Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Hushållsavdraget minskar från ingången av nästa år

Skatteförvaltningens meddelande, 25.9.2024

Det kommer stora ändringar i hushållsavdraget: maximibeloppet sjunker till 1 600 euro och förhöjningen av avdraget för hushålls-, omsorgs- och vårdarbete upphör. Ändringarna gäller arbeten utförda från och med ingången av 2025.

Från ingången av nästa år går det att få högst 1 600 euro per person i hushållsavdrag. Avdraget är 35 procent av arbetets andel om arbetet eller tjänsten köps av ett företag. Dessutom stiger självriskandelen för hushållsavdraget från nuvarande 100 euro till 150 euro.

Ändringarna är en del av statens inbesparingar. Regeringen gav en proposition i ärendet i dag. Regeringen uppskattar i sin proposition att ändringarna i hushållsavdrag bidrar med en årlig inbesparing på 100 miljoner euro.

Den temporära särställningen för omsorgs- och vårdarbete upphör

För tillfället går det att få 40 procent i avdrag för arbetets andel av renoveringsarbeten och 60 procent för andelen av hushålls-, omsorgs- eller vårdarbete om tjänsten köps av ett företag. Maximibeloppet är 2 250 euro för renoveringsarbeten och 3 500 euro för hushålls-, omsorgs- och vårdarbeten samt fysioterapi.

Från och med året 2022 har det temporärt gått att få ett förhöjt hushållsavdrag för hushålls-, omsorgs- och vårdarbete men vid årsskiftet upphör särställningen för dessa arbeten.

- Mest påverkar ändringarna i hushållsavdraget dem som har utnyttjat maximibeloppet av avdraget. Från och med 2025 går det att få 650 euro mindre i avdrag för renoveringsarbeten och för hushålls, - omsorgs- och vårdarbeten hela 1 900 euro mindre i avdrag än i år, säger överinspektör Petri Manninen.

Hushållsavdraget minskar också när en arbetstagare avlönas. Från och med 2025 går det i beskattningen att dra av 13 procent av lönen och de bikostnader för arbetsgivaren som hänför sig till lönen i sin helhet när en privatperson avlönar en arbetstagare att utföra ett arbete som berättigar till hushållsavdrag.

I skattedeklarationen för nästa vår görs avdragen ännu med gamla villkor

Ändringen gäller alla arbeten som utförs år 2025 och därefter.

– Om du på våren 2025 fyller i hushållsavdrag i den förhandsifyllda skattedeklarationen i fråga om arbeten som du har låtit utföra under 2024 får du ännu avdrag enligt de nuvarande beloppen, om du har betalat fakturan under 2024, säger Manninen.

Hushållsavdraget kan anges på våren i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Avdrag för det innevarande året kan anges redan för skattekortet.

En del av de företag som utför arbeten som berättigar till hushållsavdrag använder ett programmeringsgränssnitt via vilket avdragsuppgifterna överförs direkt till Skatteförvaltningens system och kundens förhandsifyllda skattedeklaration.

Hushållsavdraget minskar direkt det skattebelopp som ska betalas till skillnad från de flesta andra skatteavdrag.

Fortfarande ett förhöjt avdrag för avstående från oljeuppvärmning

Vid byte av oljeuppvärmning i sitt hus eller sin fritidsbostad till en annan uppvärmningsform, kan högst 3 500 euro och 60 procent av arbetets andel fås i hushållsavdrag fram till utgången av 2027, om arbetet köps av ett företag. Alltså detta undantag bevaras även om de övriga villkoren för hushållsavdrag försämras.

Hushållsavdraget är ett av de vanligast gjorda skatteavdragen. Skatteår 2022 ansökte allt som allt en halv miljon personer om avdraget och sammanlagt 525 miljoner euro i hushållsavdrag beviljades.

Korrigering 25.9.2024 kl. 14.30: När en arbetstagare anställs går det i beskattningen att dra av 13 procent av lönen och de bikostnader för arbetsgivaren som hänför sig till lönen i sin helhet från och med året 2025. I texten berättades tidigare att avdraget var 13 procent av lönen med bikostnader.

Mer information om ämnet

Hushållsavdrag