Kuolinpesän esitäytetty veroilmoitus
Kuolinpesä saa esitäytetyn veroilmoituksen joka kevät niin kauan, kunnes kuolinpesä on lakkautettu. Veroilmoitus pitää tarkistaa ja tarvittaessa tietoja täytyy korjata.
Useimmat kuolinpesät voivat korjata veroilmoitusta vain paperilomakkeilla. Lomakkeet täytyy lähettää postitse lomakkeessa mainittuun osoitteeseen. OmaVerossa kuolinpesän esitäytetyn veroilmoituksen voi tarkistaa ja korjata vain silloin, kun kuolinpesällä on jo Y-tunnus ja asianhoitajalla Suomi.fi-valtuus kuolinpesän veroasioiden hoitoon.
Kenelle kuolinpesän veroilmoitus lähetetään?
Lähetämme veroilmoituksen yhdelle kuolinpesän osakkaalle, joka on merkitty perukirjaan.
Jos kuolinpesä on valtuuttanut asianhoitajan, lähetämme veroilmoituksen asianhoitajan osoitteeseen.
Ohjeita veroilmoituksen tarkistamiseen
Esitäytetyn veroilmoituksen täyttöohje – näin ilmoitat OmaVerossa tai paperilla
Esitäytetty veroilmoitus: ohjeita asiointiin paperilomakkeilla
Tarkista ja ilmoita myös tilinumero
Tilinumero kuolinpesän veronpalautusta varten pitää ilmoittaa tiettyyn päivään mennessä. Toimi ajoissa, koska myös tilinumero täytyy ilmoittaa useimmiten paperilomakkeella.
Lue tarkemmat ohjeet:
Kuolinpesän pankkitili – ilmoita tilinumero veronpalautusta varten
Tarkista päivämäärät, joihin mennessä tilinumero pitää ilmoittaa
Kuolinpesän lakkauttaminen
Jos etsit tietoa kuolinpesän lakkauttamisesta, lue ohje sivulta Perinnönjako ja kuolinpesän lakkauttaminen.