De första skatteåterbäringarna betalas ut på onsdagen – Skatteförvaltningen varnar för bedrägeriförsök

Skatteförvaltningens meddelande, 1.7.2024

Skatteförvaltningen börjar betala ut skatteåterbäringar för året 2023 i övermorgon, på onsdagen den 3 juli. Återbäringarna betalas ut under dagen, alltså om pengarna inte syns på kontot genast på morgonen så lönar det sig att kontrollera läget senare på nytt.

På onsdagen får firmaföretagare, jordbruksidkare och deras makar sin eventuella skatteåterbäring. De hade den utsatta dagen för att deklarera den 2 april. Återbäring betalas till cirka 210 000 personer för ett totalbelopp på cirka 226 miljoner euro. Skatteåterbäringar betalas härefter ut varje månad fram till utgången av året. Majoriteten av finländarna får sin återbäring i augusti eller september.

Bedrägeriförsöken ökar under skatteåterbäringstiden

När skatteåterbäringstiden inleds aktiveras eventuellt också bedragarna. Det har cirkulerat olika slag av falska meddelanden om beskattningsbeslut och skatteåterbäringar i Skatteförvaltningens namn. Meddelandena kan komma som textmeddelanden, per e-post eller telefon. Gemensamt för bedrägeriförsöken är att personen ombeds att ge sina bank- eller personuppgifter i dem, berättar överinspektör Juha Villman från Skatteförvaltningen.

– Även om en del av de falska meddelandena ser otroligt äkta ut ska man inte klicka på länkarna i dem. I de meddelanden som Skatteförvaltningen skickar finns aldrig några länkar och Skatteförvaltningen ber aldrig om bankuppgifter i ett meddelande, påminner Villman.

Gå till MinSkatt endast genom att skriva in adressen i webbläsarens adressfält

När kundens beskattning har slutförts skickar Skatteförvaltningen ett beskattningsbeslut till kunden med uppgifter om ett eventuellt belopp av skatteåterbäring eller kvarskatt. Beskattningsbeslutet kommer också till MinSkatt.

Dessutom får kunden ett meddelande om beskattningsbeslutet per e-post eller i appen Suomi.fi om hen har tagit i bruk elektronisk kommunikation med myndigheterna, alltså Suomi.fi-meddelanden. Av säkerhetsskäl har e-postmeddelandena inga länkar till MinSkatt, alltså kunden ska separat logga in i MinSkatt för att öppna beslutet.

Det lönar sig att gå till MinSkatt genom att skriva adressen till tjänsten, www.vero.fi/minskatt, direkt i adressfältet i webbläsaren. Det lönar sig alltså inte att gå till MinSkatt via den länk som sökmotorn föreslår eftersom bedragarna har skapat webbplatser som ser äkta ut och som kommer i resultaten i sökmotorn.

Om kunden inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden kommer beskattningsbeslutet också hem per post på papper.

Kom ihåg kontonumret!

För tillfället saknar Skatteförvaltningen kontonumret för mer än 48 000 personer som ska få skatteåterbäring. Detta gäller särskilt unga som får skatteåterbäring för första gången.

Det lönar sig också för andra att kontrollera att kontonumret är rätt. Det går att kontrollera, lägga till och redigera sitt kontonummer i MinSkatt.

Fick du ett falskt meddelande? Gör så här:

• Radera genast meddelandet och öppna inte länkar i det.
  • Om du av misstag gett dina kreditkortsuppgifter, ska du genast spärra kortet genom att ringa din bank eller kontakta kortutfärdaren.
  • Om du av misstag gett dina nätbankskoder, ska du ringa servicenumret till din bank och spärra koderna.
  • Om du av misstag betalat en suspekt faktura ska du omedelbart kontakta din bank.
  • Om du av misstag lämnat ut dina kreditkortsuppgifter eller nätbankskoder har du eventuellt blivit utsatt för ett bedrägeri. Efter att du först varit i kontakt med din bank ska du polisanmäla brottet. Det lönar sig också att anmäla bedrägeriförsök.

Mer information till kunder:

Information om bedrägerier

Så här betalas skatteåterbäringar