För programutvecklarna – 4/2023

Nyhet, 28.11.2023

En ny version av Ilmoitin.fi kommer ut den 28 november 2023

Under versionsuppdateringen den 28 november 2023 cirka kl. 7-9 är varken www.ilmoitin.fi eller programvarugränssnitten tillgängliga.

De viktigaste ändringarna:

  • TRACE-ändringar (WRP101 och WRP102) i version 11/2023 av Ilmoitin:
    • Nya FO-nummer har lagts till i förvararregistret
    • Kontroll har lagts till för Summary i xml-schemat: mot databasen kontrolleras om CorrDocRefId redan finns i databasen.
    • För elementet BirthDate har lagts till en kontroll om WhtRate är under 35%
  • CbC/DAC4 / Årliga ändringar:
    • Man kan lämna anmälan om den utredningsskyldige för 2024
    • Följande ändringar i kontroll av land-för-land-rapporten
      • En ny rapport eller en korrigering i en tidigare lämnad rapport kan lämnas inom 6 år från ingången av året som följer efter räkenskapsperiodens utgång.
      • I situationen ReportingEnity/ReportingRole CBC704 kontrollerar Ilmoitin att TIN har angetts i elementet MessageSpec/Warning i formen ";UltimateParentEntityTIN:12345678;" och att namnet på det yttersta moderföretaget har angetts i formen ";UltimateParentEntityName:Företagets namn;".
      • Man kan ange endast en Address-struktur för den som lämnar rapporten (ReportingEntity/Entity/Address) och för parterna (ConstEntities/ConstEntity/Address)
      • Endast ett ReportingEntity/Entity/Name-element är tillåtet
      • Högst två ConstEntities/ConstEntity/Name-element kan anges

Annat aktuellt

Serviceavbrott och störningar i Skatteförvaltningens tjänster

Vero.fi har ett serviceavbrott onsdagen den 29 november kl. 6–9. MinSkatt fungerar normalt.

Tidsscheman

Tidsschema för elektroniska anmälningar och deklarationer 2023
Tidsschema för uppdatering av Skatteförvaltningens kontrollmodul (på finska)
Serviceavbrott och störningar i Skatteförvaltningens tjänster

Kontaktuppgifter och frågor

  • ohjelmistotalot(at)vero.fi

Till programvaruleverantörernas e-post kan man i fortsättningen även skicka programvaruleverantörerna frågor som gäller inkomstregistret. Frågorna skickas vidare till Inkomstregisterenheten, men det är bra att komma ihåg att

  • e-posten är avsedd endast för programvaruleverantörerna
  • e-posten är avsedd för rådgivning till stöd för utvecklingen
  • e-posten inte är avsedd för hantering av fel i produktionen
  • tekniska störningar eller observationer ska fortfarande rapporteras på observationsblanketten för inkomstregistret

 

Sidan har senast uppdaterats 28.11.2023