Sociala medier
Kundrådgivning och interaktion i sociala medier
Vi vill hjälpa dig att sköta dina skatteärenden och därför kan du med låg tröskel be om råd i sociala medier. Våra kundrådgivare hjälper dig under vardagar kl. 9–16 på Facebook, Instagram, X och LinkedIn. På Instagram kan du också ställa frågor i ett privatmeddelande. Vi svarar på allmänna skattefrågor eller hänvisar till rätta informationskällor på finska, svenska och engelska. I privata skattefrågor lönar det sig att sköta ärenden som inloggad, till exempel via meddelanden i MinSkatt.
Vår rådgivning är offentlig. Tack för att:
Du inte publicerar dina egna eller andras personuppgifter. Skatteförvaltningen ber aldrig i sociala medier, e-post eller sms om personliga uppgifter såsom nätbankskoder, kontouppgifter eller personbeteckning.
Du respekterar dina samtalspartner. Det är förbjudet att skälla ut, svära och ge andra öknamn i våra sociala mediekanaler.
Du inser att inlägg som är rasistiska eller kränkande för andra människor, samfund, religioner eller etniciteter är absolut förbjudna, likaså meddelanden som uppviglar till brott och som annars är lagstridiga.
Du inte spammar eller marknadsför och inte heller gör reklam för produkter eller tjänster i våra kanaler.
Osakliga meddelanden kan raderas och kommunikationen hos användare som upprepade gånger bryter mot instruktionerna kan spärras. Skribenten informeras inte om att ett meddelande raderas eller att kommunikationen spärras.
Tack för att du deltar!