Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Bouppteckningsförrättning och bouppteckningshandling – vad innebär de och hur ska de göras?

Under en bouppteckningsförrättning görs en bouppteckningshandling. I den samlas uppgifterna om den avlidna personens tillgångar och skulder samt arvingar.

Arvingar, alltså delägare i dödsboet, är den avlidna personens barn eller barnbarn samt universaltestamentstagare. Också änkan eller änklingen (den efterlevande maken eller makan) är delägare i dödsboet tills egendomen har avvittrats. Om det inte finns några bröstarvingar och arvlåtaren inte har upprättat ett testamente är änkan eller änklingen ensam delägare i dödsboet. Om det inte finns någon änka eller änkling är delägarna den avlidna personens

  1. föräldrar
  2. syskon om ingendera föräldern är vid liv
  3. syskonens barn eller barnbarn i stället för syskon som inte längre är vid liv.

En sambo är inte en delägare i dödsboet om inte den avlidna sambon har upprättat ett testamente till godo för hen.

En bouppteckningshandling ska alltid upprättas

Bouppteckningen ska förrättas inom 3 månader från dödsfallet.

Bouppteckningshandlingen ska alltid upprättas – även i det fallet att den avlidna personen inte har lämnat egendom eller har lämnat endast skulder efter sig. När skulderna har antecknats i bouppteckningshandlingen har arvingarna inte ansvaret för dem.

Bouppteckningen är både en skattedeklaration och en handling som behövs för att sköta många ärenden till exempel på banken och med olika myndigheter.

Vem arrangerar bouppteckningen?

I regel är det maken eller makan eller ett barn som arrangerar bouppteckningsförrättningen – den som bäst känner till den avlidna personens tillgångar.

Det är ofta bra att i bouppteckningen och andra dödsboets ärenden ta till hjälp en sakkunnig som har erfarenhet av att exempelvis förrätta bouppteckningar, familjerättsliga ärenden och beskattningen.

Exempelvis banker, advokatbyråer och rättshjälpsbyråer upprättar bouppteckningshandlingar. De samlar också på dina vägnar ihop alla de dokument om den avlidna personens tillgångar och skulder som behövs vid bouppteckningsförrättningen.

Om du upprättar bouppteckningshandlingen själv ska du se till att du har tillgång till alla uppgifter och dokument.

Ta hand om före bouppteckningsförrättningen

Begär i tid före bouppteckningsförrättningen

Om du för bouppteckningsförrättningen behöver

Du kan få uppgifter om du är

  • make eller maka till den avlidne
  • arvtagare
  • testamentstagare
  • en boutredare eller skiftesman som tingsrätten har förordnat.

Det går att ansöka om tidsfrist för att förrätta bouppteckningen

Du kan inom 3 månader efter dödsfallet ansöka om mer tid för att förrätta bouppteckningen. Om den utsatta dagen för ansökan infaller på ett veckoslut eller en helgdag ska du ansöka om mer tid senast sista vardagen före veckoslutet eller helgdagen. Vi beviljar förlängd tidsfrist endast av grundad anledning.

Observera att om du får mer tid för bouppteckningsförrättningen ska bouppteckningshandlingen ändå skickas till Skatteförvaltningen inom en månad från bouppteckningsförrättningen.

Arvinge eller bouppgivare

  1. Ansök om mer tid i MinSkatt
  2. Efter identifieringen ska du i punkten Egna skatteärenden välja länken Sköt egna skatteärenden.
  3. Välj Skatteärenden – Funktionerna för arvsskatt – Förlängd tid för bouppteckning eller inlämning av bouppteckningshandling.

Representant för bank, advokatbyrå eller någon annan organisation

  1. Ansök om mer tid i MinSkatt
  2. Efter identifieringen ska du i punkten Begränsad anmälan och begäran om uppgifter välja länken Anmäl eller begär uppgifter begränsat.

Om du inte kan ansöka om mer tid elektroniskt

Om du inte kan sköta ärenden i MinSkatt kan du ansöka om mer tid på en pappersblankett.

Kom ihåg att ange kontaktuppgifterna på blanketten och underteckna den.

Bouppteckningshandlingen – vilka uppgifter ska den innehålla?

En bouppteckningshandling är en förteckning över den avlidna personens tillgångar och skulder samt över delägarna i ett dödsbo. Bouppteckningshandlingen är också en skattedeklaration på basis av vilken vi räknar ut arvsskatten för var och en av arvingarna.

Skatteförvaltningen har inga färdiga mallar eller blanketter för bouppteckningar. Om du upprättar bouppteckningshandlingen själv kan du använda dig av mallar som finns exempelvis på nätet och i bokhandeln.

Anteckna följande uppgifter i bouppteckningen

  • den avlidna personens arvingar, änkan eller änklingen (den efterlevande maken eller makan) och testamentstagarna – du kan kontrollera vilka personer som hör till arvingarna
  • alla personers adress och personbeteckning
  • bouppgivaren och två två gode män ska underteckna bouppteckningshandlingen
  • kontaktpersonens namn, adress och telefonnummer
  • arvingens eller testamentstagarens släktskapsförhållande till den avlidne
  • om sambon är delägare i boet gäller någondera av följande:
    • sambon har tidigare varit gift med arvlåtaren
    • hen har (haft) ett gemensamt barn med arvlåtaren
  • den avlidnes tillgångar och skulder på dödsdagen
    • Om den avlidne själv var änka eller änkling och ingen avvittring har gjorts efter hens makas eller makes död ska du också ange värdet på den tidigare avlidna makans eller makens tillgångar och skulder i bouppteckningshandlingen. Värdena ska antecknas i bouppteckningshandlingen enligt dödsdagen för änkan eller änklingen, alltså enligt dödsdagen för den senast avlidna personen (till exempel värdet på en bostad eller aktieportfölj).
  • änkans eller änklingens tillgångar och skulder
  • om den avlidne och änkan eller änklingen har haft giftorätt till varandras egendom
  • om änkan eller änklingen överlåter sin egendom som utjämning till makens eller makans arvingar
  • om änkan eller änklingen förbehåller sig besittningsrätten till makarnas gemensamma bostad
  • testamente och eventuella anspråk på laglott
  • eventuella förskott på arv av arvlåtaren och den efterlevande maken
  • en gåva som en arvinge eller testamentstagare har fått av arvlåtaren under de 3 senaste åren före denne avled – ange när gåvan har tagits emot samt dess värde och vilken egendom det är fråga om
  • försäkringsersättningar som har betalats till dödsboet eller en förmånstagare med anledning av dödsfallet – anteckna mottagaren och beloppet av försäkringsersättningarna
  • ett studielån som är i arvlåtarens namn – du ska markera 0 euro som värde på studielånet i bouppteckningen. Dödsboet är inte skyldigt att betala tillbaka lån mot statsborgen.

Mer information om att fastställa värdet på egendom

Mer information om försäkringsersättningar

Mer information om besittningsrätt

I bouppteckningshandlingen ska du ange som avdrag

  • begravningskostnader
  • kostnader för bouppteckningen
  • skulder som anknyter till den avlidnes livstid.

Skulder kan vara exempelvis

  • bostads-, avbetalnings- och kreditkortsskulder
  • skatteskuld för den avlidnes livstid
  • vatten-, el- och telefonräkningar
  • obetalade sjukdomsutgifter.

Bifoga till bouppteckningshandlingen

  • testamente och äktenskapsförord
  • arvskifteshandlingen om arvet redan har skiftats
  • avvittringshandlingen eller arvskifteshandlingen om maken eller makan till den avlidna har avlidit tidigare och avvittring eller arvskifte har förrättats mellan den avlidna och makens eller makans arvtagare.
  • ange också vem som tar hand om dödsboets övriga skatteärenden
  • uppgiften om att du tar över jordbruks- eller företagsverksamhet och vill ansöka om längre betalningstid för arvsskatten

Skicka endast kopior av handlingarna. Bevara själv alla exemplar i original.

Till bouppteckningshandlingen behöver du inte bifoga

  • saldointyg över depositioner
  • verifikat på dödsboets kostnader
  • släktutredning, det vill säga ämbetsbevis
  • kopior av någon annan bouppteckningshandling.

Vi ber om mer information vid behov. Det är bra att förvara kvitton och verifikationer i sex år från utgången av skatteåret. De får också förvaras i elektroniskt format. Skatteåret är det år då arvlåtaren avled. Det räcker med att uppgifterna vid behov kan skrivas ut på papper.

Bevara själv den ursprungliga bouppteckningen

Det lönar sig dock att göra flera undertecknade (ursprungliga) exemplar av bouppteckningshandlingen. Den ursprungliga bouppteckningshandlingen behövs alltid när det ska utredas vem som kan representera dödsboet. Du behöver bouppteckningshandlingen exempelvis när du sköter om dödsboets bankärenden eller vill registrera egendom i dödsboets namn.

Det lönar sig att bifoga alla ursprungliga handlingar till arvingarnas egna exemplar av bouppteckningshandlingen.

Skicka en kopia av bouppteckningshandlingen till Skatteförvaltningen

Kom vid bouppteckningsförrättningen överens om vem som skickar bouppteckningshandlingen med bilagor till Skatteförvaltningen. Bouppteckningshandlingen ska lämnas in till Skatteförvaltningen inom 1 månad från bouppteckningsförrättningen.

Vi behöver endast en kopia av samma bouppteckning. När en har skickat bouppteckningshandlingen sköter vi arvsbeskattningen för alla arvingar.

Så här skickar du bouppteckningshandlingen till Skatteförvaltningen

För en för sent inlämnad bouppteckning måste du betala förseningsavgift eller skatteförhöjning

Så här kompletterar du uppgifter till bouppteckningshandlingen efter att du skickat den

Vanliga frågor

Bouppteckningen behöver inte fastställas hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Vid behov kan du dock be att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fastställer att alla delägare i boet och arvlåtarens äkta maka eller make har antecknats rätt i bouppteckningen.

Närmare information om att fastställa delägaruppgifterna i bouppteckningen hittar du på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

 

Skatteförvaltningen förvarar bouppteckningshandlingen med bilagor som elektroniska kopior. När bouppteckningen arkiveras elektroniskt förstörs alla pappersdokument.

En bouppteckning är en sekretessbelagd handling. Du kan dock få en kopia av den av grundad anledning. Kopian kan vara avgiftsbelagd. Prislista över utlämnande av handlingar

Så här ber du om en kopia av bouppteckningshandlingen

Du är arvinge eller bouppgivare

Du är representant för en bank, advokatbyrå eller någon annan organisation

Om du inte kan sköta ärenden elektroniskt

Be med blankett 3627r om en kopia av bouppteckningshandlingen

Bouppteckningar som upprättats före år 1994

Om en bouppteckning upprättats före år 1994 ska du i första hand be om en kopia från tingsrätten i arvlåtarens senaste hemkommun. Tingsrätternas kontaktuppgifter finns på webbplatsen oikeus.fi

Skatteförvaltningen förvarar permanent bouppteckningar som upprättats år 1994 och senare samt bilagor till dem. Förvaringstiden på Skatteförvaltningen är 30 år för bouppteckningar som har upprättats före 1994.

Skatteförvaltningen kan endast ge instruktioner om en hurdan bouppteckningshandling som motsvarar kraven både för arvsbeskattningen och för skattedeklarationen. Om du överväger att förrätta bouppteckningen via en distansuppkoppling ska du utreda att bouppteckningen också uppfyller de krav som andra myndigheter och aktörer, till exempel magistraten eller banken, har ställt utifrån sina behov.

När bouppteckningen innehåller följande uppgifter kan man behandla den på Skatteförvaltningen, även om bouppteckningen hade förrättats via distansuppkoppling.

  1. Bouppteckningen ska innehålla alla de uppgifter som behövs exempelvis om dödsbodelägare, testamentstagare, den avlidnes och den kvarlevande makans eller makens tillgångar och skulder samt familjerättsliga omständigheter i dödsboet (inklusive alla bilagor som behövs).
  2. Bouppteckningen innehåller en specificerad redogörelse för när, var och hur bouppteckningen förrättades, vem har varit på plats och är därmed medvetna om omständigheter och fakta som tagits upp under förrättningen och har eventuellt framfört fakta som en del av förrättningen.
  3. Bouppteckningen innehåller en tecknad försäkran under edlig förpliktelse och intyg såväl av uppgiftslämnaren som av de gode männen.

Arvlåtarens barn och barnbarn har rätt till laglott av arvet även om arvlåtaren har testamenterat sin egendom till någon annan. Laglotten är hälften av det arv som arvingen skulle ha fått utan testamente.

Som arvinge ska du separat kräva (framställa anspråk på) din laglott av testamentstagaren. Kravet ska delges inom 6 månader från att du fått del av testamentet.

Sidan har senast uppdaterats 24.10.2024