Pääjohtajan esipuhe
Hyvä lukija,
silmäilet kestävyysraporttia, jonka tarkoituksena on tehdä näkyväksi virastossamme tehtävää työtä. Mielestäni perustyömme ja arjen ratkaisujemme tekeminen vastuullisesti on parasta kestävyyttä, sillä niin se eletään todeksi.
Kestävyystyömme tavoitteena on auttaa veronmaksajia toimimaan vastuullisesti ja oikein. Toki se tarkoittaa sitä, että myös meidän on toimeenpanevana viranomaisena tehtävä oma työmme oikeudenmukaisesti, eettisesti ja asiakkaan kokemuksia hyödyntäen.
Kestävyys ja vastuullisuus ovat tärkeitä arvoja monille työntekijöistämme. Tätä olemme kartoittaneet tutkimusyhteistyöllä, joka on tuonut meille tärkeää tietoa henkilökuntamme käsityksistä ja toiveista. Olemmekin lisänneet työyhteisöviestintää, järjestäneet erilaisia tapahtumia ja luoneet mahdollisuuksia työntekijöillemme toteuttaa työtä, jolla on merkitystä. Oikeudenmukaisesti ja oikein toteutettu verotus on kyselyn mukaan henkilöstöllemme todella tärkeää.
Tehtävämme on turvata verokertymä Suomen valtiolle, kunnille ja seurakunnille. Kokonaisuuteen kuuluu myös se, ettei veroja jätetä maksamatta väärin perustein. Yksi osa vastuullista toimintaa on yhteistyö talouteen kohdistuvien, ammattimaisten rikosten kitkemiseksi sidosryhmiemme kanssa. Olemme myös lisänneet näkyvää viestintää aiheesta.
Verohallinto on jo vuosia ollut hyvin kehittämismyönteinen organisaatio. Olemme ottaneet asiakkaan keskiöön ja pyrimme kaikessa kuuntelemaan heidän tarpeitaan ja toiveitakin.
Viime vuosi toi kuitenkin koko valtionhallintoon suuret säästöt. Jouduimme järjestämään toimintojamme uudelleen, minkä taustalla painoivat sekä töiden vähentyminen että automatisaation ja asiakaspalvelun uudelleenmitoittaminen. Pyrimme hoitamaan YT-neuvottelut, valitettavat irtisanomiset ja kaiken henkilöstösuunnittelun niin vastuullisesti kuin mahdollista ja tulevaa toimintaamme kestävästi suunnitellen.
Säästöt tulevat näkymään myös rajoitettuna asiakaspalveluna ja palvelun laadun heikentymisenä. Onkin todella tärkeää, että uudessa tilanteessamme pyrimme kestäviin ratkaisuihin. Toivomme, että myös asiakkaamme näkevät alkupettymyksen jälkeen ratkaisujen pitkäkantoiset tavoitteet ja osallistuvat kanssamme mm. ympäristön suojeluun vähentämällä paperipostiaan. Digitaaliset palvelut ja laajat palvelukanavat antavat tähän hyvän pohjan.
Antoisia lukuhetkiä toivottaen
Markku Heikura
pääjohtaja
Verohallinto