För redaktionernas kännedom: Ändringar i de offentliga beskattningsuppgifterna på hösten 2024

Skatteförvaltningens meddelande, 10.9.2024

Ändringsbeskattningsuppgifterna om inkomstbeskattningen och fastighetsbeskattningen blir offentliga och selektionsgränsen för mediebeställningen den 7 november stiger till 120 000 euro på hösten 2024.

Offentligheten i fråga om inkomstbeskattningen och fastighetsbeskattningen av privatpersoner och samfund utvidgas i september 2024. Tidigare har endast uppgifterna om den så kallade ordinarie beskattningen varit offentliga, alltså beskattningsuppgifterna har offentliggjorts som sådana de har varit vid tidpunkten för slutförandet av beskattningen. Om beskattningen har ändrats senare, till exempel utifrån kundens omprövningsbegäran eller nya uppgifter som Skatteförvaltningen har fått, har ändringarna inte varit offentliga.

I och med en lagändring blir också ändrade uppgifter, det vill säga ändringsbeskattningsuppgifter, offentliga från och skatteåret 2022. Syftet med ändringen är att förbättra de offentliga uppgifternas korrekthet och bekämpa grå ekonomi.

Uppgifterna offentliggörs för första gången den 24 september 2024. I fortsättningen offentliggörs uppgifter månatligen så att de ändringsbeskattningsuppgifter offentliggörs som har blivit färdigställda vid utgången av föregående månad.

Ändringsbeskattningsuppgifter om inkomstbeskattningen för privatpersoner och samfund kan granskas på kundterminaler på skattebyråerna eller bes om i kundtjänsten. Ändringsbeskattningsuppgifterna offentliggörs på kundterminalerna på samma sätt som uppgifterna om den ordinarie beskattningen.

Största delen av ändringarna är avdrag som glömts bort

Det kan ske ändringar i beskattningen under en lång tid och därmed blir alla ändringar som gäller skatteåret 2022 inte färdigställda på hösten 2024.

Oftast beror en ändring i beskattningen på att kunden ansöker om ett avdrag först efter att beskattningen har slutförts. De vanligaste omprövningsbegärandena av privatpersoner gäller kostnader för resor mellan hemmet och arbetsplatsen, utgifter för förvärvande av inkomst och hushållsavdrag.

Ändringar på Skatteförvaltningens initiativ är betydligt färre och de beror oftast på tilläggsuppgifter om kunden som har framkommit i övervakningen.

Minimigränsen för selektionen av offentliga uppgifter om inkomstbeskattningen stiger till 120 000 euro

De offentliga uppgifterna om den ordinarie beskattningen för skatteåret 2023 offentliggörs den 7 november 2024. Den 7 november kan massmedier beställa och få offentliga uppgifter om den ordinarie inkomstbeskattningen av privatpersoner i elektroniskt format för journalistiskt bruk.

År 2024 stiger minimigränsen för selektionen av uppgifter till den elektroniska medietjänsten från 100 000 euro till 120 000 euro. Orsaken bakom ändringen av selektionsgränsen är att den allmänna inkomstnivån har stigit.

Selektionsgränsen för den elektroniska medietjänsten har inte granskats sedan år 2019 även om den allmänna inkomstnivån har stigit. I och med att inkomstnivån har stigit har också det antal uppgifter om personer som lämnas ut till massmedier ökat betydligt från år 2019 då den nuvarande selektionsgränsen ställdes: år 2019 selekterades cirka 70 000 personer till listorna för massmedier och år 2023 cirka 100 000 personer.

Den nya selektionsgränsen på 120 000 euro motsvarar indexförändringen under perioden. Uppskattningen är att cirka 60 000 personer selekteras till medielistan i år.

Anvisningar för massmedier på vero.fi

En anvisning för massmedier har lagts ut på vero.fi: De offentliga beskattningsuppgifterna på hösten 2024

På sidan finns närmare anvisningar om de offentliga uppgifterna och ändringarna i dem på hösten 2024. Den 7 oktober 2024 läggs de blanketter ut på sidan som massmedier kan använda för att beställa beskattningsuppgifter om året 2023 i elektroniskt format och anmäla sig till distanstjänsten den 7 november.

Sidan har senast uppdaterats 10.9.2024