Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Den allmänna momsen stiger i september – så här påverkar det konsumenter och företag

Skatteförvaltningens meddelande, 15.8.2024

Tidpunkten för leveransen av en produkt eller utförandet av en tjänst fastställer om moms tas ut enligt 24 eller 25,5 procent. Om fakturerings- eller kassasystemet för ett företag inte godkänner decimaler kan fakturan eller kvittot också korrigeras för hand.

Den allmänna momssatsen stiger från 24 till 25,5 procent från och med den 1 september. Det betyder att priset på många produkter och tjänster stiger.

Regeringen uppskattade i sin proposition på våren att priset på de produkter och tjänster som beskattas enligt den allmänna momssatsen stiger med cirka 1,2 procent.

– Det beror visserligen till exempel på konkurrens- och marknadsläget för företag, hur skatteförhöjningen påverkar deras prissättning, säger överinspektör Samu Honkanen från Skatteförvaltningen.

Förhöjningen vid ingången av september påverkar inte de produkter och tjänster på vilka momssatserna 10 eller 14 procent tillämpas. Sådana är exempelvis livsmedel, mediciner, böcker och tidningar samt inkvarterings- och motionstjänster.

Riksdagen fattade beslutet om förhöjningen av momssatsen i juni.

Tidpunkten för leveransen eller utförandet bestämmer storleken av skatten

Tidpunkten för leveransen av en vara eller utförandet av en tjänst avgör om moms tas ut enligt 24 procent eller 25,5 procent. Men om säljaren har fått en förskottsbetalning av varan eller tjänsten innan den allmänna momssatsen stigit tillämpas skattesatsen 24 procent på förskottsbetalningen.

– Om kunden beställer exempelvis en bil i augusti 2024 och bilen överlåts till kunden i september 2024 och kunden betalar bilen i samband med överlåtelsen, ska 25,5 procent i moms betalas för bilen. Det har ingen betydelse när bilen har beställts, handelsavtalet undertecknats eller bilen registrerats, säger Honkanen.

Också i fråga om tjänster beror storleken av momsen på tidpunkten för utförandet av tjänsten, inte exempelvis på avtalstidpunkten eller tidpunkten för betalningen av fakturan.

– Alltså om kunden beställer hem fönstertvätt av en städfirma och arbetet utförs i slutet av augusti, ska 24 procent i moms betalas för tjänsten även om kunden betalar fakturan i september, förklarar Honkanen.

Till exempel ett byggarbete kan vara på hälften när den allmänna momssatsen byts vid ingången av september. Då ska de delar av entreprenaden som blir färdiga före den 1 september faktureras enligt 24 procent i moms och de delar som blir färdiga från och med den 1 september enligt 25,5 procent i moms.

Vid behov kan kvitton eller fakturor korrigeras för hand

För många företag innebär ändringen av momsprocenten att fakturerings- och kassasystemet behöver uppdateras.

Skatteförvaltningen har fått in några frågor om hur företag ska gå till väga om det nuvarande systemet inte godkänner ett decimaltecken eller en mervärdesskatt med tre siffror i den.

– Vi förstår att ändringen orsakar utmaningar för en del företag men lagen är i det här fallet entydig: företaget ska betala moms enligt den gällande skattesatsen och dessutom ska fakturan innehålla de uppgifter som lagen förutsätter. Säljaren kan vid behov korrigera den rätta momsprocenten och det rätta momsbeloppet till och med för hand, säger Honkanen.

Förhöjningen i september gäller inte de sänkta momssatserna

På en del varor och tjänster tillämpas en sänkt momssats. Sådana är bland annat livsmedel, mat- och restaurangtjänster, mediciner samt böcker och tidningar. De sänkta momsprocenten ändras inte vid ingången av september.

För tillfället bereds en lag vars syfte är att överföra största delen av de produkter och tjänster som nu beskattas enligt momssatsen 10 procent till att omfattas av 14 procent i moms. Ändringen ska inte gälla dagstidningar och tidskrifter.

Regeringen har ännu inte lämnat en proposition om att höja den sänkta momssatsen.

Mer information om ämnet:

Ändring av den allmänna momssatsen 1.9.2024 – deklarationsanvisningar

Sidan har senast uppdaterats 15.8.2024