Utredning: Ett bolag som försummar sin revisionsskyldighet låter också bli att sköta sina skatteförpliktelser mer sannolikt än andra

Skatteförvaltningens meddelande, 25.9.2024

Direktören för Enheten för utredning av grå ekonomi ifrågasätter om det finska revisionssystemet fungerar. Ett bättre informationsutbyte mellan myndigheter skulle förbättra den ekonomiska informationens tillförlitlighet.

Om bolaget har brister i de handelsregisteruppgifter som gäller styrelsen, bokslutet eller revisionen låter bolaget också bli att sköta sina skatteförpliktelser mer sannolikt än andra. Detta framgår av den nya utredningen från Enheten för utredning av grå ekonomi i vilken det kartlades vilka av aktiebolagens administrativa faktorer inverkar på att bolagen inte sköter sina skatteförpliktelser.

Utifrån utredningen är en försummelse av revisionsskyldigheterna en central administrativ faktor som förklarar försummelsen av skatteförpliktelser bland aktiebolag. I utredningen upptäcktes det att de bolag som försummar en eller flera revisionsförpliktelser mer sannolikt också försummar sina skatteförpliktelser. Enheten för utredning av grå ekonomi utredde redan år 2023 att upp till fyra av tio aktiebolag försummar sina revisionsskyldigheter. I revisionsskyldiga mikroföretag som är aktiebolag upptäcktes det att försummelsernas andel var hela 50 %.

Försummelserna borde göras synliga

Enligt Janne Marttinen, som är direktör för Enheten för utredning av grå ekonomi, ifrågasätter utredningens resultat om revisionssystemet fungerar ordentligt i Finland.

– Försummelserna är så allmänna att situationen är utmanande för alla aktörer som utnyttjar företagens ekonomiska uppgifter. Det är motiverat att fråga om myndigheterna, företagens samarbetspartner, finansierare och intressentgrupper i nuläget kan lita på att den ekonomiska informationen i de offentliga källorna är tillförlitlig. Företagsverksamhetens transparens borde alltså förbättras, poängterar Marttinen.

Enligt honom kunde nuläget lätt förbättras genom att öka informationsutbytet mellan Skatteförvaltningen och Patent- och registerstyrelsen.

− Skatteförvaltningen har redan nu sådan information som behövs för att övervaka att revisionsförpliktelserna följs. Om möjligheterna till informationsutbyte skulle förbättras genom lagändringar skulle det ge Patent- och registerstyrelsen bättre möjligheter till övervakning. Försummelserna kunde också göras transparenta till exempel genom att lägga till en uppgift om revisionsskyldighet i handelsregistret samt en uppgift som berättar huruvida förpliktelserna som gäller revisioner har uppfyllts, säger Marttinen.

Revisionsmarknaden polareras − inverkar på bekämpningen av grå ekonomi

Enligt lagen kan mikroföretag till vissa delar själva besluta hur de ska förverkliga sin förvaltning och ekonomiförvaltning. Utredningen visar att utnyttjandet av möjligheten till flexibilitet också delvis återspeglar sig i hur väl bolagen sköter sina skatteförpliktelser. Bolag som hade utsett ett stort revisionssamfund som sin revisor sköter till exempel mer sannolikt sina skatteförpliktelser på ett korrekt sätt än de bolag vars revisor var någon annan aktör.

Enligt Marttinen kan resultaten bero på att revisionssamfund godkänner företag med låg risknivå som sina kunder.

− Strävan att hantera kundrisken kan leda till att även bokföringsbyråer och finansiella institut är mer försiktiga än tidigare när de väljer sina kunder. Om polariseringen av marknaden fortsätter kan den enligt vår uppskattning också ha betydelse för bekämpningen av grå ekonomi, säger Marttinen.

Enheten för utredning av grå ekonomi undersökte skattedeklarationsuppgifter och skötseln av skatteförpliktelserna för ca 27 000 revisionsskyldiga mikroföretag som är aktiebolag. Med skatteförpliktelser avses att skattedeklarationen för näringsverksamhet lämnas in på rätt sätt och i tid samt att samfundsskatten betalas i tid.

De centrala observationerna från utredningen var:

• I 50 procent av de revisionsskyldiga mikroföretagen som är aktiebolag upptäcktes försummelser av revisionsskyldigheten (i 13 551 av de 27 070 granskade bolagen)
  • De bolag som har fått en anpassad revisionsberättelse försummar sina skatteförpliktelser mer sannolikt än de bolag som har fått en revisionsberättelse i standardform.
  • Valet av revisor påverkar hur sannolikt bolaget försummar sina skatteförpliktelser: de stora revisionssamfundens kunder försummar sina skatteförpliktelser mindre sannolikt än de kunder vars revision utförs av andra aktörer. Bolag vars revisor saknar registreringsuppgifter löper den största sannolikheten för försummelser av skatteförpliktelserna.

Mer information om ämnet:

Länk till utredningen: Grå ekonomi & ekonomisk brottslighet

Sidan har senast uppdaterats 25.9.2024