Anvisningar för e-tjänsten
I inkomstregistrets e-tjänst kan du fylla i en anmälan åt gången eller sända uppgifterna som xml-fil via laddningstjänsten. Du kan också se dina egna inkomstuppgifter, granska och korrigera de anmälningar som du har lämnat in samt beställa rapporter.
Logga in till inkomstregistret
Du kan identifiera dig på olika sätt, till exempel med personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat: Så här identifierar du dig i e-tjänst
Om du uträttar ärenden för någon annan, kontrollera när du också behöver Suomi.fi-fullmakt.
Ta också del av anvisningarna för säker ärendehantering
Ta del av ärendehanteringsroller och anvisningar för olika funktioner:
Uträtta ärenden som privatperson eller för en annan privatperson
Uträtta ärenden för ett företag eller en organisation
Uträtta ärenden som informationsanvändare
Automatisera anmälningen via det tekniska gränssnittet
Många löne- och förmånssystem använder inkomstregistrets gränssnitt. Via gränssnittet kan du överföra anmälningar direkt från ditt betalsystem till inkomstregistret. Om du betalar prestationer ofta eller till många inkomsttagare, underlättar ett sådant program ditt arbete. Begär mer information av din programvaruleverantör.
Den avgiftsfria löneberäkningstjänsten Palkka.fi använder gränssnittslösningen och sänder automatiskt de anmälningar som behövs till inkomstregistret.
Du kan få ett felmeddelande om en störning i tjänsten av många olika orsaker. I sådana situationer vänta ett ögonblick och försök använda tjänsten på nytt.
Det lönar sig också att tömma cacheminnet, om e-tjänsten inte fungerar på förväntat sätt. Du kan tömma webbläsarhistoriken i Historik i menyn bakom knappen med tre punkter uppe till höger på webbläsaren.
Vi rekommenderar att du använder inkomstregistrets e-tjänst på en stationär eller bärbar dator. Du behöver också en internetuppkoppling och ett webbläsarprogram. Webbläsaren ska tillåta användning av kakor (cookies) och JavaScript.
Använd i första hand webbläsaren Google Chrome eller webbläsaren Microsoft Edge (version 87 eller nyare). Tjänsten fungerar inte på bästa möjliga sätt med andra webbläsare eller mobila enheter.
Om du uträttar ärenden för någon annan eller använder laddningstjänsten, använd inte webbläsarens Tillbaka-knapp.
Om du behöver detaljerade anvisningar för olika anmälningssituationer, ta del av våra anvisningar:
I avsnittet Löneuppgifter finns anvisningar om inkomstslag, anmälan om naturaförmåner och försäkringar.
I avsnittet Förmånsuppgifter finns på motsvarande sätt anvisningar för anmälan av förmåner och pensioner.
I vilka situationer ska jag lämna in arbetsgivarens separata anmälan?
Läs även anvisningar för olika aktörer:
Vad ska föreningar anmäla till inkomstregistret?
Vad ska välfärdsområden anmäla till inkomstregistret?
När du köper en tjänst eller anställer en arbetstagare – hushåll som arbetsgivare
Behöver du hjälp med korrigering, val av anmälningssätt eller befullmäktigande? Bekanta dig med våra anvisningar:
Om du behöver exempel eller detaljerade anvisningar för anmälan, kan du ta del av våra detaljerade anvisningar:
Löner: anmälan av information till inkomstregistret
Obligatoriska och kompletterande uppgifter i anmälan om löneuppgifter
Förmåner: anmälan av information till inkomstregistret
Inkomstregistrets samtliga detaljerade anvisningar
Även vår kundservice hjälper med frågor som gäller anmälningar:
Bankkoderna får du i bruk när du ingår ett avtal med banken. Bankkoderna ska vara personliga om du använder dem för att logga in i en e-tjänst.
Du kan identifiera dig i e-tjänsten med följande bankers nätbankskoder:
- Andelsbanken
- Nordea
- Danske Bank
- Handelsbanken
- Ålandsbanken
- S-Banken
- Aktia
- POP Banken
- Sparbanken
- Oma Säästöpankki
Mobilcertifikatet är en identifieringskod på SIM-kortet i telefonen.
Läs mer på webbplats mobilcertifikat.fi
Certifikatkortet kan vara ett identitetskort med medborgarcertifikat eller ett organisationskort med organisationscertifikat. Polisen beviljar identitetskort och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata organisationskort.
Du behöver en kortläsare och ett kortläsarprogram för att kunna identifiera dig med certifikatkortet.
Inkomstregistrets informationsanvändare är organisationer och myndigheter som med stöd av lagen om inkomstdatasystemet har rätt att söka och granska uppgifter som anmälts till inkomstregistret. De får använda uppgifterna endast i den omfattning och för det ändamål som fastställs i lagen.
Informationsanvändare inhämtar uppgifter från inkomstregistret till sitt program via gränssnittet. En del organisationer använder också inkomstregistrets e-tjänst.
Uppgifterna används vid beslutsfattande och andra lagstadgade uppgifter.
Läs mer om informationsanvändare
För varje organisation som har rätt att använda uppgifterna fattas ett eget beslut om uppgiftstillstånd. I beslutet fastställs vilka uppgifter organisationens representanter kan söka och läsa i inkomstregistret och i vilken omfattning.
Endast en organisation eller myndighet som med stöd av inkomstregisterlagen har rätt att få uppgifter ur inkomstregistret kan få uppgiftstillstånd.
Beställningen av produktionscertifikat har överförts från inkomstregistrets e-tjänst till Skatteförvaltningens certifikattjänst den 24 oktober 2024.
I Skatteförvaltningens certifikattjänstens e-tjänst kan du lämna in en ny eller en ersättande ansökan om tekniskt gränssnitt, ansöka om ett nytt certifikat eller administrera uppgifterna om certifikatets tekniska kontaktperson. Du kan också börja använda anmälan om förmånsuppgifter.
Gör en ansökan om gränssnitt och beställ ett certifikat i Skatteförvaltningens certifikattjänst
Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt. Införande av certifikat kräver teknisk kompetens. Avtala om arbetsfördelningen och rutinerna med din programvaruleverantör.
Läs mer om gränssnitt på programutvecklarnas webbplatser
Bekanta dig med tekniska anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst
Bekanta dig även med andra anvisningar för Skatteförvaltningens certifikattjänst: