Suuryritysten verotus Verohallinnossa

Suuryritysasiakkaat ovat merkittäviä veronmaksajia. Suuryritysasiakkaiden osuus Suomen osakeyhtiöistä on alle kaksi prosenttia, mutta niiden osuus koko maan yhteisöveron määrästä on ollut vuosittain noin 50 prosenttia. Lisäksi niiden kautta kulkee veronsaajille suuri osa arvonlisäverotuksen ja palkansaajien verotuksen rahavirroista.

Suuryritysasiakkaat ovat myös tärkeitä verotuksen perusteena käytettävien tietojen antajia. Niiden palveluksessa työskentelee lähes joka toinen yksityisen sektorin palkansaaja Suomessa.

Suuryritysten verotus hoidetaan Verohallinnossa asiantuntijoiden toimesta verolajeittain järjestetyissä prosesseissa.

Verohallinnon suuryritysasiakkaita ovat yritykset ja konsernit, joiden liikevaihto ylittää 100 miljoonaa euroa ja joiden toiminta on kansainvälistä. Lisäksi suuryritysasiakkaita ovat kaikki julkisesti noteeratut yhtiöt, Suomessa toimivat pankit ja vakuutuslaitokset sekä tonnistoverovelvolliset.

Suuryritysasiakkaiden ilmoittamisvelvollisuus

Yhteisön on annettava Verohallinnolle ilmoitus, kun yhteisöstä tulee tonnistoverovelvollinen tai kun se aloittaa toiminnan julkisesti noteerattuna yhtiönä, pankkina, vakuutuslaitoksena, Eurooppa-yhtiönä tai Reit-yhtiönä.

Suuryritysasiakkaana olevan konsernin emoyhtiön on annettava ilmoitus Verohallinnolle, kun

  • konserniin tulee uusi yhteisö tai yhtiö, joka ei ole keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö tai asunto-osakeyhtiö
  • yhteisö tai yhtiö lakkaa kuulumasta konserniin
  • konsernissa tapahtuu sellainen yritysjärjestely, joka on mainittu elinkeinotulon verottamisesta annetussa laissa
  • konserniin kuuluva yhteisö tai yhtiö muuttuu keskinäiseksi kiinteistöyhtiöksi tai asunto-osakeyhtiöksi.

Ilmoitus on annettava kuukauden kuluessa siitä, kun yhtiö tai yritysjärjestely on rekisteröity, muutoksen aiheuttava kauppa tai muu oikeustoimi on tehty tai muu muutos on toteutunut.

Ilmoitus Verohallinnolle tehdään lomakkeella Konsernissa tapahtuneiden yhtiömuutosten ilmoittaminen.

Suuryritysasiakkaiden verotuksen perustana asiakaslähtöisyys

Kunkin suuryritysasiakkaan ohjauksesta ja verovalvonnasta vastaa eri verolajien asiantuntijoita. Tavoitteenamme on luoda positiivinen asiakaskokemus kaikissa asiakkaan veroasioiden hoitamisen vaiheissa. Positiivisen asiakaskokemuksen luomisen perustana on aito asiakaslähtöisyys, asiakkaiden osallisuus sekä asiakasymmärrys.

Tavoitteenamme on, että asiakkaiden verokysymykset ratkaistaan ennakollisesti. Asiakkaat voivat pyytää Verohallinnolta esimerkiksi ennakollista keskustelua tai hakea kirjallisen ennakkoratkaisun toimintansa kannalta merkittävään verotuskysymykseen.

Sivu on viimeksi päivitetty 20.12.2024