Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Den allmänna momssatsen stiger i september – tidpunkten när tjänsten har utförts eller varan levererats till kunden fastställer skattebeloppet

Skatteförvaltningens meddelande, 30.5.2024

Enligt propositionen som regeringen har lämnat till riksdagen i dag stiger den allmänna momssatsen till 25,5 procent från och med den 1 september. Skatteförvaltningen informerar att tidpunkten påverkar hur momssatsen fastställs: om tjänsten har utförts eller varan levererats till kunden före den 1 september eller senare.

Skatteförvaltningen har fått in frågor om ändringen av den allmänna momssatsen. Ledande skattesakkunnig Mika Jokinen från Skatteförvaltningen säger att prestationsprincipen, som också nu används för att fastställa momsen, avgör vilken momssats som ska användas.

– Den nya momssatsen, 25,5 procent, tillämpas när en såld tjänst har utförts eller vara levererats till kunden den 1 september eller senare. Om säljaren av varan eller tjänsten har fått en förskottsbetalning före höjningen av den allmänna skattesatsen, tillämpas skattesatsen 24 procent på förskottsbetalningen.

– Den nya momssatsen gäller också avtal som ingåtts och offert före den 1 september om tjänsten utförs eller kunden får varan först efter detta datum, förklarar Jokinen.

Har du köpt på avbetalning? Tidpunkten för överlåtelsen fastställer momssatsen

Också vid avbetalningsköp fastställs momsen beroende på när varan överlåts till köparen. Om kunden får den köpta varan levererad före den 1 september är momssatsen 24.

– Till exempel om kunden har beställt en ny bil i maj 2024 och bilen överlåts till hen i september 2024 är den tillämpade skattesatsen på försäljningen av bilen 25,5 procent. Det påverkar inte momssatsen på bilen vid vilken tidpunkt bilen har beställts, köpekontraktet undertecknats eller bilen registrerats. Skattesatsen bestäms enligt bilens leveranstidpunkt eller en eventuell förskottsbetalning, förklarar Mika Jokinen.

På sådana tjänster som inte är slutförda när skattesatsen ändras tillämpas den momssats som är i kraft när tjänsten blir färdig. Vid entreprenader används den nuvarande skattesatsen på de delar som har utförts före den 1 september och den nya skattesatsen på delar som utförs senare. Om de delar av entreprenaden som utförs efter ingången av september betalas i förskott före den 1 september är momssatsen 24.

Anvisningar

Den allmänna momssatsen stiger till 25,5 procent från och med den 1 september 2024 (länk tillagd 24.6.2024)

Sidan har senast uppdaterats 30.5.2024