Siirry suoraan sisältöön Siirry koko sivuston hakuun

Kansainvälinen yhteistyö

Uusi EMN-vertailututkimus kartoittaa luvatonta työntekoa ilmiönä Euroopassa

Lähde: Euroopan muuttoliikeverkosto / erityisasiantuntija Tuukka Lampi 10.4.2025

Euroopan muuttoliikeverkoston uudessa vertailututkimuksessa tarkastellaan kolmansien maiden kansalaisten luvatonta työntekoa ja työperäistä hyväksikäyttöä EMN-jäsenmaissa. Luvatonta työntekoa tarkastellaan ilmiönä ja raportissa kartoitetaan millaisia haasteita sekä työntekijät että viranomaiset kohtaavat. Tutkimuksessa perehdytään myös EMN-jäsenmaiden viranomaisten laittoman työn ennaltaehkäisyyn, tunnistamiseen ja torjuntaan sekä siihen liittyvään lainsäädäntöön ja käytäntöihin.

Kolmansien maiden kansalaisten luvaton työnteko on monessa Euroopan maassa noussut yleiseksi huolenaiheeksi, ja aihe on noussut julkiseen keskusteluun erityisesti COVID-19-pandemian ja Venäjän Ukrainaa vastaan käymän hyökkäyssodan seurauksena.

Euroopan muuttoliikeverkoston raportista käy ilmi, että pienet ja keskisuuret yritykset ovat yleisimpiä luvattomasti työskentelevien kolmansien maiden kansalaisten työnantajia erityisesti seuraavilla aloilla: rakentaminen, majoitus- ja ravitsemuspalvelut, teollisuus, maa- ja metsätalous sekä kalastus. Luvatonta työntekoa on havaittu kasvavissa määrin myös kauneus- ja hyvinvointialalla, jakelupalveluissa, turvallisuuspalveluissa, tapahtumajärjestämisessä ja purkutöissä.

Monet EMN:n jäsenmaat ovat viime vuosina toteuttaneet merkittäviä lainsäädäntöuudistuksia, jotka kohdistuvat ensisijaisesti työnantajien sanktioihin. Esimerkiksi Kypros tiukensi vuonna 2021 työlainsäädäntöä rikkoville työnantajille langetettavia rangaistuksia; enimmäisrangaistus on nyt viisi vuotta vankeutta ja/tai enintään 20 000 euron sakko. Vuonna 2018 Viro kymmenkertaisti laittomia työllistämiskäytäntöjä koskevat sakot.

Ennaltaehkäisy aktiivista mutta haastavaa

Ennaltaehkäisevinä toimenpiteinä jäsenmaat ovat muun muassa lisänneet työntekijöiden ja työnantajien tietoisuutta luvattomasta työnteosta ja työperäisestä hyväksikäytöstä, velvoittaneet työnantajia ilmoittamaan kolmansien maiden kansalaisten palkkaamisesta ja laatineet rekistereitä epäluotettaviksi luokiteltavista työnantajista.  

Ennaltaehkäisevien toimenpiteiden keskeiset haasteet ovat liittyneet esim. valvontaan ja tarkastuksiin. Esimerkiksi rakennusalalla työn monipaikkaisuus vaikeuttaa työvoiman valvontaa ja toimeksiantojen lyhyys saattaa johtaa tilanteisiin, joissa työntekijä on jo lähtenyt maasta. Viranomaisten ja työntekijöiden tai työnantajien välillä voi olla kielimuuri ja tiedottaminen esimerkiksi työntekijän oikeuksista tai työnantajien velvollisuuksista saattaa olla haasteellista. Lisäksi joillain mailla haasteina olivat hallinnolliset esteet, kuten tietosuojaan liittyvät kysymykset.

Tarkastukset tärkeässä roolissa viranomaistyössä

Tutkimuksen tarkastelujaksolla (2017–2022) kaikki EMN:n jäsenmaat tekivät aktiivisesti tarkastuksia paikan päällä torjuakseen kolmansien maiden kansalaisten luvatonta työntekoa. Useimmat maat integroivat lupien valvonnan osaksi laajempia työsuojelutarkastuksia. Kuudessa EMN-jäsenmaassa raportoitiin vuosittaisten yleisten työsuojelutarkastusten lisääntyneen. Yleisesti ottaen rikkomuksia havaittiin enemmän ja lisää tarkastajia palkattiin. Esimerkiksi Luxemburgissa työsuojelutarkastajien määrän lisääminen 22:sta (2018) 86:een (2021) tehosti merkittävästi kolmansien maiden kansalaisten luvattoman työnteon tunnistamista; vuonna 2022 havaittiin kaksi kertaa enemmän tapauksia kuin vuonna 2021.

EMN-jäsenmaissa on kehitetty yhteistyötä niin kansallisten sidosryhmien välillä kuin kansainvälisestikin. Vuodesta 2017 on otettu käyttöön uusia yhteistoimintamalleja kansallisten viranomaisten kesken ennaltaehkäisevän työn tehostamiseksi. Työsuojeluviranomaiset tekevät usein yhteistyötä lainvalvonta- ja maahanmuuttoviranomaisten sekä veroviranomaisten kanssa. Kansainvälistä yhteistyötä on lisännyt myös uusien toimintojen kuten Euroopan työviranomaisen (ELA) luvattoman työn työryhmä.

Seuraamukset työntekijöille

Laittomasta työskentelystä kiinni jääneen kolmannen maan kansalaisen seuraamukset riippuvat hänen oleskelustatuksestaan ja siitä, onko hänellä sillä hetkellä tai aiemmin ollut työlupa. Seuraamukset vaihtelevat oleskeluluvan peruuttamisesta tai epäämisestä maastapoistamispäätökseen ja sakkoihin. Esimerkiksi Irlannissa työlupa voidaan peruuttaa, jolloin henkilö joutuu samaan maastapoistamisprosessiin kuin säännösten vastaisesti maassa oleskelleet.

Useimmissa jäsenvaltioissa on kuitenkin käytössä työperäisen hyväksikäytön tai ihmiskaupan uhreja koskevia erityismenettelyjä, kuten tilapäisen oleskeluvan myöntäminen tai kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käynnistäminen.

Lue lisää tutkimuksista:
Illegal employment of third-country nationals: 2017-2022 situation analysis [.fi]›
Kolmansien maiden kansalaisten luvaton työnteko: Tilannekatsaus 2017-2022 – Suomen kansallinen raportti [.fi]›

Euroopan muuttoliikeverkosto (ENM)

Euroopan muuttoliikeverkosto (European Migration Network, EMN) perustettiin Euroopan unionin neuvoston päätöksellä 14.5.2008 ja sitä rahoittaa Euroopan unioni. EMN tuottaa ajantasaista, puolueetonta, luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa maahanmuutto- ja turvapaikka-asioista verkoston jäsenmaissa politiikan suunnittelun tueksi. EMN levittää keräämäänsä ja analysoimaansa vertailutietoa päätöksentekijöiden ja viranomaisten lisäksi myös laajalle yleisölle. EMN-jäsenmaat koostuvat varsinaisista jäsenmaista ja tarkkailijajäsenmaista. Varsinaisiin jäsenmaihin kuuluvat kaikki Euroopan unionin jäsenmaat Tanskaa lukuun ottamatta. Tarkkailijajäsenmaita ovat Norja, Georgia, Moldova, Armenia, Montenegro, Pohjois-Makedonia, Serbia ja Ukraina.

Konkurssiasiamiehen toimiston Viro-yhteistyö

Lähde: Konkurssiasiamiehen toimisto, konkurssiylitarkastaja Jouni Pakarinen 21.10.2024

Virossa ja Baltiassa toimii merkittävä määrä suomalaisessa omistuksessa olevia yrityksiä. Suomalaiset pesänhoitajat kohtaavat käytännön työssä Virossa monenlaisia haasteita. Muun muassa rajat ylittävät konkurssit ovat arkipäivää.


Kansainvälinen yhteistyö — muut sivut

Sivu on viimeksi päivitetty 9.4.2025