Oikeudenmukaisesti toimitettu verotus
Verotuksen oikeudenmukaisella toimittamisella tarkoitamme sitä, että toimintamme on valtakunnallisesti yhdenmukaista, laadukasta ja asiakkaiden näkökulmasta ennakoitavaa. Oikeudenmukaisesti toimitettu verotus on yksi strategisista tavoitteistamme.
YK:n tavoitteet 8, 10 ja 16
Oikeudenmukaisesti toimitettu verotus vaikuttaa myönteisesti YK:n kestävän kehityksen tavoite 8:n saavuttamiseen. Edistämme tätä tavoitetta muun muassa valvomalla epäkohtia. Harmaan talouden ja työelämän rikkomusten kitkentä sekä reilun kilpailun turvaaminen mahdollistavat työtä ja talouskasvua.
YK:n tavoite 10 pyrkii eriarvoisuuden vähentämiseen maiden sisällä ja niiden välillä. Alatavoite 10.3. on määritelty näin: Taata yhtäläiset mahdollisuudet ja vähentää eriarvoista kohtelua muun muassa poistamalla syrjinnän mahdollistavat lait, politiikat ja käytännöt sekä edistämällä asianmukaista lainsäädäntöä, politiikkoja ja toimenpiteitä.
Edistämme tavoitteita muun muassa tehokkailla verotuksen prosesseilla, ohjauksella ja verovalvonnalla. Valvonnalla ja ohjauksella pyrimme varmistamaan, että kaikki asiakkaat osaavat ja pystyvät hoitamaan velvoitteensa.
YK:n tavoite 16 tähtää rauhaan, yhdenmukaisuuteen ja hyvään hallintoon. Alatavoitteena 16.3. on edistää oikeusturvaa kansallisilla ja kansainvälisillä tasoilla sekä varmistaa kaikille yhtäläinen pääsy oikeuspalveluiden piiriin.
Edistämme luottamusta liikekumppaneiden välillä ja julkisissa hankinnoissa. Toimenpiteitä ovat yritysten rekisteröinnin ja velvoitteiden hoidon seuranta, harmaan talouden torjunta sekä julkisen verovelkarekisterin ylläpito.
Edistämme verotuksen oikeellisuutta kansainvälisesti. Olemme mukana kehittämässä kansainvälistä tietojenvaihtoa ja toteutamme sitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Huolehdimme myös siitä, että tietojen saaminen verotuksesta taataan lain edellyttämällä tavalla. Toteutamme verotuksen julkisten tietojen jakelun, ylläpidämme verotuksen tilastointia ja tilastojen julkaisemista sekä julkaisemme oman tilinpäätöksen.
Ohjaamme ja valvomme tasapuolisesti
Ennakoiva ohjaus
Ennakoiva ohjaus tarkoittaa tiettyjen rajattujen asiakasjoukkojen kontaktointia, jonka tavoitteena on saada asiakkaat toimimaan oikein ja ajallaan ja siten turvata verokertymä. Ennakoivaa ohjausta toteutetaan muun muassa kirjeillä, tekstiviesteillä, puhelimitse, ennakollisilla keskusteluilla ja koulutustilaisuuksilla.
Lähetimme vuonna 2024 lähes 1,1 miljoonaa ohjauskirjettä (2023: 4,5 milj.). Määrän lasku johtui siitä, että siirsimme painopistettä muihin ohjauskeinoihin paperipostin vähentämiseksi. Teimme 4 913 ohjaussoittoa (2023: 4 048) muun muassa uusille yrittäjille, yrityksille, yhdistyksille ja marjatiloille. Lähetimme asiakkaillemme myös tekstiviestejä muistuttaakseen ajankohtaisista asioista, esimerkiksi arvonlisäveron ilmoittamisen ja maksamisen määräpäivistä. Vuonna 2024 lähetettiin 163 169 tekstiviestiä (2023: 138 055).
Verovalvonta
Verovalvonnassa teemme sekä ns. pöytävalvontaa että verotarkastuksia. Pöytävalvonnassa Verohallinto tekee asiakkaan verotukseen muutoksia huomattuaan hänen antamissaan tiedoissa virheitä tai puutteita. Ennen muutosten tekoa asiakkaalta pyydetään selvitystä asiasta. Verotarkastuksessa ja harmaan talouden torjunnassa keinot ja tietolähteet ovat monipuolisemmat, ja asiakkaan toimintaa selvitetään yleensä perusteellisemmin kuin pöytävalvonnassa.
Verotarkastusresursseja käytetään joustavasti ohjaus- ja valvontasuunnitelman mukaisten, uusien ja ennestään tunnettujen veroriskien tai riski-ilmiöiden torjuntaan. Ohjaus- ja valvontatoimenpiteeksi valitaan veroriskin luonteen ja merkittävyyden mukaisesti tarkoituksenmukaisin toimenpide, joka voi vaihdella kevyemmästä ennakolta ohjaavasta toimenpiteestä verotarkastukseen.
Erityyppisiä valvontatoimenpiteitä valmistui vuonna 2024 kaikkiaan 4 354 (2023: 5 372). Laskua selittää se, että vertailuvuonna 2023 toteutettiin valvontaprojekti, jossa käytettiin lukumäärällisesti paljon verotarkastusta kevyempiä valvontatoimenpiteitä. Verotarkastuksia oli yhteensä 1 429 (2023: 1 371).
Vuonna 2024 määräsimme valvontatoimenpiteiden perusteella veroja maksettavaksi yhteensä 296 miljoonaa euroa (2023: 163 milj. euroa). Vuoden 2024 lukuun sisältyi yksittäisiä, euromääräisesti merkittäviä tapauksia, joita ei vertailuvuoden 2023 aikana vastaavalla tavalla valmistunut.
Sujuvat asiakkaiden rekisteröinti ja rekisteröintiaseman muutokset ovat yritystoiminnan käynnistämisen ja jatkuvuuden edellytyksiä. Tehtävänämme on varmistaa ennakkoperintä-, työnantaja- ja arvonlisäverovelvollisten rekisteröinnin edellytykset ja valvoa rekisterien ajantasaisuutta.
Poistimme arvonlisäverovelvollisten rekistereistä vuonna 2024 viranomaisaloitteisesti noin 19 100 asiakasta ja estimme rekisteröinnin noin 5 000 asiakkaalta. Ennakkoperintärekisteristä poistimme vuonna 2024 viranomaisaloitteisesti reilut 22 000 asiakasta ja estimme rekisteröinnin noin 5 900 asiakkaalta. Myös harmaan talouden torjunnassa estimme ja poistimme ennakonperintä- ja arvonlisäverorekistereistä toimijoita, joiden rekisteröinnin edellytykset eivät täyty. Tällaisia tapauksia oli 2760 kpl (2023: 2 437).
Rekisteröinnillä on ollut myös keskeinen rooli Venäjän vastaisten pakotteiden valvonnassa ja identiteettiväärinkäytösten torjunnassa.
Verotustietojen julkisuus
Vakiintuneen käytännön mukaisesti luovutamme verotuksen valmistumisen jälkeen henkilöasiakkaiden tuloverotuksen julkisia tietoja medialle sähköisessä muodossa. Vuonna 2024 luovutusraja nostettiin 120 000 euroon. Yhteisöjen tuloverotuksen julkiset tiedot julkaisemme vero.fi:ssä ladattavassa ja edelleen käytettävässä muodossa.
Henkilöiden ja yhteisöjen tuloverotuksen ja kiinteistöverotuksen julkisuus laajeni syyskuussa 2024, jolloin aloimme julkaista kuukausittain tietoja asiakkaiden tulo- ja kiinteistöverotukseen tulleista muutoksista. Muutosverotuksen tiedot ovat julkisia verovuodesta 2022 lähtien. Tavoitteena on parantaa julkisten tietojen oikeellisuutta ja torjua harmaata taloutta.
Tuotamme myös kansainvälisesti vertailtuna ainutlaatuisen yksityiskohtaisia tilastoaineistoja verotuksesta.
Mittarit ja tavoitteet
Seuraamme onnistumistamme ja kehitämme toimintaamme seuraavilla mittareilla ja tavoitteilla:
Mittari | Toteuma 2020 | Toteuma 2021 | Toteuma 2022 | Toteuma 2023 | Tavoite 2024 | Toteuma 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta (%) 1) | - | 81 | 91 | 90 | - | 94 |
Oikea-aikaisesti maksettujen verojen osuus (%) | 91 | 93 | 92 | 93 | ≥ 93 | 93 |
1) Asiakkaiden asennekysely, syys-lokakuu 2024 (n = 950). Vuodesta 2022 lähtien tutkimuksen toteutus eroaa aiemmista siten, että siinä oli 5-portainen neutraalin vaihtoehdon (ei samaa eikä eri mieltä) sisältävä vastausasteikko, kun taas aiemmissa tutkimuksissa käytettiin 4-portaista asteikkoa ilman neutraalia vastausvaihtoehtoa. Toteumat on muutettu tilastollisesti vertailtavaan muotoon.
Mittari | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Muutos 2023–2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Verotarkastusten määrä (kpl) | 2 057 | 1 773 | 1 444 | 1 371 | 1 429 | +4,2 % |
Verotarkastuksen toimenpiteiden verovaikutus, kaikki verolajit (milj. €) 1) | 138 | 220 | 329 | 163 | 296 | +81,6 % |
1) Vuodesta 2022 alkaen laskentatapaa on muutettu siten, että lukemaan on sisällytetty luonnollisten henkilöiden tarkastusten tuloverotuksen todelliset maksuunpanot verotuksen progressiivisuus huomioiden, kun taas aiemmin on sovellettu 20 %:n veroasteolettamaa verotarkastuksissa tehtyihin tulonlisäyksiin. Myöskään luovutusvoittoverohavaintojen välitöntä tulosvaikutusta ei ole aiemmin huomioitu. Edellä mainitut laskentatavan muutokset huomioiden vuoden 2021 toimenpiteiden tarkistettu euromääräinen verovaikutus olisi ollut 234 milj. €.
Vuoden varrelta: Tietoa verotuksesta ja talousrikollisuudesta nuorille
Vastuullinen yhteiskunnan jäsenyys ja harmaan talouden torjunta ovat keskeisiä teemoja työmarkkinoille tuleville ja työuran alkuvaiheessa oleville nuorille suunnatussa viestinnässämme.
Uudistimme vuonna 2024 nuorille tarkoitetun verokampus.fi-sivuston sisällön niin, että se helpottaa nuorten omien veroasioiden hoitamista. Verokampus tarjoaa verotietoa ymmärrettävästi elämän eri tilanteisiin. Kerromme sivustolla esimerkiksi verokortista ensimmäisen kesätyöpaikan ollessa ajankohtainen tai mitä tulee huomioida, jos työllistää itsensä kevytyrittäjänä. Verokampuksen äänenpaino on myönteinen: miten toimii vastuullinen kansalainen ja vastuullinen työnantaja.
Kokonaan uusi osio "Miten suomalainen verojärjestelmä toimii?" osoittaa, mitä kaikkea veroilla saadaan, eli kuinka veroilla ja veroluonteisilla maksuilla rakennetaan turvallista ja sen jäsenistä huolta pitävää yhteiskuntaa. Opettajille ja nuorten kanssa työskenteleville olevaan osioon teimme valmiita tehtäväpaketteja veroista oppitunneilla hyödynnettäväksi. Tehtävät on suunnattu erityisesti yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille.
Kerromme nuorille myös harmaan talouden piirissä tapahtuvasta rikollisuudesta. Tavoitteenamme on herätellä nuoria ymmärtämään, että rikolliset toimijat voivat yrittää käyttää heitä apunaan talousrikoksissa. Samalla kerromme, mitä seurauksia rikolliseen toimintaan kytkeytyvästä helpon rahan tavoittelusta voi olla. Keinoksi valikoitui true crime -tyylinen podcast-sarja ”Rikoksen raha”. Podcast tuotettiin ruotsiksi ja englanniksi edistyneen puhesynteesin avulla.