Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Generaldirektörens förord

Bästa läsare,

Framför dig har du en hållbarhetsrapport som syftar till att synliggöra det arbete som utförs vid vårt ämbetsverk. Jag anser att vi uppnår hållbarhet bäst genom att utföra det grundläggande arbetet och våra vardagliga lösningar ansvarsfullt, eftersom hållbarheten då blir verklighet.

Målet med vårt hållbarhetsarbete är att hjälpa skattebetalarna att agera ansvarsfullt och rätt. Det innebär naturligtvis att även vi som verkställande myndighet måste utföra vårt eget arbete rättvist, etiskt och genom att dra nytta av kundens erfarenheter.

Hållbarhet och ansvar är viktiga värderingar för många av våra anställda. Detta har vi kartlagt genom ett forskningssamarbete som har gett oss viktig information om vår personals uppfattningar och önskemål. Vi har ökat kommunikationen på arbetsplatsen, ordnat olika evenemang och skapat möjligheter för våra anställda att utföra arbete som är betydelsefullt. Enligt enkäten är en rättvis och korrekt beskattning mycket viktig för vår personal.

Vår uppgift är att trygga skatteinflödet för finska staten, kommunerna och församlingarna. Det hör också till helheten att skatter inte lämnas obetalda på felaktiga grunder. En del av den ansvarsfulla verksamheten är samarbetet med våra intressentgrupper för att bekämpa yrkesmässiga brott mot ekonomin. Vi har också ökat den synliga kommunikationen om ämnet.

Skatteförvaltningen har redan i flera år varit en mycket utvecklingspositiv organisation. Vi sätter kunden i centrum och försöker alltid lyssna på kundens behov och önskemål.

Förra året medförde dock stora besparingar för hela statsförvaltningen. Vi var tvungna att omorganisera vår verksamhet, vilket främst berodde på att arbetet minskade och att automatiseringen och kundservicen omdimensionerades. Vi strävar efter att sköta samarbetsförhandlingar, beklagliga uppsägningar och all personalplanering så ansvarsfullt som möjligt och planera vår framtida verksamhet på ett hållbart sätt.

Besparingarna kommer också att synas i form av begränsad kundservice och sämre servicekvalitet. Det är därför mycket viktigt att vi strävar efter hållbara lösningar i vår nya situation. Vi hoppas att även våra kunder efter besvikelsen ser de långsiktiga målen för lösningarna och deltar i bland annat miljöskyddet genom att minska sin papperspost. Digitala tjänster och omfattande servicekanaler ger en bra grund för detta.

Med önskan om givande lässtunder

Markku Heikura
generaldirektör
Skatteförvaltningen


Sidan har senast uppdaterats 30.4.2025