Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Hållbarhetens avtryck

Verksamhetens avtryck består av de negativa ekologiska, sociala och ekonomiska konsekvenser som organisationen och dess verksamhet medför för omvärlden. Ett av målen med vårt hållbarhetsarbete är att minimera sådana negativa konsekvenser.

I enlighet med statsförvaltningens gemensamma rapporteringsanvisningar berättar vi i detta sammanhang också om vår personal.

Ansvar för personal, upphandlingar och miljö

Med tanke på förändringar var 2024 exceptionellt för personalen, eftersom Skatteförvaltningen hösten 2024 förde de första samarbetsförhandlingarna i sin historia. Orsaken till detta var att vissa uppgifter hade minskat bland annat på grund av automatisering, omdimensionering av kundservicemålen, ändring av arbetssätten samt omorganisering av uppgifterna och organisationen. Under samtalen om förändringsstöd preciserades antalet personer som sägs upp till 141 personer.

Generaldirektör Markku Heikura gav bakgrund till både sparbehoven och teman från den pågående strategirundan i en tredelad podcastserie.

Man diskuterade med alla uppsagda och ordnade träning i åtgärder som stöder sysselsättningen. Genom dessa och olika aktörers informationsmöten strävar man efter att hjälpa uppsagda personer att hitta konkreta alternativ för framtiden.

Vid utgången av 2024 hade vi 4 767 anställda på 47 orter i Finland.

År 2024 var sjukfrånvaron inom hela Skatteförvaltningen 9,6 dagar/årsverke (2023: 9,5 dagar/årsverke). Sjukfrånvaron påverkades av ett större antal olycksfall på fritiden under sommaren än tidigare, vilket ökade sjukfrånvaron under sommarmånaderna. I slutet av året var infektionsperioden däremot lindrig, vilket minskade antalet sjukledigheterna, särskilt korta sjukledigheter på under 5 dagar. Trots stödåtgärderna syntes höstens samarbetsförhandlingar som en ökning av den psykosociala belastningen och långa frånvaron på grund av mental hälsa.

År 2024 användes 6,5 dagar per årsverke för utbildning av personalen. Antalet sjönk med nästan en femtedel jämfört med året innan.

Enligt arbetsnöjdhetsenkäten VMBaro upplevde deltagarna att jämställdheten mellan könen i arbetsgemenskapen vid Skatteförvaltningen låg på en god nivå (2024: 4,2) trots att resultatet försämrades något jämfört med året innan (2023: 4,3). Resultatet visar en gynnsam utveckling sedan 2016, då resultatet av enkäten var 3,87. Skatteförvaltningen följer löneskillnaderna mellan könen med hjälp av ett index för lika lön. Hos oss föreligger jämlikhet i löner för mycket likadana arbetsuppgifter eller arbetsuppgifter på samma kravnivå. Löneskillnaderna mellan könen är små vid arbetsuppgifter på samma kravnivå och kan förklaras med lönedelen baserad på personlig prestation.

Resultatet av VMBaros fråga ”Människors jämlikhet förverkligas i min arbetsgemenskap” har under årens lopp utvecklats gynnsamt (2016: 3,6, 2023: 4,16). År 2024 sjönk dock resultatet och var 4,0.

Ansvarsfulla upphandlingar och lokallösningar

I våra upphandlingar följer vi den nationella strategin för offentlig upphandling och dess principer. I strategin har man ställt upp mål för ansvarsfullhet för offentliga upphandlingar, med vilka man vill främja upphandlingarnas ekonomiska, sociala och ekologiska hållbarhet. Utifrån strategin har vi utarbetat ett eget åtgärdsprogram där vi definierar de åtgärder med vilka vi främjar ansvarsfulla upphandlingar.

Ekonomisk hållbarhet i upphandlingar innebär bland annat att vi i våra upphandlingar för vår del bekämpar grå ekonomi och främjar skatteansvar. Skatteförvaltningen kontrollerar med alla utvalda leverantörer innan avtalet undertecknas att de uppfyller sina lagstadgade skyldigheter.

Med ekologiskt hållbara upphandlingar vill vi främja Finlands mål om kolneutralitet 2035 samt genomförandet av cirkulär ekonomi. I våra varuupphandlingar, såsom skattelagsböcker samt gåvor och pr-produkter, har ansvarsaspekter beaktats. Till exempel har man övergått från fysiska böcker och tidningar till elektroniska versioner, och i present- och pr-produkter har man också beaktat immateriella gåvor. Dessutom har ansvarsfullhet betonats i produkternas förpackningsmaterial och leveranssätt.

Enheten för gemensam upphandling inom den offentliga förvaltningen Hansel beaktar i sina upphandlingar målen för ansvarsfullhet till exempel genom ansvarsfulla ramavtal och dynamiska upphandlingssystem (DPS). Hansels gemensamma upphandlingar har analyserats och markerats med symboler för ansvarsfullhet utifrån det miljöansvar, sociala ansvar och ekonomiska ansvar som beaktats i upphandlingen. Vi deltar i främjandet av ansvarsfullhet bland annat genom gemensamma anskaffningar i anslutning till resor.

Vi främjar statens lokalstrategi och många gemensamma lokalprojekt pågår runt om i Finland. Uppgifterna i hållbarhetsrapporten i fråga om fastigheter, såsom elförbrukning och avfallsmängder, fås direkt från samarbetspartnern Senatfastigheter. Det tidigare Green Office-avtalet avslutades i september 2024.

Indikatorer och mål

Vi följer hur vi lyckas och utvecklar vår verksamhet med hjälp av följande indikatorer och mål:

Koldioxidutsläpp (CO2)

 
Indikator 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2024/2017
Tjänsteresor 1 513 1 779 1 980 285 162 885 815 642 −58 %
Pappersförbrukning 1 373 1 490 1 137 1 093 925 887 868 788 −43 %
Energiförbrukning 4 926 5 074 4 512 3 017 2 813 2 190 2 165 1 563 −68 %
Avfallsmängd 42 46 44 34 29 37 40 37 −12 %
Totalt 7 854 8 389 7 673 4 429 3 929 3 999 3 888 3 030 −61 %
 
Indikator Utfall 2020 Utfall 2021 Utfall 2022  Utfall 2023  Mål för 2024 Utfall 2024
Arbetsnöjdhet (VMBaros totalindex, 1–5) 3,76 3,70 3,77 3,78 ≥ 3,7 3,60
Arbetsgivarbild och värderingar (VMBaro, 1–5) 4,08 4,03 4,08 4,04 ≥ 4,0 3,89

Under det gångna året: Vi agerar säkert med beaktande av riskerna

Under 2024 riktade vi resurser och vidtog åtgärder för att skydda tjänsterna och säkerställa tillgången till dem.

Särskilt personalens säkerhetsmedvetenhet har en central roll i bekämpningen av olika säkerhetshot. Att regelbundet lyfta fram aktuella frågor i våra interna kanaler är ett effektivt och interaktivt sätt att upprätthålla en god säkerhetskultur.

Skatteförvaltningens anställda repeterar säkerhetsfrågor med en webbkurs minst vartannat år. Medvetenheten och kompetensen upprätthålls förutom med en webbkurs bland annat med hjälp av regelbunden säkerhetskommunikation och kontinuerlig nätfiskeutbildning.

Som en förebyggande åtgärd har vi sammanställt anvisningar för säkert uträttande av skatteärenden och identifiering av äkta meddelanden från Skatteförvaltningen på webbplatsen skatt.fi. En viktig förebyggande verksamhetsmodell för medborgarna är att vi inte ber kunderna om till exempel bankkoder eller betalkortsuppgifter per e-post eller sms. De textmeddelanden vi skickar innehåller inte heller länkar. Vi har också registrerat avsändaruppgifterna för Skatteförvaltningens textmeddelanden i Traficoms register.


Sidan har senast uppdaterats 30.4.2025