Majoriteten gör inget med skattekortet på papper men ändå skickas snart nästan 4 miljoner skattekort ta i bruk Suomi.fi-meddelanden nu
Skatteförvaltningens meddelande, 18.11.2024Det kostar varje år mer än 3 miljoner euro att skicka skattekorten per post även om det elektroniska alternativet räcker till för de flesta. Projektet som främjar digital myndighetskommunikation siktar på att myndighetskommunikationen i framtiden primärt är digital.
Skatteförvaltningen skickar i slutet av november och i december nästan 4 miljoner skattekort på papper till finländarna även om de flesta inte alls behöver det. Kostnaderna för postningen av skattekorten på papper överstiger 3 miljoner euro.
– Skattekorten för fler än 2,5 miljoner personer överförs automatiskt från Skatteförvaltningens system till utbetalarna av inkomster via ett programmeringsgränssnitt. Och även om personen ska lämna skattekortet till utbetalaren själv gör de flesta det elektroniskt. Skattekortet på papper är alltså helt onödigt för de flesta, säger metodchef Päivi Ylitalo från Skatteförvaltningen.
Ta i bruk Suomi.fi-meddelanden nu
Skatteförvaltningen ska enligt lagen skicka skattekorten på papper per post om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelandena, alltså elektronisk kommunikation med myndigheterna. Nu uppmanar Skatteförvaltningen att övergå till Suomi.fi-meddelanden senast den 21 november. På det sättet kommer skattekortet endast elektroniskt.
De som använder Suomi.fi-meddelanden får ett meddelande om det nya skattekortet direkt till appen Suomi.fi eller sin e-post. Skattekorten för 2025 kommer till MinSkatt senast den 13 december.
När personen tar i bruk Suomi.fi-meddelanden får hen i fortsättningen endast i elektronisk form också meddelanden från alla andra myndigheter som använder Suomi.fi-meddelanden. Det går att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden i MinSkatt.
Projektet Prioritera digitalt siktar på 50 miljoner i årliga inbesparingar
Den här hösten kan vara den sista under vilken Skatteförvaltningen postar skattekort på papper till sina kunder i nuvarande omfattning.
Det nu pågående projektet Prioritera digitalt har som mål att minska på den papperspost som myndigheter skickar och främja övergången till primär elektronisk myndighetskommunikation.
Visserligen ska de personer som inte kan sköta ärenden elektroniskt också i fortsättningen få meddelanden från myndigheter per papperspost om de inte själv beslutar om annat.
Med ändringen strävas det efter 10 miljoner euro i årliga inbesparingar på Skatteförvaltningen och 50 miljoner euro i inbesparingar inom hela statsförvaltningen från och med året 2026.
Finansministeriet och justitieministeriet bereder som bäst lagstiftningsförändringar som hänför sig till ärendet. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata koordinerar projektet Prioritera digitalt.
Skattekortet träder i fortsättningen i kraft redan från ingången av januari
Från och med nästa år träder skattekortet i kraft redan den 1 januari. Dessutom täcker inkomstgränsen på skattekortet hela året, alltså 12 månader. Tidigare trädde skattekorten i kraft först vid ingången av februari.
Skattekorten träder i kraft tidigare för att det ska vara lättare än tidigare att följa skatteprocenten och inkomstgränsen.
– Enligt den respons vi har fått har det varit svårt att tolka den tidigare tillämpade inkomstgränsen för 11 månader. I och med den nya inkomstgränsen för hela året blir det betydligt lättare att följa med skatteprocenten och inkomsterna, berättar Ylitalo.
Ytterligare information till kunder:
Tidigare om ämnet:
Skattekortet träder i kraft redan i januari nästa år – lättare att följa upp inkomstgränsen
Projektet Prioritera digitalt | Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata