Gå direkt till innehållet Gå till hela webbplatsens sökning

Anvisningar för e-tjänsten

I inkomstregistrets e-tjänst kan du fylla i en anmälan åt gången eller sända uppgifterna som xml-fil via laddningstjänsten. Du kan också se dina egna inkomstuppgifter, granska och korrigera de anmälningar som du har lämnat in samt beställa rapporter. 

Logga in till inkomstregistret

Du kan identifiera dig på olika sätt, till exempel med personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat: Så här identifierar du dig i e-tjänst

Om du uträttar ärenden för någon annan, kontrollera när du också behöver Suomi.fi-fullmakt.

Ta också del av anvisningarna för säker ärendehantering

Ta del av ärendehanteringsroller och anvisningar för olika funktioner:

Uträtta ärenden som privatperson eller för en annan privatperson

Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation

Uträtta ärenden som informationsanvändare

Laddningstjänsten

Se även instruktionsvideor om inkomstregistret

Automatisera anmälningen via det tekniska gränssnittet

Många löne- och förmånssystem använder inkomstregistrets gränssnitt. Via gränssnittet kan du överföra anmälningar direkt från ditt betalsystem till inkomstregistret. Om du betalar prestationer ofta eller till många inkomsttagare, underlättar ett sådant program ditt arbete. Begär mer information av din programvaruleverantör.

Den avgiftsfria löneberäkningstjänsten Palkka.fi använder gränssnittslösningen och sänder automatiskt de anmälningar som behövs till inkomstregistret.

Vanliga frågor

Sidan har senast uppdaterats 30.10.2024