Ändringar i priserna på avgiftsbelagda tjänster hos Skatteförvaltningen
Nyhet, 19.12.2025Finansministeriets avgiftsförordning, som reglerar avgiftsbelagda tjänster hos Skatteförvaltningen, uppdateras vid årsskiftet. Priset på de förhandsavgöranden som Skatteförvaltningen meddelar höjs i snitt med cirka sex procent. Det kommer inte ändringar i priset på andra tillstånd, beslut och uppgifter som lämnas ut från Skatteförvaltningen.
Den förordning som finansministeriet utfärdar reglerar den avgiftsbelagda verksamheten på Skatteförvaltningen. Den nuvarande förordningen gäller fram till utgången av 2025. Den nya avgiftsförordningen träder i kraft den 1 januari 2025 och gäller de två följande åren. Förordningen tillämpas på de ärenden som inleds under åren 2026 och 2027.
Prissättningen på förhandsavgöranden ändras
Priserna på förhandsavgöranden stiger med 4–10 procent. Det kommer inga ändringar i priset på andra prestationer. Avgifterna för dem täcker redan nu kostnaderna för besluten. Andra avgiftsbelagda prestationer är till exempel punktskattetillstånd och beslut om rätten att dra av förlust i inkomstbeskattningen.
I förhandsavgöranden slopas halveringen av avgifter inom samma ärendehelhet och i fortsättningen ska full avgift enligt prislistan betalas för varje förhandsavgörande. Förhandsavgöranden kräver lika mycket arbete oavsett om de hör till samma ärendehelhet eller inte. Efter ändringen motsvarar den avgift som ska betalas för förhandsavgöranden mer den använda arbetsmängden och kostnaderna för den.
Avgiften för förhandsavgöranden fastställs i fortsättningen enligt två olika prisklasser på samma sätt som i inkomstbeskattningen. Detta gäller följande skatteslag:
- arvs- och gåvobeskattning
- källbeskattning
- fastighetsbeskattning
- överlåtelsebeskattning
- lotteribeskattning.
Tidigare har en fast avgift betalats för dessa. I fortsättningen beror avgiften på om den sökande är en juridisk eller en fysisk person och vad ansökan gäller.
Prissättningen av punktskattetillstånd ändras
Prissättningen av punktskattetillstånd förenklas så att varje tillståndstyp har en egen avgift. I fortsättningen har inte längre antalet upplag någon betydelse och inte heller om tillståndet gäller harmoniserade eller nationella punktskatter.
Varför görs dessa ändringar?
Efter ändringarna är avgiftsstrukturen tydligare, och avgifterna motsvarar allt bättre och mer rättvist de kostnader som besluten orsakar. Prissättningen av avgiftsbelagda tjänster utifrån kostnaderna säkrar att de också i fortsättningen är högklassiga och omfattande tillgängliga för dem som behöver tjänsterna.