Kontakta oss

Vår kundtjänst är öppen måndag–fredag kl. 9–16, i juli kl. 9–15 (GMT +2).

Vår svenskspråkiga tjänst har en återuppringningstjänst. Vi ringer upp dig varje vardag samma dag eller senast efter följande vardag.

Vi hjälper i frågor som gäller inkomstregistret per telefon. Du kan fråga oss om anmälan och rättelse av uppgifter, e-tjänsten, gränssnitt, befullmäktigande och certifikat.

I telefontjänsten får du individuell rådgivning

Vårt servicenummer är 029 497 550

I telefontjänsten ser tjänstemannen din eller din organisations information och kan ge detaljerade råd.

Om ditt ärende kräver identifiering kan tjänstemannen skicka en begäran om identifiering till dig i vår e-tjänst under samtalet. 

Vår kundtjänst ber dig identifiera dig, det vill säga bekräfta din identitet i situationer där det krävs stark autentisering för att uträtta ärenden per telefon.

Identifieringen görs alltid under samtalet. Det är inte möjligt att identifiera sig på förhand. Begäran om identifiering kan endast skickas till en person som har en finländsk personbeteckning. Du kan även i fortsättningen ringa vår telefontjänst utan att identifiera dig.

Om ditt ärende kräver identifiering skickar tjänstemannen en begäran om identifiering till dig i e-tjänsten under samtalet. Du ser begäran genom att logga in i e-tjänsten och välja "Identifiera dig för telefontjänsten" på tjänstens startsida efter inloggningen.

Läs upp identifieringskoden som syns på identifieringssidan för tjänstemannen, varvid tjänstemannen kan bekräfta din identifiering.

Koden gäller i fem minuter. Du kan också alltid avslå begäran om du anser att den är obefogad.

Du kan identifiera dig i vår e-tjänst på olika sätt, till exempel med personliga bankkoder eller mobilcertifikat: Så identifierar du dig

Om du ringer från utlandet ska du först välja landsnumret +358 och därefter servicenumret utan den inledande nollan.

När du ringer inkomstregistrets nummer som börjar med 0294 med mobiltelefonen är priset på samtalet mobilsamtalsavgiften (msa). När du ringer från fasta anslutningar är priset på samtalet lokalnätsavgiften (lna).

För samtal från utlandet fastställs priset av den lokala teleoperatören.

Avgifterna bestäms enligt operatörens prislista. Om du använder ett samtalspaket lönar det sig att kontrollera hos operatören om samtal till nummer som börjar med 029 ingår i paketet.

Teleoperatörens avgift börjar löpa genast när linjen öppnas, alltså du betalar också till operatören för kötiden. I stället för att köa länge rekommenderar vi att du hellre ringer på nytt om en stund.

Gäller ditt ärenden arbetsgivarskyldigheter eller avgifter?

Inkomstregistrets informationsanvändare ger anvisningar i frågor som hänför sig till arbetsgivarskyldigheter och avgifter samt i frågor om tolkningen av informationsanvändarnas egen lagstiftning. Skatteförvaltningen ger råd till exempel i skattefrågor.

Kontaktuppgifter till inkomstregistrets informationsanvändare

Skatteförvaltningens kontaktinformation och servicekanal

Se också vilka uppgifter om olika försäkringar och avgifter som anmäls till inkomstregistret

Söker du information om detta?

Betalaren lämnar in anmälningarna till inkomstregistret

Hushåll som arbetsgivare

Hur uträttar jag ärenden i inkomstregistret?

Inkomstregistrets pappersblanketter och postningsadress

Ris eller ros? Ge respons om inkomstregistret 

Sidan har senast uppdaterats 13.11.2024