Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Generaldirektörens förord: Samarbete, förtroende och ansvarsfullhet i beskattningen 

En myndighet agerar ansvarsfullt när den sköter sin grunduppgift felfritt och effektivt. Vår viktigaste uppgift är att se till att samhället får tillgång till skatteintäkter. 

Det räcker dock inte att vi följer lagen utan vi måste kräva mer av oss själva. Skatteförvaltningen strävar också efter att agera etiskt rätt, och det förväntar sig också medborgarna av oss. Vi vill förstärka god förvaltning, hindra intressekonflikter och säkra att våra arbetstagare är oberoende. Ansvarsfullhet är en del av vår vardag på Skatteförvaltningen.

Även om vi kan beskattningen har vi ett stort behov av samarbete och partnerskap med andra aktörer. På detta sätt sköter vi vår grunduppgift allt bättre och får både nya infallsvinklar till och nytt kunnande i ansvarsfullhet. 

Vi har till exempel redan långa och aktiva traditioner av att bekämpa undvikande av skatt och skattebedrägerier i samarbete med myndigheter och intressentgrupper både nationellt och internationellt. Vi hjälper också med att bedöma lagstiftningens genomslagskraft. Enheten för utredning av grå ekonomi inom Skatteförvaltningen både undersöker hur fenomen påverkar och ger oss information om bekämpningen av dem. 

Under de senaste åren har vi, för att ge skattekort, registrerat mer utländsk arbetskraft än någon annan myndighet i Finland. Det är också en del av ansvarsfullheten att de som börjar arbeta i Finland i rask takt får de tillstånd som de behöver. Tyvärr har också missbruket av identiteter ökat och därför har vi utvecklat vårt kunnande och våra arbetsredskap för att identifiera aktörer som inriktat sig på bedrägerier. 

En smidig och lätt beskattning främjar välfärd och säkerhet. Vi vill ta vårt samhälleliga ansvar också genom att producera tillförlitliga uppgifter och statistik som stöd för beslutsfattande. På detta sätt möjliggör vi samtidigt en mer omfattande offentlig diskussion om beskattningen. Det är också viktigt att vi för en dialog med våra kunder, alltså skattebetalarna. De strategiska målen är utöver att säkra skatteintaget och rättvisa också en positiv kundupplevelse. 

Vår vision är att beskattningen i framtiden kommer att vara en sömlös del av människors och företags vardag, så att inget överlopps behöver göras för beskattningen. För att främja detta behöver vi ännu framsteg så att de uppgifter som behövs för beskattningen ska skapas automatiskt i samband med den beskattningsbara händelsen. 

Tiden just nu är inte lätt för att främja visioner och mål. Under stram budgetdisciplin övervägs hur bra vi lyckas balansera mellan att effektivera vår verksamhet och samtidigt bygga upp samarbete, förtroende och ansvarsfullhet. 

Markku Heikura 
generaldirektör 
Skatteförvaltningen 

Sidan har senast uppdaterats 25.4.2024