Skatteförvaltningen omorganiserar sina tjänster: telefonservice i skattekortsärenden endast på förmiddagar
Nyhet, 20.9.2024Från och med ingången av oktober betjänar Skatteförvaltningens telefonservice i skattekortsärenden vardagar klockan 9–12. Ändringen påverkar inte betjäningstiderna för övriga svarsgrupper.
Ändringen träder i kraft på onsdagen den 2 oktober. Skatteförvaltningen uppmanar alla att sköta sina skattekortsärenden i första hand i MinSkatt.
– De flesta telefonsamtal som kommer till Skatteförvaltningen gäller skattekort. En betydande del av dem är det möjligt att enkelt och självständigt sköta i MinSkatt. Telefonservicen är i fortsättningen i första hand avsedd för dem som av en eller annan orsak inte kan sköta ärenden digitalt, berättar kundrelationsdirektör Hilkka Pelander.
Med förändringen strävar Skatteförvaltningen efter att uppnå de inbesparingsmål som ställts för den.
– Vi deltar i att balansera den statliga ekonomin. Vi kan inte äventyra skatteintaget och därför riktas sparåtgärderna inte till skattekontrollen. Därför anpassar vi våra tjänster, säger Pelander.
För största delen är det skattekort som Skatteförvaltningen skickat rätt och de behöver inte göra ändringar i den, om inte inkomsterna ändras väsentligt under året.
– Vi utvecklar kontinuerligt våra tjänster i en smidigare riktning. Exempelvis nästa år träder skattekortet i kraft redan från ingången av januari vilket tydliggör giltighetstiden för skattekortet, underlättar uppföljningen av inkomstgränsen och förmodligen minskar på behovet av ett ändringsskattekort, säger Hilkka Pelander.
Läs mer: