Valtakirja helpottaa kuolinpesän veroasioiden hoitoa
Suosittelemme, että kuolinpesän osakkaat valtuuttavat esimerkiksi yhden perillisen hoitamaan kuolinpesän veroasioita. Siten asioita on helpompaa hoitaa ja kuolinpesän veroposti tulee oikeaan osoitteeseen. Jos olet ainoa perillinen, et tarvitse valtuutta.
Vaikka perukirjaan on merkitty pesän ilmoittaja ja yhteyshenkilö perintöveroasioita varten, heillä tai yksittäisillä osakkailla ei ole suoraan valtuuksia hoitaa veroasioita kuolinpesän nimissä.
Kuolinpesän veroasioiden hoitamiseen tarvitaan joko kaikki osakkaat yhdessä tai henkilö, joka on saanut valtakirjan osakkailta. Vaikka perinnönjättäjä olisi elinaikanaan valtuuttanut jonkun hoitamaan veroasioitaan tai hänellä olisi ollut edunvalvoja, tämä valtuus ei enää kuoleman jälkeen ole voimassa.
Valtuuta kuolinpesälle asianhoitaja lomakkeella
Valtuutuksen voi antaa ainoastaan paperilomakkeella. Kaikkien osakkaiden täytyy allekirjoittaa valtakirja. Huomaa, että tämä valtakirja koskee vain veroasioiden hoitamista, ei kaikkia kuolinpesän asioita.
Valtakirja kuolinpesän veroasioita varten (lomake 3630)
Mitä valtuutus tarkoittaa?
Valtuutettu henkilö
- merkitään kuolinpesän asianhoitajaksi Verohallinnon asiakasrekisteriin
- saa kuolinpesän veropostin omaan osoitteeseensa
- voi ilmoittaa kuolinpesän yhteystiedot ja tilinumeron Verohallintoon
- voi hoitaa kuolinpesän veroasioita puhelimitse tai käymällä verotoimistossa
- voi ilmoittaa kuolinpesän tietoja paperilomakkeilla − esimerkiksi täydentää kuolinpesän esitäytettyä veroilmoitusta
- ei voi hoitaa kuolinpesän veroasioita sähköisesti esimerkiksi OmaVerossa.
Jos kuolinpesä ei valtuuta ketään
Jos kuolinpesä ei valtuuta asianhoitajaa lomakkeella eikä Suomi.fi:ssä:
- Lähetämme kuolinpesän veropostin siihen osoitteeseen, joka perukirjassa ilmoitetulla yhteyshenkilöllä on ollut silloin, kun perukirja on toimitettu Verohallintoon.
- Kuolinpesän osakkaiden täytyy itse huolehtia siitä, että osoitetiedot ovat ajan tasalla. Jos perukirjassa ilmoitettu yhteyshenkilö muuttaa, osoitetiedot eivät päivity mistään automaattisesti Verohallinnon rekisteriin.
- Kuolinpesän yksittäisten veroasioiden hoitoon – kuten tilinumeron ilmoittamiseen mahdollista veronpalautusta varten – tarvitaan erikseen valtakirja tai allekirjoitukset kaikilta osakkailta.
Sähköinen asiointi vaatii Y-tunnuksen ja Suomi.fi-valtuuden
Sähköinen asiointi on mahdollista, jos kuolinpesällä on jo Y-tunnus. Kuolinpesä ei voi saada Y-tunnusta pelkästään sähköistä asiointia varten.
Kuolinpesällä on Y-tunnus, jos se on harjoittanut elinkeinotoimintaa, maataloutta tai metsätaloutta. Esimerkiksi jos kuolleella henkilöllä on ollut toiminimi, Y-tunnus on tullut sen kautta.
Jos haluat hoitaa kuolinpesän asioita sähköisesti, tarvitset sitä varten aina Suomi.fi-valtuuden. Kuolinpesän osakkaiden täytyy antaa tämä valtuus erikseen Suomi.fi-palvelussa.