Om du inte vill att FPA eller någon annan utbetalare använder skatteprocenten på löneinkomster eller en schablonmässig skatteprocent vid förskottsinnehållningen ska du beställa ett skattekort för förmån i MinSkatt.
När du uppskattar inkomsterna för skattekortet ska du ta hjälp av det förmånsbeslut som du har fått. I beslutet hittar du de uppgifter som du behöver för att uppskatta förmånsbeloppet.
Exempel: Du får 32,40 euro i grunddagpenning som FPA betalar ut för 22 dagar i månaden, alltså 712,80 euro i månaden. Det totala beloppet av förmånen för hela året är 8 553,60 euro (712,80 x 12).
Ange uppgifterna om förmåner i ansökan om skattekort i MinSkatt i punkten Förmåner antingen i fasen Förhandsifyllda inkomster och avdrag eller Övriga inkomster.
Så här kommer du i gång
- Gå till ingångssidan i MinSkatt och där till punkten Skattekort och förskottsskatt 2024. Välj länken Skattekort och förskottsskatt.
- Välj Beställ ett nytt skattekort.
- Klicka på Välj den korta ansökan.
Ansökan består av 6 faser.
Fas 1: Bakgrundsuppgifter
Kontrollera att uppgifterna stämmer.
Gå till nästa fas genom att välja Fortsätt.
Fas 2: Förhandsifyllda inkomster och avdrag
I denna fas ser du de uppgifter som ditt nuvarande skattekort baserar sig på. Kontrollera uppgifterna och gör ändringar om det behövs.
Om du för första gången anger uppgifter om en förmån, kan du fylla i uppgifterna om dem först i fasen Övriga inkomster.
När du redan har ett skattekort för förmån och vill
- ändra uppgifter på skattekortet ska du i punkten Förmåner välja utbetalarens namn.
- lägga till en ny förmån från samma eller en ny utbetalare, välj knappen Lägg till en ny förmån.
Om du beställer ett skattekort för en förmån och du redan har fått all lön av din arbetsgivare,
- välj ”Jag använder uppgifterna som fåtts från inkomstregistret” eller
-
välj antingen:
- Ange i punkten ”Uppskattning av hela årets lön (brutto)” samma lön som finns i föregående punkt ”Lön hittills sedan ingången av året (brutto)”.
- Ange noll (0) euro i punkten ”Jag anger en uppskattning av lönen för resten av året”.
Om du ändrar dina löneuppgifter gör MinSkatt alltid också ett nytt skattekort för lön.
Fas 3: Övriga inkomster
Välj Ja i punkten Förmåner och sedan Lägg till en ny förmån. Ange uppgifterna.
Välj sedan i listan namnet på utbetalaren, till exempel Allmänna arbetslöshetskassan Ytk. Om namnet inte finns i listan ska du välja Annan finländsk utbetalare. Skriv sedan i det fält som öppnas namnet på utbetalaren, till exempel Sysselsättningsfonden. Observera att FO-numret i det här fallet inte är en obligatorisk uppgift. Om utbetalaren finns i listan behöver du inte ange utbetalarens adress i fasen för leveranssätt.
Observera att du kan ange endast en förmånstyp per utbetalare.
Du kan räkna ut en uppskattning av förmånen utifrån det beslut som du fått om beviljande av förmånen. Du kan också själv uppskatta förmånsbeloppet. Till exempel beloppet av inkomstrelaterad arbetslöshetsdagpenning är cirka 60 procent av lönebeloppet.
Fas 4: Övriga avdrag
- Ange i denna fas dina eventuella kostnader för resor mellan bostaden och arbetsplatsen eller medlemsavgifter till en arbetsmarknadsorganisation.
- Om du har andra avdrag som till exempel hushållsavdrag, välj den fullständiga versionen av ansökan.
Fas 5: Leveranssätt
Ange från vilket datum du vill att ditt nya skattekort ska vara giltigt.
Om du redan i en tidigare fas har valt förmånsbetalaren i listan skickar Skatteförvaltningen ditt skattekort direkt till utbetalaren. Exempelvis FPA får uppgifterna om ditt skattekort direkt från Skatteförvaltningen.
Om du däremot valde Annan finländsk utbetalare och skrev utbetalarens namn ska du välja om skattekortet skickas till din hemadress eller till utbetalaren. Lägg till utbetalarens adress.
Fas 6: Förhandsgranska och skicka – Ditt skattekort är färdigt
I fasen Förhandsgranska och skicka ser du de uppgifter som har använts för att räkna ditt nuvarande skattekort och procenten på det, det vill säga förskottsinnehållningsprocenten.
- Kontrollera att uppgifterna stämmer. Du kan korrigera uppgifter genom att välja länken Redigera eller Föregående.
- Om du vill fortsätta med att fylla i senare ska du välja knappen Spara som halvfärdig. Uppgifterna bevaras sparade i en månad. Skatteförvaltningen behandlar inte uppgifterna förrän du skickat dem.
- När alla uppgifterna är rätt ska du välja Skicka. Därefter får du en bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan.
Om skattekortet går till handläggarbehandling
Om din ansökan om skattekort går till handläggarbehandling är behandlingstiden 1–3 dagar.
Om du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du ett meddelande när ditt skattekort är färdigt. Om du inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du skattekortet per post. Skattekortet finns alltid i MinSkatt där du kan spara eller skriva ut det