Kuolinpesän esitäytetty veroilmoitus

Kuolinpesä saa esitäytetyn veroilmoituksen joka kevät niin kauan, kunnes kuolinpesä on lakkautettu. Veroilmoitus pitää tarkistaa ja tarvittaessa tietoja täytyy korjata. 

Useimmat kuolinpesät voivat korjata veroilmoitusta vain paperilomakkeilla. Lomakkeet täytyy lähettää postitse lomakkeessa mainittuun osoitteeseen. OmaVerossa kuolinpesän esitäytetyn veroilmoituksen voi tarkistaa ja korjata vain silloin, kun kuolinpesällä on jo Y-tunnus ja asianhoitajalla Suomi.fi-valtuus kuolinpesän veroasioiden hoitoon.

Kenelle kuolinpesän veroilmoitus lähetetään?

Lähetämme veroilmoituksen yhdelle kuolinpesän osakkaalle, joka on merkitty perukirjaan.

Jos kuolinpesä on valtuuttanut asianhoitajan, lähetämme veroilmoituksen asianhoitajan osoitteeseen. 

Ohjeita veroilmoituksen tarkistamiseen

Esitäytetyn veroilmoituksen täyttöohje – näin ilmoitat OmaVerossa tai paperilla

Esitäytetty veroilmoitus: ohjeita asiointiin paperilomakkeilla

Tarkista ja ilmoita myös tilinumero

Tilinumero kuolinpesän veronpalautusta varten pitää ilmoittaa tiettyyn päivään mennessä. Toimi ajoissa, koska myös tilinumero täytyy ilmoittaa useimmiten paperilomakkeella.

Lue tarkemmat ohjeet:

Veronpalautus kuolinpesälle

Kuolinpesän pankkitili – ilmoita tilinumero veronpalautusta varten

Tarkista päivämäärät, joihin mennessä tilinumero pitää ilmoittaa 

Kuolinpesän lakkauttaminen

Jos etsit tietoa kuolinpesän lakkauttamisesta, lue ohje sivulta Perinnönjako ja kuolinpesän lakkauttaminen.

Sivu on viimeksi päivitetty 14.4.2023