Lagändring: Köparens ansvar för skatter på alkohol som hen köpt från webbutik utvidgas i september

Skatteförvaltningens meddelande, 26.8.2024

I fortsättningen kan en privatperson och den som säljer alkohol på nätet ha solidariskt ansvar för punktskatterna på den alkohol som privatpersonen har beställt via nätet. Dessutom ska den skattskyldige ge transportföretaget en unik identifieringskod för transporten av produkterna.

Från och med september kan en privatperson bli tvungen att betala punktskatterna på drycker som hen har köpt från en utländsk webbutik även om säljaren arrangerar transporten av dryckerna.

Tidigare har endast säljaren ansvarat för punktskatterna när det säljande företaget har arrangerat transporten av beställningen eller påverkat transportarrangemangen.

Det är fråga om en lagändring som träder i kraft den 1 september. Riksdagen godkände lagändringen i juni.

Skatteansvaret för köparen utvidgas att gälla beställningar som görs den 1 september eller senare.

Köparens ansvar utvidgas

Hittills har endast säljaren eller en skatterepresentant som denne utsett ansvarat för punktskatterna när säljaren har arrangerat transporten av dryckerna eller på något sätt påverkat transporten. I dessa fall har säljaren agerat som en så kallad distansförsäljare.

Efter lagändringen kan säljaren och köparen vara solidariskt ansvariga för att betala punktskatterna när det är fråga om distansförsäljning.

I situationer med distansförsäljning ansvarar säljaren också i fortsättningen för att lämna en förhandsanmälan till Skatteförvaltningen och betala en säkerhet som motsvarar punktskatterna. Nytt är däremot att om säljaren inte lämnar förhandsanmälan och betalar säkerheten skickar Skatteförvaltningen ett likalydande beskattningsbeslut om punktskatterna både till säljaren och köparen enligt vilket skatterna ska betalas, säger Pia Lax, ledande skattesakkunnig på Skatteförvaltningen.

Enligt Skatteförvaltningens uppskattning betalar majoriteten av alkoholwebbutikerna inte punktskatt till Finland.

Om köparen arrangerar transporten ansvarar hen ensam om punktskatterna

Om köparen har arrangerat transporten av dryckerna självständigt utan insatser av säljaren, ansvarar köparen för punktskatterna. Då ska köparen lämna en förhandsanmälan till Skatteförvaltningen och betala säkerheten. Säkerhetsbeloppet motsvarar beloppet av alkoholskatten.

Det går att lämna förhandsanmälan och betala säkerheten i MinSkatt.

Punktskatterna kan fördubbla priset på beställningen

En kund som köper alkohol från en webbutik kan inte med säkerhet veta om säljarföretaget sköter sina punktskatteskyldigheter i Finland.

Skatteförvaltningen har inte tillgång till sådan information i sitt informationssystem som köparen kan använda för att försäkra sig om att säljaren har lämnat en förhandsanmälan om beställningen och betalat en säkerhet i laga ordning.

– Om priset på produkten är betydligt lägre än priserna i Finland kan det finnas anledning att misstänka att en förhandsanmälan eller säkerhet inte lämnas och punktskatterna inte heller betalas till Finland. Genom att beställa alkohol från en utländsk webbutik riskerar kunden att själv bli tvungen att betala punktskatterna. I praktiken kan priset på beställningen då fördubblas, säger Lax.

Exempel:

En förpackning med 24 burkar (0,33 l) öl (4,6 %) kostar 13,90 euro i en utländsk webbutik. Alkoholskatten på ölen är 13,15 euro och skatten på dryckesförpackningarna för burköl är 4,03 euro. Andelen av punktskatterna är sammanlagt 17,18 euro och sålunda blir det skattepliktiga priset på 24 burkar sammanlagt 31,08 euro.

Punktskattenummer till transportföretag fås från MinSkatt

Efter att lagändringen har trätt i kraft är distansförsäljaren skyldig att ge det transportföretag som ansvarar för transporten en av Skatteförvaltningen utfärdad identifieringskod, det vill säga ett punktskattenummer. Betalaren av säkerheten får identifieringskoden från MinSkatt efter att ha betalat.

En privatperson som har köpt produkterna har en motsvarande skyldighet om köparen själv har arrangerat transporten av produkterna. Under transporten ska identifieringskoden på begäran visas upp för Tullen eller Skatteförvaltningen.

– Syftet med identifieringskoden är att underlätta identifikationen av de försändelser på vilka behövliga skatter har betalats, säger Lax.

Mer information om ämnet:

Beställning av alkohol på nätet

Skattebelopp och deklarering för alkohol och tobak

Köparens skatteansvar vid näthandel med alkohol utvidgas - Finansministeriet (vm.fi)

Sidan har senast uppdaterats 26.8.2024