Tillgänglighetsutlåtande – API-portalen

Skatteförvaltningen strävar efter att se till att dess webbplats och digitala tjänster är tillgängliga enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.

Tillgänglighetsutlåtandet gäller API-portalen och utlåtandet har uppdaterats 18.1.2023. Tjänstens tillgänglighet är utvärderat av en tredje part och som självvärdering av Skatteförvaltningen.

Läge för överensstämmelse med kraven

API-portalen uppfyller delvis kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019

Tjänstens otillgängliga innehåll (enligt kriterierna WCAG 2.1, A & AA nivån)

Följande innehåll och/eller funktioner överensstämmer ännu inte med kraven:

  1. Skärmläsaren läser inte innehållet i PDF-dokumenten i logisk ordning och det kan förorsaka svårigheter för dem som använder skärmläsare att förstå innehållet. Vi försöker lösa problemet inom en nära framtid. Om du har problem med att läsa innehållet i dokumenten kan du kontakta vår kundtjänst. (WCAG riktlinje 1.3.2).

  2. Rubrikhierarkin i API-portalen är bristfällig och alla visuella rubriker är inte markerade som rubriker. Huvudsakligen används endast rubriknivåerna H1 och H3. Den bristfälliga rubrikhierarkin påträffas också i PDF-dokumenten, där exempelvis vissa rubriknivåer helt kan saknas och andra rubriker är markerade som H2-rubriker. (WCAG riktlinjer 1.3.1 och 2.4.6)

  3. Skärmläsaren läser inte laddningsindikatorns status när sidans innehåll laddas ner. (WCAG riktlinje 4.1.3)

  4. De modala fönstrens responsivitet måste förbättras: När man zoomar in på skärmen kan innehållsytan bli oskäligt liten. (WCAG riktlinje 1.4.10)
  5. Om tangentbordet används för att bläddra kan sidfokusen hoppa till övre kanten, till exempel när en rad tas bort från en tabell. Fokus flyttas inte heller alltid till början av en sida vid övergången från en sida till en annan. (WCAG riktlinjer 3.2.2 och 2.4.3)
  6. När man använder tangentbordet kan det ingå punkter i fokusordningen som inte är interaktiva. (WCAG riktlinje 2.4.3)
  7. Innehållet i hjälplänkarnas fönster är inte med i fokusordningen. Det betyder att till exempel till länkarna eller till knappen Stäng får inte fokus när man navigerar med hjälp av tangentbordet. (WCAG riktlinjer 2.1.1 och 2.4.3)

  8. Skärmläsaren läser inte automatiskt det visuella bekräftelsemeddelande som visas när till exempel deklarationen har lämnats in. Skärmläsaren läser inte automatiskt i alla deklarationer de visuella felmeddelanden eller anvisningar som visas om fel uppgifter fylls i fältet. (WCAG riktlinje 4.1.3)
  9. Det finns länkar och knappar på några ställen i API-portalen som inte motsvarar varandra programmässigt och visuellt. (WCAG riktlinje 4.1.2).

  10. En del av knapparna i API-portalen (exempelvis ”Passivera” och ”Aktivera”) har inte programmässigt grupperats på rätt sätt så det kan vara svårt att veta vilken knapp eller vilket fält som anknyter till vilken fråga eller vilket ärende. (WCAG riktlinje 1.3.1)

  11. I användargränssnittet API-portalen används ofta tabellstrukturen för att förverkliga layouten och detta gör det i flera punkter svårt att förstå innebörden i och med det presentationssätt som skärmläsaren använder. (WCAG riktlinje 1.3.1)

  12. Viss information är inte programmatiskt grupperat tillräckligt. (WCAG riktlinjer 1.3.1 och 3.3.2)

  13. De som använder skärmläsare kan upptäcka synkroniseringsproblem om de först läser sidan och sedan navigerar till ett interaktivt element. Sidans fokus fungerar inte nödvändigtvis rätt och fokus flyttas till fel ställe när skärmläsaren (NVDA) byter från bläddringsläge till fokusläge. (WCAG riktlinje 2.4.3)
  14. Det finns vissa punkter i API-portalen där textavståndet leder till att texten inte syns i sin helhet. (WCAG riktlinje 1.4.12)

  15. En del av anvisningarnas innehåll går inte att läsa med skärmläsaren på grund av ett problem med läsordningen som bestäms av programmet. (WCAG riktlinje 1.3.2)
  16. En del av visuella element med mindre betydelse för användaren har onödiga textmotsvarigheter. (WCAG riktlinje 1.1.1)

Tillgänglighetskorrigeringar kommer att göras under året 2023. 

Respons och kontaktuppgifter

Märkte du brister i tillgängligheten? Informera oss om dem! Du kan kontakta oss med denna nätblankett.

Vero API -teamet ansvarar för denna tjänsts tillgänglighet och hantering av respons.

Tillämpningsförfarande

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till webbplatsens administratör. I enlighet med lagen strävar Skatteförvaltningen efter att svara på respons inom två veckor.

Om du inte är nöjd med svaret kan du skicka respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen tillgänglighetskrav.fi som administreras av Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns information om hur du lämnar in klagomål och hur ärendet handläggs.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Enheten för tillgänglighetstillsyn

Sidan har senast uppdaterats 18.1.2023