Beskattningen i Finland bygger rätt långt på utomstående uppgiftslämnare, såsom arbetsgivare, finansinstitut och FPA. När en väsentlig del av affärsverksamheten bygger på elektroniska plattformar och blockkedjor måste även Skatteförvaltningen vara närvarande där för att säkerställa tillgången till information. Samtidigt behöver inte kunderna tänka på beskattningen, eftersom den sker där den skattepliktiga transaktionen uppstår.
Skatteförvaltningen har aktivt deltagit i olika digitaliseringsprojekt, såsom Digital bostadshandel (DIAS). Skatteförvaltningen har öppnat ett gränssnitt via vilket information om elektroniska bostadsköp förmedlas direkt till Skatteförvaltningen. Om en kund säljer en bostad via en e-tjänst kan kunden via tjänsten även deklarera och betala överlåtelseskatt.
Läs mer: www.dias.fi
Etiska principer för bruket av artificiell intelligens
Utnyttjandet av artificiell intelligens ökar på alla samhällsområden. Även Skatteförvaltningen testar artificiell intelligens i bland annat kundtjänsten, där chattbotten Vertti svarar på kundernas frågor om skattekort.
I och med att artificiell intelligens används allt mer har nya etiska frågeställningar uppstått, till exempel när det gäller beslutsmotiveringarnas transparens och kvaliteten på de data som används. För att besvara dessa frågor har Finlands program för artificiell intelligens, som lotsas av arbets- och näringsministern, uppmanat organisationer att upprätta etiska principer för användning av artificiell intelligens.
Skatteförvaltningen deltar i programmet och definierar hur artificiell intelligens används inom beskattningen på ett rättvist och förtroendeingivande sätt. De etiska principerna kommer att användas som grund för allt beslutsfattande som gäller artificiell intelligens.
Starting up smoothly – chattbottar instruerar tillsammans en utländsk företagare
Slutet av november blev historiskt när världens första offentliga nätverk för virtuella assistenter inledde verksamheten. Chattbott-tjänsten, som utvecklats av Skatteförvaltningen och Migrationsverket, började svara på kundernas frågor om till exempel etablering av företag, beskattning och bosättning i Finland. Tjänstens målgrupp utgörs av utländska kunder och nya kunder som planerar att grunda företag eller arbeta i Finland. Den nya tjänsten väntas locka nya arbetstagare och företagare till Finland.
Den första versionen av chattbotten utvecklades på våren tillsammans med Migri, och den offentliggjordes för allmänheten på ett evenemang som ordnades av Skatteförvaltningen. Eftersom tjänsten väckte en hel del intresse på evenemanget, beslöt man att fortsätta utveckla den. Nu deltog också Patent- och registerstyrelsen i samarbetet. Det var första gången som ämbetsverk inom statsförvaltningen testade användningen av en gemensam chattbott i kundrådgivning. I början av 2019 undersöker man om chattbotten kan användas permanent inom Skatteförvaltningen.
Läs mer: http://www.startingupsmoothly.fi/
Rutinuppgifter för robotar
Med en programvarurobot avses ett datorprogram genom vilket man kan automatisera arbete och processer som utförs av människor. Med dess hjälp kan man befria människor från rutinuppgifter så att de kan ägna sig åt mångsidigare uppgifter. Samtidigt minskar risken för misstag.
Programvarurobotar kan utföra uppgifter där beslut baserar sig på entydiga regler och där den information som behövs är strukturerad och digitaliserad. Exempel på sådana uppgifter är jämförelse och kopiering av uppgifter "på löpande band".
Skatteförvaltningen har tidigare testat en programvarurobot i bland annat överlåtelsebeskattningen, där roboten har kontrollerat och sparat uppgifter om överlåtelse av fastigheter från Lantmäteriverket.
I utnyttjandet av robotik håller man nu på att övergå från testning till ett mer omfattande bruk. En programvarurobot kommer först att tas i bruk i behörighetshanteringen på intranätet, där den övertar manuellt rutinarbete som tidigare utfördes av administratören.