Skatteåterbäringarna och kvarskatterna för september nu till betalning: ålänningarna har i genomsnitt både de största återbäringarna och kvarskatterna

Skatteförvaltningens meddelande, 29.8.2024

På tisdagen den 3 september betalar Skatteförvaltningen ut nästan 1,2 miljarder euro i skatteåterbäring, det är alltså fråga om det största återbäringsbeloppet för året. Allt som allt cirka 270 miljoner euro i kvarskatter förfaller till betalning på måndagen den 2 september.

Cirka 1,2 miljoner personer får sin skatteåterbäring på tisdagen den 3 september 2024. Skatteförvaltningen betalar ut skatteåterbäringar till de personer som har betalat för mycket skatt under skatteåret 2023. En vanlig orsak till skatteåterbäringarna är avdragen som inte under året har beaktats i skatteprocenten, utan personen har ansökt om dem först när hen har kontrollerat skattedeklarationen.

Skatteförvaltningen betalar ut återbäringar varje månad från juli till december beroende på när beskattningen för personerna slutförs. Den egna återbäringsdagen visas både i MinSkatt och på beskattningsbeslutet.

De genomsnittliga skatteåterbäringarna per återbäringstagare är 693 euro i juli–september 2024. Skatteåterbäringarna varierar per landskap. De största genomsnittliga återbäringarna fås på Åland (788 euro) och de minsta i Norra Karelen (627 euro).

De genomsnittliga skatteåterbäringarna per landskap i juli–september 2024, euro

1. Åland: 788
  2. Nyland: 726
  3. Satakunta: 721
  4. Södra Österbotten: 717
  5. Egentliga Finland: 698
  6. Egentliga Tavastland: 692
  7. Päijänne-Tavastland: 685
  8. Birkaland: 684
  9. Norra Österbotten: 672
  10. Kymmenedalen: 672
  11. Österbotten: 668
  12. Lappland: 667
  13. Södra Karelen: 662
  14. Norra Savolax: 660
  15. Mellersta Österbotten: 659
  16. Mellersta Finland: 657
  17. Kajanaland: 651
  18. Södra Savolax: 648
  19. Norra Karelen: 627

Skatteåterbäringarna betalas ut under tisdagens lopp

Återbäringarna syns inte nödvändigtvis på kontot genast på morgonen.

– Om skatteåterbäringen inte syns på kontot genast på morgonen lönar det sig att kontrollera saldot på nytt på eftermiddagen. Om pengarna fortfarande inte syns på kontot är det möjligt att utbetalningsdagen för skatteåterbäringen har flyttats framåt. Du kan kontrollera din situation i MinSkatt, berättar överinspektör Juha Villman.

Utbetalningsdagen för återbäringar kan flyttas framåt exempelvis om Skatteförvaltningen har fått nya uppgifter som påverkar beskattningen. Skatteåterbäringen kan också ha utmätts eller använts för att betala andra skatter.

Om Skatteförvaltningen inte har personens kontonummer skickas skatteåterbäringen som betalningsanvisning

De som inte har meddelat ett giltigt kontonummer till Skatteförvaltningen får sin skatteåterbäring i form av en betalningsanvisning, dvs. en penningförsändelse.

– I september betalas skatteåterbäringar som betalningsanvisning till cirka 2 900 personer. En skatteåterbäring som betalats som betalningsanvisning kan senare lättast lösas in i tjänsten Nordea Omaposti, men det går tyvärr inte att få pengarna på skatteåterbäringsdagen, berättar Villman.

Det lönar sig att anmäla sitt kontonummer i MinSkatt även om skatteåterbäringen har betalats som betalningsanvisning.

– Om betalningsanvisningen inte löses in på Nordea, returneras skatteåterbäringen tillbaka till Skatteförvaltningen om fyra veckor. Om kontonumret har anmälts före det, betalar Skatteförvaltningen in pengarna på kundens konto, säger Villman.

Förfallodagen för kvarskatter infaller på måndagen

I september förfaller också årets största kvarskattebeloppet till betalning. De ska betala kvarskatter som inte har betalat tillräckligt med skatter under skatteåret 2023. Stora kvarskatter uppkommer i allmänhet när personen har stora eller komplicerade inkomster och hen inte har höjt skatteprocenten tillräckligt under skatteåret.

På måndagen den 2 september har nästan 350 000 personer förfallodagen för kvarskatter och för 300 000 av dem är fråga om den första betalningsposten. Allt som allt 270 miljoner euro i kvarskatt ska betalas i september.

I juli–september 2024 är de genomsnittliga kvarskatterna per betalare 1 102 euro. Också kvarskatterna varierar från landskap till landskap. De största kvarskatterna betalas på Åland (1 653 euro) och de minsta i Päijänne-Tavastland (828 euro).

De genomsnittliga kvarskatterna per landskap i juli–september 2024, euro

1. Åland: 1 653
  2. Nyland: 1 204
  3. Södra Österbotten: 1 142
  4. Södra Savolax: 1 121
  5. Norra Savolax: 1 107
  6. Egentliga Finland: 1 098
  7. Satakunta: 1 090
  8. Österbotten: 1 072
  9. Mellersta Finland: 1 058
  10. Egentliga Tavastland: 1 054
  11. Mellersta Österbotten: 1 047
  12. Birkaland: 1 047
  13. Lappland: 1 034
  14. Norra Österbotten: 1 025
  15. Kajanaland: 1 023
  16. Södra Karelen: 1 022
  17. Kymmenedalen: 1 020
  18. Norra Karelen: 1 019
  19. Päijänne-Tavastland: 828

Har du inte fått ditt beskattningsbeslut? Vänta på den i lugn och ro

Även i år slutförs beskattningen flexibelt, det vill säga kunderna får sitt beskattningsbeslut vid olika tidpunkter.

– Också resten får sitt beslut före utgången av oktober så det lönar sig att vänta i lugn och ro, säger Juha Villman.

Mer om ämnet:

Statistik över skatteåterbäringar och kvarskatter per kommun
Skatteåterbäring
Kvarskatt