Dödsboets skatteärenden till MinSkatt år 2027
År 2027 blir det smidigare än nu att sköta dödsboets ärenden. Då kan delägare i nya dödsbon och fullmaktshavare sköta boets ärenden i MinSkatt.
Målet är att uppgifterna om dödsbodelägare och egendomen i boet är färdigt tillgängliga i MinSkatt. När exempelvis en delägare loggar in i MinSkatt och sköter ärenden på dödsboets vägnar kan hen ta i bruk uppgifterna om dödsboet från ett delägarregister för dödsbon, och för bouppteckningen och arvsskattedeklarationen komplettera uppgifterna om sådan egendom som eventuellt saknas.
Dödsbodelägare och fullmaktshavare sköter ärenden i MinSkatt
Skatteförvaltningen utvecklar MinSkatt för hanteringen av dödsboets ärenden.
I framtiden går det i MinSkatt att
- kontrollera uppgifter om dödsboet i ett delägarregister för dödsbon
- välja en kontaktperson för dödsboet
- anmäla dödsboets kontaktuppgifter och kontonummer
- komplettera och skicka arvsskattedeklarationen och bouppteckningshandlingen
- ansöka om förlängd tid för att förrätta bouppteckningen och lämna arvsskattedeklarationen
- skicka avvittrings- och arvskifteshandlingen
- följa upp i vilken fas behandlingen av arvsbeskattningen är
- bevara dokument som anknyter till dödsboet.
Nuförtiden kan vissa arvsbeskattningsfunktioner användas i MinSkatt via privatpersoners egna skatteärenden eller genom begränsad anmälan och begäran om uppgifter avsedd för organisationer. I framtiden har delägare i ett dödsbo och de som har fullmakt att använda tjänsten jämlik möjlighet att granska deklarationer, ansökningar och bland annat följa behandlingsfasen av dessa i MinSkatt för dödsbon.
Delägarregistret för dödsbon är ett nytt register
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar delägarregistret för dödsbon med uppgifter om dödsbon och delägare i dem. Detta nya basregister grundar sig på uppgifterna i befolkningsdatasystemet vilka vid behov kompletteras, till exempel med uppgifter som fås från församlingar. Delägarregistret för dödsbon ersätter de nuvarande släktutredningarna.
Det börjar samlas uppgifter i delägarregistret för dödsbon i och med att nya dödsbon bildas efter ibruktagandet av delägarregistret.
I praktiken betyder det att dödsboets delägare har tillgång till sina uppgifter i delägarregistret via MinSkatt. Också ändringar i dödsboets uppgifter i delägarregistret anmäls i MinSkatt. Användningen av dödsboets uppgifter i delägarregistret är en avgiftsbelagd tjänst på samma sätt som den nuvarande släktutredningen.
Genom att e-tjänsterna har uppgifterna i delägarregistret tillgängliga går det smidigare för dödsbon att sköta ärenden i tjänsterna. Då behöver delägarna i dödsboet inte själv lämna in uppgifter till olika e-tjänster separat.
I fortsättningen kan e-tjänsterna möjliggöra ärendehanteringen för ett dödsbo utgående från uppgifterna i delägarregistret. Dessutom kan dödsbon som är antecknade i delägarregistret ge sina representanter Suomi.fi-fullmakter.
Arvsskattedeklarationen och bouppteckningen kompletteras i MinSkatt
Det kommer uppgifter färdigt till MinSkatt för dödsbon utifrån vilka ett dödsbo kan komplettera och skicka arvsskattedeklarationen och bouppteckningshandlingen i tjänsten.
Arvsskattedeklarationen innehåller de uppgifter som behövs för arvsbeskattningen. Målet är att vi får förhandsifyllda uppgifter som stöd för arvsskattedeklarationen och upprättandet av bouppteckningshandlingen, till exempel från banker och andra myndigheter.
Dessutom kartlägger vi möjligheten att överföra uppgifterna via ett gränssnitt (API). Utöver MinSkatt kommer det också att erbjudas en möjlighet att göra arvsskattedeklarationen på en pappersblankett.
Ändringarna är en del av digitaliseringen av uppgifter om händelser i livet
Det pågående utvecklingsarbetet hör till finansministeriets program Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter.
Målen med ändringarna är bland annat att
- minska och underlätta hanteringen av kundernas ärenden efter att en anhörig avlidit
- möjliggöra elektronisk hantering av dödsbons ärenden i en tjänst oavsett tid och plats
- säkerställa att dödsbons kontaktuppgifter hålls uppdaterade
- öka automationen vid arvsbeskattningen.
Skatteförvaltningen utvecklar tjänster tillsammans med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Lagstiftningsförändringar bereds i samarbete med finansministeriet och justitieministeriet.
Planeringen och genomförandet av lagändringar och tjänster kommer att ske under åren 2025–2026, och tjänsterna tas i bruk år 2027.
Mer information:
Vad tycker du om det här innehållet?