Suomen verotus rakentuu vahvasti sivullisilmoittajilta, kuten työnantajilta, rahoituslaitoksilta ja Kelalta, saatavien tietojen varaan. Kun merkittävä osa liiketoiminnasta siirtyy sähköisille alustoille, myös Verohallinnon on oltava mukana tässä kehityksessä tiedonsaantinsa varmistamiseksi.
Verohallinto osallistuukin aktiivisesti erilaisiin digitalisaatiohankkeisiin. Verohallinto on ollut mukana esimerkiksi lohkoketjuihin perustuvan Digitaalinen asuntokauppa (DIAS) -alustan kehittämisessä rakentamalla siihen tarvittavat rajapinnat varainsiirtoveron ilmoittamista ja maksamista varten.
Lue lisää: www.dias.fi
Eettiset periaatteet tekoälyn käytölle
Tekoälyn hyödyntäminen lisääntyy kaikilla yhteiskunnan aloilla. Verohallintokin kokeilee tekoälyä muun muassa asiakaspalvelussa, jossa Vertti-chatbot vastailee asiakkaiden verokortteja koskeviin kysymyksiin.
Tekoälyn yleistyessä esiin on noussut uudenlaisia eettisiä kysymyksiä koskien esimerkiksi päätösten perusteluiden läpinäkyvyyttä sekä käytettävän datan laatua. Näihin vastaamiseksi työ- ja elinkeinoministerin luotsaama Suomen tekoälyohjelma on haastanut organisaatioita laatimaan tekoälyn käytön eettiset periaatteet.
Verohallinto osallistuu tekoälyn etiikkahaasteeseen ja määrittää miten tekoälyä käytetään verotuksessa reilulla ja luottamusta rakentavalla tavalla. Eettisiä periaatteita tullaan käyttämään pohjana kaikessa tekoälyä koskevassa päätöksenteossa
Starting up smoothly – chatbotit neuvovat yhdessä ulkomaalaista yrittäjää
Marraskuun lopussa tehtiin historiaa, kun maailman ensimmäinen viranomaisten virtuaaliassistenttiverkosto aloitti toimintansa. Verohallinnon, Maahanmuuttoviraston yhteisenä kokeiluna kehitetty chatbot-palvelu alkoi vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin liittyen esimerkiksi yrityksen perustamiseen, verotukseen ja Suomeen muuttamiseen. Palvelun kohderyhmänä ovat ulkomaalaiset asiakkaat ja uudet asiakkaat, jotka ovat perustamassa yritystä Suomeen, harkitsevat sitä tai ovat tulossa työskentelemään Suomeen. Uuden palvelun toivotaan helpottavan asiakkaan hakeutumista ja yrityksen perustamista Suomeen.
Ensimmäinen versio chatbotista tehtiin keväällä yhteiskokeiluna Migrin kanssa, ja se julkistettiin yleisölle kesäkuussa Verohallinnolla järjestetyssä tilaisuudessa. Palvelu herätti tilaisuudessa paljon kiinnostusta, joten sen kehittämistä päätettiin jatkaa. Myös PRH tuli tämän jälkeen mukaan yhteistyöhön. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun valtionhallinnon virastot kokeilevat yhteisen chatbotin käyttöä asiakasneuvonnassa. Vuoden 2019 alkukevään aikana tutkitaan mahdollisuuksia chatbotin jatkuvaluonteiseen hyödyntämiseen Verohallinnossa.
Lue lisää: Chatbot service for foreign entrepreneurs in Finland (Starting up smoothly)
Rutiinitehtävät robotille
Ohjelmistorobotilla tarkoitetaan tietokoneohjelmaa, jolla voidaan automatisoida ihmisen tekemää työtä ja prosesseja. Sen avulla voidaan vapauttaa ihmistyötä rutiinitehtävistä monipuolisempaan tekemiseen ja samalla virheiden mahdollisuus pienenee.
Ohjelmistorobotiikka sopii tehtäviin, joissa päätökset perustuvat yksiselitteisiin sääntöihin ja tarvittava tieto on jäsenneltyä ja digitaalisessa muodossa. Tällaista voi olla esimerkiksi "liukuhihnamainen" tietojen vertailu ja kopioiminen paikasta toiseen.
Verohallinto on aiemmin kokeillut ohjelmistorobotin käyttöä muun muassa varainverotuksessa, jossa robotti tarkistaa ja tallentaa Maanmittauslaitokselta tulevia kiinteistöjen luovutusilmoituksia.
Robotiikan hyödyntämisessä ollaan nyt siirtymässä kokeiluista laajempaan käyttöönottoon.