Siirry suoraan sisältöön Siirry koko sivuston hakuun

Ammattiluokan ja palvelussuhdetietojen ilmoittaminen

Ilmoita ammattiluokka ja palvelussuhdetiedot samalla palkkatietoilmoituksella, jolla ilmoitat maksamasi palkan.

Ilmoita ammattiluokka aina, kun työntekijäsi on työtapaturmavakuutettu.

Ilmoita palvelussuhdetiedot vain palvelussuhteessa olevista työntekijöistäsi.

Palvelussuhdetiedot ovat yleensä vapaaehtoisesti ilmoitettavia tietoja, mutta ne kannattaa ilmoittaa, jotta tiedon käyttäjät saavat palvelussuhdetiedot suoraan tulorekisteristä eivätkä pyydä niitä erikseen. Tietyissä tilanteissa palvelussuhdetietojen ilmoittaminen on pakollista, lue alempaa lisää näistä tilanteista.

Palvelussuhteella tarkoitetaan työ- ja virkasuhteessa tehtyä työtä. Palvelussuhteena ilmoitetaan tulorekisteriin myös sellainen epätyypillinen tai lyhytaikainen työsuhde, josta ei ole välttämättä tehty kirjallista työsopimusta, esimerkiksi jos kotitalous palkkaa lastenhoitajan tai remonttimiehen.

Ilmoita ammattiluokka aina, kun työntekijä on tapaturmavakuutettu

Ilmoita tulonsaajan ammattiluokka tulorekisterin oman ammattiluokituksen mukaisella viisinumeroisella koodilla.

Tutustu tulorekisterin ammattiluokitukseen Tilastokeskuksen sivuilla

Miten valitsen työtapaturmavakuutetun ammattiluokan?

Tulorekisterin oman ammattiluokituksen nimi on "Tulorekisterin TK10-ammattiluokitus", mutta tulorekisterin järjestelmissä siitä käytetään edelleen luokituksen vanhaa nimeä "Tilastokeskuksen ammattiluokitus (TK10)".

Jos työntekijä tekee useampaan eri ammattiluokkaan kuuluvia töitä, ilmoita sen työn ammattiluokka, jota työntekijä tekee ajallisesti eniten. Voit tarkentaa työntekijän ammattia ilmoittamalla vapaamuotoisen ammattinimikkeen.

Suosittelemme, että ilmoitat ammattiluokan palkkatietoilmoituksella aina, kun ilmoitat palvelussuhteessa olevalle työntekijälle maksettuja suorituksia. Ilmoita ammattiluokka myös siinä tapauksessa, että työntekijää ei ole vakuutettu.

Jos kyseessä on julkisten alojen eläkelain (JuEL) tai merimieseläkelain (MEL) mukaan vakuutettu palvelussuhde tai Suomen Pankin palvelussuhde, katso ohje alta:

Ilmoita palvelussuhdetiedot aina, kun työntekijä jää vanhuuseläkkeelle tai teet korvaushakemuksen Kelalle

Palvelussuhdetiedot ovat yleensä vapaaehtoisesti ilmoitettavia tietoja, mutta tietyissä tilanteissa ne muuttuvat pakollisiksi, jos tulonsaaja on palvelussuhteessa maksajaan.

Suosittelemme ilmoittamaan palvelussuhdetiedot aina mahdollisimman kattavasti, jotta tiedon käyttäjät saavat tarvitsemansa tiedot suoraan tulorekisteristä. Palvelussuhdetietoja käytetään esimerkiksi silloin, kun ratkaistaan työntekijän oikeutta tiettyyn etuuteen.

Katso ohjeistamme tarkemmat tiedot pakollisten tietojen ilmoittamiseen eri tilanteissa:

Miten ilmoitan, kun haen Kelan sairauspäivärahaa tai perhevapaakorvausta palkallisesta poissaolosta

Miten ilmoitan, kun työntekijä siirtyy vanhuuseläkkeelle

Jos kyseessä on julkisten alojen eläkelain (JuEL) mukaan vakuutettu palvelussuhde tai Suomen Pankin palvelussuhde, katso ohje alta:

Tietojen korjaaminen

Korjaa virheellisesti antamasi ammattiluokka ja palvelussuhdetiedot korvaavalla ilmoituksella mahdollisimman pian sen jälkeen, kun virhe on havaittu.

Miten korjaan tiedot?

Yksityiskohtaiset ohjeet ja esimerkit

Tutustu esimerkkeihin ja lue lisää ammattiluokan ja palvelussuhdetietojen ilmoittamisesta ja korjaamisesta eri tilanteissa:

Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin: palvelussuhdetiedot

Sivu on viimeksi päivitetty 1.10.2024