Finansministeriets avgiftsförordning höjer priset på Skatteförvaltningens avgiftsbelagda prestationer 1.1.2025
Nyhet, 19.12.2024Avgifterna för Skatteförvaltningens avgiftsbelagda tjänster höjs med cirka 75 procent för att täcka kostnaderna. Också beslutsavgiften för förhandsavgöranden av centralskattenämnden höjs med 20 procent. Höjningen baserar sig på en ny avgiftsförordning av finansministeriet som träder i kraft den 1 januari 2025.
Förordningen av finansministeriet reglerar den avgiftsbelagda verksamheten på Skatteförvaltningen. Den nuvarande förordningen gäller fram till utgången av 2024. Den nya avgiftsförordningen träder i kraft den 1 januari 2025 och gäller i ett år. Den tillämpas på de ärenden som har inletts under året 2025.
Avgifterna för förhandsavgöranden av Skatteförvaltningen och offentligrättsliga prestationer har höjts senast vid ingången av 2019. Skatteförvaltningen kan inte täcka kostnaderna för verksamheten med den nuvarande prisnivån. Med en höjning av priserna säkras att förhandsavgöranden och avgiftsbelagda beslut kan ges effektivt och högklassigt också i fortsättningen.
Vid prissättningen av avgiftsbelagda tjänster beaktas också lagen och förordningen om grunderna för avgifter till staten samt förordnanden av Statskontoret. Enligt lagen om grunderna för avgifter till staten ska storleken på den avgift som staten uppbär för en offentligrättslig prestation motsvara beloppet av statens totalkostnader för prestationen.
De avgifter som Skatteförvaltningen har tagit ut har inte täckt kostnaderna för tjänsterna
Avgifterna för förhandsavgöranden täcker enligt nuvarande endast cirka en femtedel av kostnaderna för dem. Till exempel de avgifter som fås för förhandsavgöranden i fråga om momsbeskattningen täcker mindre än 10 procent av kostnaderna för besluten. Resten av kostnaderna, som inte täcks med de uttagna avgifterna, är Skatteförvaltningen tvungen att finansiera genom att använda sina anslag.
Det åtstramade ekonomiska läget och de krav på produktivitet som ställts Skatteförvaltningen återspeglas också på den avgiftsbelagda verksamheten. Prissättningen av de avgiftsbelagda tjänsterna enligt kostnaderna möjliggör en omfattande tillgänglighet och behörig kvalitet på dessa nödvändiga tjänster för kunderna även i fortsättningen.
Mer information: Olli Aaltonen, ekonomisakkunnig, olli.aaltonen(at)vero.fi