MinSkatt har driftsavbrott från fredagen den 15 november kl. 16.30 till söndagen den 17 november kl. 18.00 på grund av en systemuppdatering. Sköt dina skatteärenden före avbrottet. Läs mer
Driftsavbrott i MinSkatt under veckoslutet – sköt dina eventuella skatteärenden nu
Skatteförvaltningens meddelande, 13.11.2024På grund av en systemuppdatering är tjänsten MinSkatt inte i bruk under det kommande veckoslutet och kan inte alls användas för att sköta skatteärenden. Skatteförvaltningen råder att sköta skatteärendena före avbrottet som börjar på fredagen sent på eftermiddagen.
Driftsavbrottet i MinSkatt börjar på fredagen den 15 november klockan 17.00 och slutar på söndagen den 17 november senast klockan 18. Det går inte längre att logga in i MinSkatt från och med klockan 16.30 på fredagen.
Driftsavbrottet beror på en systemuppdatering med vilken Skatteförvaltningen förbereder sig inför ändringar som träder i kraft nästa år. Uppdateringen innebär inga stora förändringar i layouten eller funktionerna i MinSkatt, berättar direktör Simo Sildén från Skatteförvaltningen.
– Vi utvecklar MinSkatt kontinuerligt för att det ska vara allt smidigare att sköta skatteärenden i e-tjänsten. Under driftsavbrottet denna gång förbereder vi beskattningssystemet så att vi får ändringarna i beskattningen för nästa år förverkligade, säger Sildén.
Förändringar nästa år är exempelvis att lättnaden vid den nedre gränsen av momsskyldigheten slopas och att skattekortet träder i kraft redan i januari.
Beställ skattekort och hämta betalningsreferenser före veckoslutet
Sildén påminner om att det under driftsavbrottet exempelvis inte går att beställa ett skattekort i MinSkatt. Det går inte heller att betala skatter eller få betalningsuppgifter i tjänsten under avbrottet.
– Om du har skatter att betala lönar det sig att hämta betalningsuppgifterna i MinSkatt innan avbrottet börjar och betala skatterna i den egna nätbanken, säger Sildén.
Läs mer:
Driftsavbrott i MinSkatt 15–17.11 – sköt dina skatteärenden i tid