MinSkatt är stängd fram till på söndagen den 17 november klockan 18.00 på grund av en systemuppdatering. Vi beklagar besväret som detta orsakar. Läs mer

Arvsskatt och dödsboets skatteärenden

Många saker ska skötas när en närstående avlider. Dessa sidor ger anvisningar om hur du ska sköta de mest typiska skatteärendena.

En komihåglista för dödsbodelägarna

  • 1

    Bouppteckningsförrättning och fullmakt

    Bouppteckningen ska förrättas inom 3 månader från att personen avlidit. Vid en bouppteckningsförrättning upprättas en bouppteckningshandling. Bouppteckningshandlingen ska skickas till Skatteförvaltningen så att den är framme inom en månad från bouppteckningsförrättningen.

    Det behövs fullmakt för att sköta ärenden hos Skatteförvaltningen. Det lönar sig att uppgöra fullmakten redan vid bouppteckningsförrättningen om möjligt.


    Läs mer om bouppteckningsförrättningen


    En fullmakt gör det lättare att sköta dödsboets skatteärenden


     

  • 2

    Arvsskatt

    Varje arvinge eller ett ombud får ett beslut om arvsbeskattningen med anvisningar om hur arvsskatten ska betalas. Om ingen arvsskatt ska betalas kan vi skicka arvsbeskattningsbeslutet endast till dödsboets kontaktperson.

    Varje arvinge svarar personligen för arvsskatten och för de skatteärenden som gäller hens arvsandel.


    Läs mer om arvsbeskattningsbeslutet


     

  • 3

    Dödsboets skatteärenden

    Delägarna i dödsboet, det vill säga arvingarna, ansvarar tillsammans för sådana skatteärenden som arvlåtaren själv har svarat för under sin livstid.


    Att sköta dödsboets skatteärenden


     

  • 4

    Arvskifte och upphörande av dödsboet

    Dödsboet upphör när tillgångarna i boet har skiftats och en kopia av arvskifteshandlingen har skickats till Skatteförvaltningen.


    Mer om arvskifte och upphörande av dödsboet


     

Logo

I MinSkatt kan du skicka bouppteckningshandlingen, en eventuell tilläggsutredning samt arvskifteshandlingen. Vi behöver endast en kopia av samma handling.

Logga in i MinSkatt

Behöver du anvisningar för att sköta andra ärenden än skatteärenden?