbilar

Det sätt på vilket koldioxidutsläppen (CO2-utsläppen) mäts påverkar bilskattesatsen. Utsläppen har kunnat mätas på två olika sätt:

  • Om utsläppen har uppmätts med NEDC-metoden ska tillverkaren ange utsläppen enligt NEDC-värden.
  • Om utsläppen har uppmätts med WLTP-metoden ska tillverkaren utöver WLTP-värdena ange utsläppen som konverterade NEDC-värden.

Du hittar information om CO2-utsläpp i bilens CoC-intyg över överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Ett CoC-intyg underlättar skötandet av bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om du inte får ett CoC-intyg av bilförsäljaren kan du beställa det i efterhand från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Kontrollera skattesatsen som motsvarar bilens CO2-utsläpp i tabellerna:

Den skattesats som motsvarar NEDC-värdet finns i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt bilens första registreringsdag.

Den skattesats som motsvarar WLTP-värdet finns i tabell 1A (570/2018)(pdf) enligt bilens första registreringsdag.

  • Om bilens utsläpp har mätts med NEDC-metoden hittar du skattesatsen i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datum för den första registreringen.
  • Om bilens utsläpp har mätts med WLTP-metoden hittar du en skattesats som motsvarar WLTP-utsläppsvärdet i tabell 1A (570/2018)(pdf) och en skattesats som motsvarar det kalkylmässiga NEDC-utsläppsvärdet i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt datum för den första registreringen. Ange för beskattningen det utsläppsvärde och den utsläppsgrund enligt vilken skattesatsen är lägre.

Ytterligare information om WLTP- och NEDC-mätmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats.

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända paketbilar

En bil som saknar EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller utifrån CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler. Du hittar skattesatsen tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt den första registreringsdagen.  

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1 570 kg, är förhållandet mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1 570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppen på 254 g/km, dvs. 42,9 %.

Helt eldriven bil

Om paketbilen endast drivs med el, är skattesatsen den minsta skatteandelen i den skattetabell som tillämpas på bilen, dvs. 3,3.

Ytterligare information om skillnaderna mellan WLTP- och NEDC-mätmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats.

Nedsatt skatt

När du har hittat skattesatsen för paketbilen och den uppfyller villkoren för nedsatt skatt, kan du från skattesatsen dra av en procent som baserar sig på fordonets totalmassa.

  • När skattesatsen har fastställts enligt tabell 1A, ska du ansöka om en nedsättningsprocent baserad på totalmassan i tabell 2A (570/2018)(pdf)
  • När skattesatsen har fastställts enligt tabell 1, ska du ansöka om en nedsättningsprocent baserad på totalmassan i tabell 2 (1316/2011)(pdf)

Skattesatsen är minst 3,3 %.

Förutsättningar för nedsatt skatt

Avdraget kan göras om bilen uppfyller villkoren i 8 § i bilskattelagen (1482/1994).

Skattesats för EU- och EG-typgodkända paketbilar

Bilskattesatsen bestäms enligt bilens koldioxidutsläpp (CO2-utsläpp). Utsläppen har kunnat mätas på två olika sätt:

  • Om utsläppen har uppmätts med NEDC-metoden ska tillverkaren ange utsläppen enligt NEDC-värden.
  • Om utsläppen har uppmätts med WLTP-metoden ska tillverkaren utöver WLTP-värdena ange utsläppen som konverterade NEDC-värden.

Du hittar information om CO2-utsläpp i bilens CoC-intyg över överensstämmelse (Certificate of Conformity).

Ett CoC-intyg underlättar skötandet av bilskatte-, besiktnings- och registreringsärenden i Finland. Om du inte får ett CoC-intyg av bilförsäljaren kan du beställa det i efterhand från tillverkaren eller tillverkarens representant. Intyget kan vara avgiftsbelagt.

Kontrollera skattesatsen som motsvarar bilens CO2-utsläpp i tabellen:

Du hittar skattesatsen i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt bilens första registreringsdag.

Om både WLTP-värde och NEDC-värde har angetts för bilen, ska du välja skattesatsen enligt det lägre värdet. Ange för beskattningen det utsläppsvärde enligt vilket skattesatsen är lägre.

Ytterligare information om WLTP- och NEDC-mätmetoderna finns på Transport- och kommunikationsverket Traficoms webbplats.

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända paketbilar

En bil som saknar EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller utifrån CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler. Du hittar skattesatsen i tabell 1 (1481/2015)(pdf) enligt den första registreringsdagen.

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1 570 kg, är förhållandet mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1 570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254). Skatteprocenten är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppet på 254 g/km.

Helt eldriven bil

Om paketbilens drivkraft är enbart el, är skattesatsen 4,4 % (första registrering 1.1–31.12.2016), 3,8 % (första registrering 1.1–31.12.2017) eller 3,3 % (första registrering 1.1–31.8.2018).

Skattetabell 1 (1481/2015)(pdf)

Nedsatt skatt

När du har hittat skattesatsen för paketbilen och den uppfyller villkoren för nedsatt skatt, kan du från skattesatsen dra av en procent som baserar sig på fordonets totalmassa och som finns i skattetabell 2.

Skattesatsen är minst det minsta belopp i skattetabell 1 enligt fordonets första registreringsdag. Skattesatsen är alltså minst 4,4 % (första registrering 1.1–31.12.2016), 3,8 % (första registrering 1.1–31.12.2017) eller 3,3 % (första registrering 1.1–31.8.2018).

Skattetabell 2 (1316/2011)(pdf)

Förutsättningar för nedsatt skatt

Avdraget kan göras om bilen uppfyller villkoren i 8 § i bilskattelagen (1482/1994).

Skattesats för EU- och EG-typgodkända paketbilar

Du hittar skattesatsen i tabell 1 (1316/2011)(pdf) enligt bilens koldioxidutsläpp (CO2).

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända paketbilar

En bil som saknar EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller med CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler. Du hittar skattesatsen i tabell 1 (1316/2011)(pdf).

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1 570 kg, är förhållandet mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1 570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254). Skattesatsen är det procenttal som motsvarar CO2-utsläppen på 254 g/km, dvs. 42,9 %.

Helt eldriven bil

Om paketbilens drivkraft är enbart el är skattesatsen 5,0 %.

Nedsatt skatt

När du har hittat skattesatsen för paketbilen och den uppfyller villkoren för nedsatt skatt, kan du från skattesatsen dra av en procent som baserar sig på fordonets totalmassa och som finns i skattetabell 2 (1316/2011)(pdf). Skattesatsen är minst 5 %.

Förutsättningar för nedsatt skatt

Avdraget kan göras om bilen uppfyller villkoren i 8 § i bilskattelagen (1482/1994).

Skattesats för EU- och EG-typgodkända paketbilar

Du hittar skattesatsen i tabellen enligt bilens koldioxidutsläpp (CO2). 

Jämför skattesatserna i alla tabeller och välj den lägsta skattesatsen. 

Skattesats för icke EU- och EG-typgodkända paketbilar

En bil som saknar EG-typgodkännande har inga uppmätta uppgifter om CO2-utsläpp som används vid beskattningen. Då bestäms skattesatsen på basis av totalmassa och drivkraft eller utifrån CO2-utsläppsvärdet baserat på CARB-kalkyler.

Du hittar skattesatsen i tabellen utifrån totalmassa eller drivkraft eller CO2-värdet enligt CARB-beräkningen.

Jämför skattesatserna i alla tabeller och välj den lägsta skattesatsen. 

Om bilen beskattas på basis av totalmassa och drivkraft och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. Skattesatsen bestäms utifrån detta utsläppsvärde.

Exempel: Om bilens största nettoeffekt är 257 kW och totalmassan 1 570 kg, är förhållandet mellan effekt och totalmassa 0,164 (257 kW / 1 570 kg = 0,164). Bilen drivs med bensin. Det beräknade CO2-utsläppet på 169 g/km höjs och det erhållna värdet avrundas (1,5 x 169 g/km = 253,5, dvs. till 254).

Med CO2-värdet på 254 omfattar jämförelsen skattesatserna 35,9 och 42,9. Skattesatsen är det lägre procenttalet av dessa.

Helt eldriven bil

Om paketbilens drivkraft är enbart el är skattesatsen 5,0 %.

Nedsatt skatt

I skattetabell 1 hittar du skattesatsen för paketbilen. I skattetabell 2 hittar du det avdragsbelopp från skattesatsen som baserar sig på fordonets totalmassa. Från skattesatsen enligt skattetabell 1 ska du dra av beloppet i skattetabellen 2, om det finns förutsättningar för nedsättningen.

Beräkna den nedsatta skattesatsen separat enligt tabellerna i lag 5/2009 och enligt tabellerna i lag 1316/2011. Skattesatsen är det lägre procenttalet av dessa.

Förutsättningar för nedsatt skatt

Avdraget kan göras om bilen uppfyller villkoren i 8 § i bilskattelagen (1482/1994).

Full skatt

Jämförelseskattesatsen för en paketbil med full skatt är 25 %.

Dessutom används jämförelseskattesatsen för bilens koldioxidutsläpp (CO2) eller, om utsläppsdata saknas, för totalmassan och drivkraften. Sök efter jämförelseskattesatsen för din bil också i dessa tabeller. Den lägsta jämförelseskattesatsen är din bils skattesats.

Om utsläppsdata saknas och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. De skattesatser som ingår i jämförelsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Helt eldriven bil

Om paketbilens drivkraft är enbart el är skattesatsen 5,0 %.

Nedsatt skatt

Du kan ta reda på den lägsta skattesatsen genom att jämföra skattesatserna.

  1. Om paketbilen uppfyller förutsättningarna för nedsatt skatt på den första registreringsdagen eller senare förutsättningar för sänkt skatt enligt 23 § i bilskattelagen, ska du som jämförelseskattesats välja 16 %.
  2. Om en paketbil inte uppfyller villkoren i 23 §, ska du som jämförelseskattesats välja 25 %.
  3. Om en paketbil uppfyller förutsättningarna för nedsatt skatt enligt 8 § i bilskattelagen (1482/1994), ska de skattesatser som ska jämföras beräknas enligt följande:
    • Sök i skattetabell 1 i lag 5/2009 efter bilens skattesats. Gör ett avdrag som baserar sig på totalmassan enligt skattetabell 2 i samma lag från skattesatsen enligt skattetabell 1. Skattesatsen enligt lag 5/2009 är alltid minst 12,2 %. Skattetabell 1 och 2 (5/2009)(pdf)
    • Sök i skattetabell 1 i lag 1316/2011 efter bilens skattesats. Gör ett avdrag som baserar sig på totalmassan enligt skattetabell 2 i samma lag från skattesatsen enligt skattetabell 1 i lagen. Jämförelseskattesatsen enligt lag 1316/2011 är alltid minst 5 %. Skattetabell 1 och 2 (1316/2011)(pdf)
  4. Om en paketbil inte uppfyller förutsättningarna enligt 8 § i bilskattelagen (1482/1994), ska du vid jämförelsen ta med de skattesatser i skattetabellerna 1 från vilka avdrag inte har gjorts.
  5. Välj den lägsta skattesatsen av de skattesatser som du har utrett.

Förutsättningar för nedsatt skatt

För att maximiskattesatsen på 16 % ska kunna tillämpas ska paketbilen uppfylla förutsättningarna enligt i 23 § i bilskattelagen (1482/1994).

För att avdrag ska kunna göras från skattesatsen på basis av totalmassan (skattetabell 2 i lag 5/2009 eller i lag 1316/2011) ska bilen uppfylla förutsättningarna enligt 8 § i bilskattelagen (1482/1994).

Full skatt

Vid beskattningen av bilar som tagits i bruk före 1.1.2003 tillämpas en jämförelseskattesats som baserar sig på bilens modell.

Välj jämförelseskattesatsen enligt bilens märke, modell och tidpunkt för ibruktagande. Om det inte finns någon jämförelseskattesats som baserar sig på bilmodellen, är jämförelseskattesatsen 25 %.

Dessutom används jämförelseskattesatsen för bilens koldioxidutsläpp (CO2) eller, om utsläppsdata saknas, för totalmassan och drivkraften. Sök efter jämförelseskattesatsen också i dessa tabeller. Den lägsta jämförelseskattesatsen är din bils skattesats. 

Om utsläppsdata saknas och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. De skattesatser som ingår i jämförelsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Helt eldriven bil

Om paketbilens drivkraft är enbart el är skattesatsen 5,0 %.

Nedsatt skatt

Du kan ta reda på den lägsta skattesatsen genom att jämföra skattesatserna.

  1. Sök bilens jämförelseskattesats i Skatteförvaltningens tabell enligt märke, modell och idrifttagningsår. Om skatteprocentsatsen för en begagnad paketbil som tillverkats före 1.1.2003 inte finns i tabellen och paketbilen uppfyller sin första registreringsdag eller de senare villkoren för nedsatt skatt enligt 23 § i bilskattelagen, ska du som jämförelseskattesats välja 16 %. Om en paketbil inte uppfyller villkoren i 23 §, ska du som jämförelseskattesats välja 25 %.
  2. Om en paketbil uppfyller förutsättningarna för nedsatt skatt enligt 8 § i bilskattelagen (1482/1994), ska de skattesatser som ska jämföras beräknas enligt följande:
    • Sök i skattetabell 1 i lag 5/2009 efter bilens skattesats. Gör ett avdrag som baserar sig på totalmassan enligt skattetabell 2 i samma lag från skattesatsen enligt skattetabell 1. Skattesatsen enligt lag 5/2009 är alltid minst 12,2 %. Skattetabell 1 och 2 (5/2009)(pdf)
    • Sök i skattetabell 1 i lag 1316/2011 efter bilens skattesats. Gör ett avdrag som baserar sig på totalmassan enligt skattetabell 2 i samma lag från skattesatsen enligt skattetabell 1 i lagen. Jämförelseskattesatsen enligt lag 1316/2011 är alltid minst 5 %. Skattetabell 1 och 2 (1316/2011)(pdf)
  3. Om en paketbil inte uppfyller förutsättningarna enligt 8 § i bilskattelagen (1482/1994), ska du vid jämförelsen ta med de skattesatser i skattetabellerna 1 från vilka avdrag inte har gjorts.
  4. Välj den lägsta skattesatsen av de skattesatser som du har utrett.

Full skatt

Vid beskattningen av bilar som tagits i bruk före 1.1.2003 tillämpas en jämförelseskattesats som baserar sig på bilens modell.

Välj skattesatsen enligt bilens märke, modell och tidpunkt för ibruktagande. Om det inte finns någon jämförelseskattesats för bilen, är jämförelseskattesatsen 25 %.

Dessutom används jämförelseskattesatsen för bilens koldioxidutsläpp (CO2) eller, om utsläppsdata saknas, för totalmassan och drivkraften. Sök efter jämförelseskattesatsen också i dessa tabeller. Den lägsta jämförelseskattesatsen är din bils skattesats. 

Om utsläppsdata saknas och bilen är så effektiv att kvoten mellan dess effekt (kW) och totalmassa (kg) är minst 0,15, höjs det kalkylerade CO2-utsläppet i tabellen för totalmassa och drivkraft. Det kalkylerade CO2-utsläppet multipliceras med 1,5 och den mängd CO2-utsläpp som erhålls på detta sätt avrundas till hela gram. De skattesatser som ingår i jämförelsen bestäms enligt detta utsläppsvärde.

Helt eldriven bil

Om paketbilens drivkraft är enbart el är skattesatsen 5,0 %.

Nedsatt skatt

Du kan ta reda på den lägsta skattesatsen genom att jämföra skattesatserna.

  1. Om en paketbil som tagits i bruk före 3.5.1993 uppfyller förutsättningarna för skattebefrielse på den första registreringsdagen eller senare, är skattesatsen 0 %.
  2. Sök bilens skattesats i Skatteförvaltningens tabell enligt märke, modell och idrifttagningsår. Om skatteprocentsatsen för en begagnad paketbil som tillverkats före 1.1.2003 inte finns i tabellen och paketbilen uppfyller sin första registreringsdag eller de senare villkoren för nedsatt skatt enligt 23 § i bilskattelagen, ska du som jämförelseskattesats välja 16 %. Om en paketbil inte uppfyller villkoren i 23 §, ska du som jämförelseskattesats välja 25 %.
  3. Om en paketbil uppfyller förutsättningarna för nedsatt skatt enligt 8 § i bilskattelagen (1482/1994), ska de skattesatser som ska jämföras beräknas enligt följande:
    • Sök i skattetabell 1 i lag 5/2009 efter bilens skattesats. Gör ett avdrag som baserar sig på totalmassan enligt skattetabell 2 i samma lag från skattesatsen enligt skattetabell 1. Skattesatsen enligt lag 5/2009 är alltid minst 12,2 %. Skattetabell 1 och 2 (5/2009)(pdf)
    • Sök i skattetabell 1 i lag 1316/2011 efter bilens skattesats. Gör ett avdrag som baserar sig på totalmassan enligt skattetabell 2 i samma lag från skattesatsen enligt skattetabell 1 i lagen. Jämförelseskattesatsen enligt lag 1316/2011 är alltid minst 5 %. Skattetabell 1 och 2 (1315/2011)(pdf)
  4. Om en paketbil inte uppfyller förutsättningarna enligt 8 § i bilskattelagen (1482/1994), ska du vid jämförelsen ta med de skattesatser i skattetabellerna 1 från vilka avdrag inte har gjorts.
  5. Välj den lägsta skattesatsen av de skattesatser som du har utrett.

Bilskatt har uppburits först från och med 1958. Eftersom det inte har funnits någon skatt alls, är skatten 0 %.

Sidan har senast uppdaterats 25.4.2024