Siirry suoraan sisältöön Siirry koko sivuston hakuun

Täytä paperilomake huolellisesti

Täytä paperilomake joko tietokoneella tai käsin. Lomake luetaan koneellisesti, joten täytä tarvittavat kohdat huolellisesti. Voit tulostaa lomakkeen joko yksi- tai kaksipuolisena.

  • Älä merkitse päivämääriin pisteitä vaan anna kaikki päivämäärät aina muodossa ppkkvvvv. Esimerkiksi jos palkka maksetaan 5.6.2024, merkitse maksupäivä muodossa 05062024.
  • Jokainen lomake käsitellään ja tallennetaan omana ilmoituksenaan, joten täytä aina kaikki tarvittavat tiedot. Täytä esimerkiksi maksajan tiedot jokaiseen lomakkeeseen erikseen.
  • Palauta kaikki lomakkeen sivut. Sivut saa nitoa yhteen.
  • Lähetä lomake tavallisena kirjeenä. Emme pysty vastaanottamaan kirjattuja kirjeitä. 

Täytä jokaisesta tulonsaajasta oma lomake

Anna lomakkeella tiedot yhdelle tulonsaajalle samana maksupäivänä maksamistasi suorituksista.

Lomakkeet, täyttöohjeet ja postitusosoite

Ainoastaan työnantajan erillisilmoitusta ei anneta jokaisesta tulonsaajasta erikseen. Työnantaja tekee yhden kaikkia työntekijöitä koskevan työnantajan erillisilmoituksen kuukaudessa.

Palkkojen ilmoittaminen tulorekisteriin on alkanut vuonna 2019. Ilmoituksen tekee aina maksaja.

Puutteellisesti täytetty lomake hylätään

Jos lomakkeesta puuttuu pakollisia tietoja tai tiedot on täytetty epäselvästi, ilmoitus hylätään. Hylättyä ilmoitusta ei tallenneta tulorekisteriin.

Tulorekisteri lähettää ilmoituksen hylkäämisestä kirjeen, jossa kerrotaan, mitkä tiedot ovat puutteellisia. Kirjeessä ei joka tilanteessa voida luetella kaikkia virheitä, joten tarkista ilmoituksen kaikki tiedot huolellisesti ennen lomakkeen lähettämistä.

  • Jos yritit antaa paperilomakkeella uuden ilmoituksen ja se hylättiin, tarkista tiedot ja anna ilmoitus uudelleen. Merkitse toimenpiteen tyypiksi edelleen ”Uusi ilmoitus".
  • Jos yritit antaa korvaavan ilmoituksen ja se hylättiin, tarkista tiedot ja anna korvaava ilmoitus uudelleen. Tietyissä tilanteissa tiedot pitää korjata mitätöimällä alkuperäinen ilmoitus.

Näin korjaat paperilomakkeella annettuja tietoja

Tiedot kannattaa korjata ensisijaisesti tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Tarvitset korjaamiseen aina alkuperäisen ilmoituksen ilmoitusviitteen. Ilman sitä et voi korjata oikeaa ilmoitusta.

  • Jos täytit paperilomakkeeseen itse muodostamasi ilmoitusviitteen, käytä sitä korjaamisessa.
  • Jos jätit ilmoitusviitteen paperilomakkeessa tyhjäksi, tulorekisteri on lähettänyt automaattisesti muodostetun viitteen sinulle kirjeenä. Käytä korjaamisessa kirjeessä ollutta viitettä.
  • Jos viite ei ole sinulla tallessa tai tarvitset apua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Tarkista seuraavista ohjeista, miten teet korjauksen eri tilanteissa:

Sivu on viimeksi päivitetty 15.8.2024