Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Produktionscertifikat

I certifikattjänsten får du produktionscertifikat

Innan du ansöker om produktionscertifikat, läs gränssnittens instruktioner på tjänsternas egna sidor. Kontrollera genom att testa att din programvara fungerar med det önskade gränssnittet.

Införande av certifikat kräver teknisk kompetens. Avtala om arbetsfördelningen och rutinerna med din programvaruleverantör.

När du loggar in för första gången i tjänsten, kontrollera uppgifterna om din organisation

Gränssnitt och produktionscertifikat som är i kraft och som gjorts före införandet kopieras till certifikattjänsten. Historieuppgifter, alltså uppgifter om certifikat vars giltighetstid har gått ut eller certifikat som inte har hämtats, överförs inte till den nya tjänsten.

När du loggar in i avsnitten Produktionscertifikat för första gången, kontrollera att din organisation har de önskade gränssnitten i användning och att din organisations kontaktperson är uppdaterad. Kontrollera och uppdatera vid behov också de tekniska kontaktpersonerna för certifikaten.

Så här aktiverar du certifikatet

  • 1

    Logga in: Produktionscertifikat

  • Produktionscertifikat beställs i avsnittet Produktionscertifikat

    Logga in i Skatteförvaltningens certifikattjänst (Produktionscertifikat)

    Identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

    Kontrollera när du dessutom behöver Suomi.fi-fullmakt

    Välj på listan företag eller organisation som du söker gränssnittets behörighet och certifikat för. Därefter ser du dess tillgängliga gränssnitt och certifikat.

    Kontrollera att uppgifterna är uppdaterade. Säkerställ att din organisation använder de önskade gränssnitten. Kontrollera och uppdatera vid behov också organisationens kontaktperson och de tekniska kontaktpersonerna för certifikaten.

    Om gränssnittet redan är aktiverat kan du gå direkt till punkt 3. Beställ certifikat.

  • 2

    Upprätta ansökan om gränssnitt

  • Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnitt

    Om organisationen saknar gränssnitt ska du välja Upprätta ansökan om gränssnitt.

    • Välj de gränssnitt som organisationen behöver.
      • Du kan samtidigt ansöka om behörighet för flera gränssnitt, som kan tillhandahållas av olika parter. Du kan till exempel välja Vero API från Skatteförvaltningen och gränssnittet för anmälan om löneuppgifter från inkomstregistret.
      • Om du ansöker om behörighet för inkomstregistrets gränssnitt ska du också ange syftet med gränssnittet, dvs. om du kommer att anmäla inkomster som du själv betalar eller om du gör det för en annan parts räkning.
      • Om du ansöker om behörighet för gränssnittet för anmälan om förmånsuppgifter till inkomstregistret ska du i ansökan dessutom kryssa för att din organisation inför funktionerna för anmälan om förmånsuppgifter.
    • Ange kontaktpersonens uppgifter.
      • Certifikatets tekniska kontaktperson ska anges separat i varje certifikatbeställning.
    • Ta del av användarvillkoren för gränssnittstjänsterna.
    • Skicka till slut ansökan.

    Du kan beställa certifikat genast efter att du skickat ansökan. Vi rekommenderar att du beställer ett eget certifikat separat för varje gränssnitt. Du kan dock använda samma Web Service certifikat för informationsproducenter i Skatteförvaltningens gränssnitt och i WS-gränssnittet för anmälan till inkomstregistret.

    Om organisationen redan använder ett gränssnitt och du vill aktivera ett nytt gränssnitt ska du välja Visa uppgifterna och därefter Upprätta ersättande ansökan.

    Om din organisation är informationsanvändare i inkomstregistret behöver du uppgiftstillstånd för att använda gränssnittet. Därför kan du inte upprätta ansökan om gränssnitt i certifikattjänsten. Ta del av anvisningarna för uppgiftstillstånd på inkomstregistrets webbplats.

  • Det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt

    Den som använder det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt behöver inte lämna in en separat ansökan om gränssnitt i certifikattjänsten. Du kan gå direkt till punkt 4. Den tekniska kontaktpersonen hämtar certifikatet.

    Om du behöver flera certifikat, beställ tilläggscertifikat såsom i punkt 3. Beställ certifikat.

  • 3

    Beställ certifikat

  • Välj knappen Beställ ett nytt certifikat i e-tjänsten

    Välj det gränssnitt som du vill beställa ett certifikat för.

    • Du kan ge en kort beskrivning av certifikatet.
    • Ange certifikatets tekniska kontaktperson, till exempel en representant för ett programvaruföretag.
      • Kontaktpersonen ansvarar för användningen av certifikatet och får separata anvisningar för hämtandet av certifikatet.
      • Kontaktpersonen får ett meddelande om att certifikatet går ut 60 dagar tidigare.
    • Skicka till slut ansökan.
  • 4

    Den tekniska kontaktpersonen hämtar certifikatet

  • Den tekniska kontaktpersonen ansvarar för hämtningen och införandet av certifikatet

    Efter att du lämnat in certifikatbeställningen får den angivna tekniska kontaktpersonen information om hur certifikatet ska hämtas.

    Certifikatet kan därefter hämtas inom 14 dygn.

    Se närmare anvisningar för hämtning av certifikat

  • 5

    Om du vill ändra behörigheterna

  • Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnitt

    Om du vill ändra existerande behörigheter eller göra en ansökan om fler gränssnitt som tillhandahålls av Skatteförvaltningen eller inkomstregistret för organisationen, logga in i avsnittet Produktionscertifikat på nytt och gör en ersättande ansökan om gränssnitt.

    Eftersom en ersättande ansökan ersätter alla tidigare val, ska du i ansökan uppge alla gränssnitt som organisationen använder.

    Fyll i den ersättande ansökan på samma sätt som den första. Ta inte bort förvalda alternativ om organisationen fortfarande använder de förvalda gränssnitten. Om du inte längre använder de förvalda gränssnitten kan du ta bort dem. Då upphör också behörigheten för dessa gränssnitt.

  • Det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt

    Om du använder det positiva kreditupplysningsregistrets gränssnitt och vill göra ändringar, kontakta kundtjänsten för det positiva kreditupplysningsregistret.

Att observera om programvaror och certifikat

  • Om ett programvaruföretag sköter gränssnitts- och certifikatärenden för en kunds räkning, ska det ha ett serviceavtal med kunden enligt användarvillkoren för gränssnittstjänsterna.
  • Om din programvara är avsedd till exempel för bokföringsbyråer eller andra tjänsteleverantörer och inte direkt för anmälnings- och skattskyldiga företag, ska din kund, till exempel en bokföringsbyrå, själv lämna ansökan om gränssnitt och beställa certifikaten.
  • Efter hämtningen av certifikatet ska programvaruföretaget instruera sina kunder i hur certifikatet ska hanteras i den programvara de använder. Certifikatet fungerar som organisationens elektroniska signatur.
  • Skatteförvaltningen rekommenderar att programvaruutvecklarna genomför hämtning och förnyelse av produktionscertifikatet som en del av den programvara som använder certifikaten.
Sidan har senast uppdaterats 9.10.2024