Du ska visserligen beställa ett nytt skattekort för 2025 om du har fått pensionsinkomst för första gången i november–december 2024. Då hinner vi inte beakta pensionsuppgifter i skattekorten för 2025.
Du kan beställa ett skattekort för pensionsinkomst genast när ditt skattekort för 2025 är i MinSkatt. Du får skattekortet för 2025 i MinSkatt tidigast den 23 november 2024 och senast den 13 december 2024. Du får information om att skattekortet kommit till MinSkatt genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden.
Innehållet på sidan:
Beskattningen av pension och skatteprocenten
Pensionsinkomst är exempelvis ålderspension, tilläggspension, partiell förtida ålderspension (tidigare deltidspension), rehabiliteringsstöd och sjukpension eller invalidpension.
Beskattningen av pensionsinkomster avviker från beskattningen av löneinkomster: du får olika stora skatteavdrag från en lika stor pension och lön och olika belopp av socialförsäkringsavgifter betalas för dem. Därför kan skatteprocenten på pension vara större än på en lika stor lön.
Pensionsbeloppet och andra eventuella inkomster och avdrag påverkar skatteprocenten på pensioner.
Skattekort för pensionsinkomst: när du börjar få pension
När du börjar få pensionsinkomst, till exempel förtida pension eller ålderspension, behöver du ett eget skattekort för pensionen.
Frivillig pensionsförsäkring
Pensioner beskattas i regel som förvärvsinkomster. En pension kan dock vara kapitalinkomst, till exempel om du får den på basis av en individuell pensionsförsäkring eller ett avtal om långsiktigt sparande. Om pensionen beskattas som kapitalinkomst behöver du inte ett skattekort utan utbetalaren av pensionen drar automatiskt av 30 procent från dessa pensioner. Om pensionen från den individuella pensionsförsäkringen beskattas som förvärvsinkomst behöver du ett skattekort för pension.
Om pensionen ändras
Beställ ett nytt skattekort om du börjar få en ny pension eller din förtida pension ändras till ålderspension. För ditt skattekort ska du ange slutdatumet för den förtida pensionen, inkomsterna och förskottsinnehållningarna. Lägg därefter till ålderspensionen som en ny pension.
Pensionerad och på jobb: när du utöver pension får annan inkomst
När du utöver pensionsinkomst har andra inkomster, såsom lön eller mötesarvoden, behöver du två skattekort: ett för pension och ett annat för lön. Utan ett skattekort för löneinkomst är skatten på lönen och arvodet 60 procent.
Så här beställer du i MinSkatt ett skattekort för pensionsinkomst
Så här kommer du i gång
- Gå till ingångssidan i MinSkatt och där till punkten Skattekort och förskottsskatt 2024. Välj länken Skattekort och förskottsskatt.
- Välj Beställ ett nytt skattekort.
- Klicka på Välj Fullständig version av ansökan.
Ansökan består av 6 faser.
Fas 1: Bakgrundsuppgifter
Kontrollera att uppgifterna stämmer.
Gå till nästa fas genom att välja Fortsätt.
Fas 2: Förhandsifyllda inkomster och avdrag
I denna fas ser du de uppgifter som ditt nuvarande skattekort baserar sig på. Kontrollera uppgifterna och gör ändringar om det behövs.
Fas 3: Övriga inkomster
- Gå till punkten Pensioner och välj Ja.
- Välj Lägg till en ny pension. Om du har flera pensioner ska du fylla i en egen specifikation av varje pension.
- Kontrollera följande uppgifter i pensionsbeslutet och ange dem i ansökan om skattekort:
- Välj i menyn utbetalarens namn, det vill säga pensionsutbetalaren. Välj också pensionstypen, till exempel ålderspension.
- Startdatum och slutdatum för betalning av pension för det innevarande året
- Ange som pensionens startdatum den dag från och med vilken pensionen har betalats ut i år.
- Om pensionen har börjat före 2024 ange som startdatum årets första dag, det vill säga den 1 januari 2024.
- Om du får pension i vilken det ingår sådan lagstadgad pension som betalas retroaktivt från föregående år, ange fjolårets datum som startdatum.
- Som slutdatum ger MinSkatt automatiskt den sista dagen i år. Om utbetalningen av pensionen slutar under året ska du ändra datumet till den dag då pensionen betalas ut sista gången i år. MinSkatt ändrar automatiskt datumet till månadens sista dag.
- Betalas pensionen ut varje månad? MinSkatt föreslår automatiskt Ja. Då ska du själv ange pensionsbeloppet per månad. MinSkatt räknar automatiskt ut beloppet för hela året enligt den tidsperiod du har angett.
- Svara Nej åtminstone om du får pension i vilken det ingår sådan lagstadgad pension som betalas retroaktivt från föregående år. Ange då det sammanlagda pensionsbeloppet som betalats till dig under hela året, alltså även sådan pension som betalats till dig för ett tidigare år, i punkten Belopp under hela året (brutto).
- Pension som fåtts och förskottsinnehållningar: Om du beställer ett skattekort under året ska du också ange:
- pension som du hittills fått under året
- förskottsinnehållningen på pensionen från och med januari ända fram tills nu, det vill säga uppgiften om hur mycket skatt tagits ut på pensionen hittills under året.
- Ange också uppgifterna om den pension du fått för ett tidigare år om den har betalats ut först i år.
- Periodisering av pension som utbetalas retroaktivt: Du kan yrka på periodisering av pensionsinkomster om du retroaktivt har fått pension för ett tidigare år för minst 3 månader och sammanlagt minst 500 euro. Välj Ja. Fyll sedan i periodens start- och slutdatum samt totalbeloppet av den retroaktivt utbetalade pensionen för varje period.
- Välj till sist OK.
Fas 4: Övriga avdrag
- Ange eventuella avdrag. Du kan till exempel ange hushållsavdrag genom att välja Ja i punkten Hushållsavdrag.
- Om du har fått löneinkomster under början av året ska du granska och ange exempelvis kostnaderna för resor mellan bostaden och arbetsplatsen, medlemsavgiften till en arbetsmarknadsorganisation eller avgiften till en arbetslöshetskassa och utgifter för förvärvande av inkomst.
Fas 5: Leveranssätt
- Kontrollera giltighetstiden och leveranssättet för skattekortet.
- MinSkatt föreslår ett startdatum för skattekortet. Kontrollera i pensionsbeslutet att det är begynnelsedagen för pensionen.
Skatteförvaltningen skickar dina skattekortsuppgifter direkt till utbetalaren av pensionen.
Välj om du vill ha skattekortet
- endast elektroniskt i MinSkatt
- i MinSkatt och på papper hem per post.
Fas 6: Förhandsgranska och skicka – Ditt skattekort är färdigt
I fasen Förhandsgranska och skicka ser du de uppgifter som har använts för att räkna ditt nuvarande skattekort och procenten på det, det vill säga förskottsinnehållningsprocenten.
- Kontrollera att uppgifterna stämmer. Du kan korrigera uppgifter genom att välja länken Redigera eller Föregående.
- Om du vill fortsätta med att fylla i senare ska du välja knappen Spara som halvfärdig. Uppgifterna bevaras sparade i en månad. Skatteförvaltningen behandlar inte uppgifterna förrän du skickat dem.
- När alla uppgifterna är rätt ska du välja Skicka. Därefter får du en bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan.
Om skattekortet går till handläggarbehandling
Om din ansökan om skattekort går till handläggarbehandling är behandlingstiden 1–3 dagar.
Om du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du ett meddelande när ditt skattekort är färdigt. Om du inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du skattekortet per post. Skattekortet finns alltid i MinSkatt där du kan spara eller skriva ut det
Du kan också se inspelningen: MinSkatt: skattekort för en pensionärs löneinkomst
Så här beställer du ett skattekort i MinSkatt
Så här kommer du i gång
- Gå till ingångssidan i MinSkatt och där till punkten Skattekort och förskottsskatt 2024. Välj länken Skattekort och förskottsskatt.
- Välj Beställ ett nytt skattekort.
- Klicka på Välj den fullständiga versionen av ansökan.
Ansökan består av 6 faser.
Fas 1: Bakgrundsuppgifter
Kontrollera att uppgifterna stämmer.
Gå till nästa fas genom att välja Fortsätt.
Fas 2: Förhandsifyllda inkomster och avdrag
I denna fas ser du de uppgifter som ditt nuvarande skattekort baserar sig på. Kontrollera uppgifterna och gör ändringar om det behövs.
- Om din pension inte ändras ska du endast ange de uppgifter som gäller lönen i ansökan om skattekort, såsom inkomsterna och avdragen.
- Om pensionsbeloppet har ändrats eller du börjar få en ny pension ska du också uppdatera uppgifterna om pensionen. Då får du automatiskt ett nytt skattekort för båda inkomsterna med samma skatteprocent.
- Ange löneuppgifterna i fasen Övriga inkomster.
Fas 3: Övriga inkomster
Gå till punkten Löner och naturaförmåner.
- Välj om du själv lämnar uppgifterna om de löne- och förskottsinnehållningar som betalats hittills eller om du använder de uppgifter som anmälts till inkomstregistret. Om du lämnar uppgifterna själv ska du ange den lön du fått sedan ingången av året och förskottsinnehållningen du betalat på lönen. Räkna inte med förmåner, studiepenning eller lön från utlandet eftersom de anges i sina egna punkter.
- Ange sedan en uppskattning av hur mycket lön du får: Du kan välja om du anger en uppskattning av lönen för hela året (12 månader).
Anvisningar för uppskattning av lönen.
Fas 4: Övriga avdrag
- Ange eventuella avdrag. Du kan till exempel ange hushållsavdrag genom att välja Ja i punkten Hushållsavdrag.
- Om du har fått löneinkomster under början av året ska du granska och ange exempelvis kostnaderna för resor mellan bostaden och arbetsplatsen, medlemsavgiften till en arbetsmarknadsorganisation eller avgiften till en arbetslöshetskassa och utgifter för förvärvande av inkomst.
Fas 5: Leveranssätt
- Kontrollera giltighetstiden och leveranssättet för skattekortet.
- MinSkatt föreslår ett startdatum för skattekortet.
Välj om du vill ha skattekortet
- endast elektroniskt i MinSkatt eller
- i MinSkatt och på papper hem per post.
Fas 6: Förhandsgranska och skicka – Ditt skattekort är färdigt
I fasen Förhandsgranska och skicka ser du de uppgifter som har använts för att räkna ditt nuvarande skattekort och procenten på det, det vill säga förskottsinnehållningsprocenten.
- Kontrollera att uppgifterna stämmer. Du kan korrigera uppgifter genom att välja länken Redigera eller Föregående.
- Om du vill fortsätta med att fylla i senare ska du välja knappen Spara som halvfärdig. Uppgifterna bevaras sparade i en månad. Skatteförvaltningen behandlar inte uppgifterna förrän du skickat dem.
- När alla uppgifterna är rätt ska du välja Skicka. Därefter får du en bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan.
Om skattekortet går till handläggarbehandling
Om din ansökan om skattekort går till handläggarbehandling är behandlingstiden 1–3 dagar.
Om du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du ett meddelande när ditt skattekort är färdigt. Om du inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du skattekortet per post. Skattekortet finns alltid i MinSkatt där du kan spara eller skriva ut det
Följ den här anvisningen om du i MinSkatt har fått ett färdigt förslag på skattekort för pension. Du kan få ett skattekortsförslag om pensionsutbetalaren lämnar pensionsbeslutet direkt till Skatteförvaltningen.
- I MinSkatt ska du i punkten Skattekort och förskottsskatt 2024 välja länken Skattekort och förskottsskatt.
- Välj i punkten Förslag till nytt skattekort för pension knappen Kontrollera förslaget.
- Gå igenom faserna av ansökan om skattekort och kontrollera att uppgifterna är rätt. Korrigera uppgifterna om det finns fel i dem.
- När du är i fasen Förhandsgranska och skicka, ska du välja knappen Skicka.
- Skatteförvaltningen skickar dina skattekortsuppgifter direkt till utbetalaren av pensionen. Du hittar alltid en kopia av skattekortet i MinSkatt
Andra situationer
Läs anvisningarna ifall
Du bor i Finland och får pensionsinkomst från utlandet
Du bor utomlands och får pensionsinkomst från Finland