Bilskatteintäkterna sjönk med en fjärdedel år 2023 – orsaken är att andelen elbilar har ökat och utsläppen från bilar med förbränningsmotor har minskat
Skatteförvaltningens meddelande, 13.2.2024Enligt Skatteförvaltningens nyaste statistik påfördes totalt 382,6 miljoner euro i bilskatt för cirka 159 300 fordon år 2023. Även om antalet bilbeskattade fordon ökade med 3,6 procent påfördes det 24 procent mindre med bilskatt än året innan.
Bilskatten är en engångsskatt som betalas för person- och paketbilar, motorcyklar och tre- eller fyrhjulingar som registreras eller tas i bruk i Finland för första gången. Intäkterna av bilskatten intäktsförs i sin helhet till staten.
Bilskatten beräknas på fordonets beskattningsvärde som baserar sig på fordonets allmänna detaljhandelspris på den finska marknaden. Skatteprocenten för person- och paketbilar bestäms utifrån det CO2-utsläppsvärde som biltillverkaren har angett och för motorcyklar på basis av slagvolymen.
– Statens intäkter av bilskatten beror alltså på hur många fordon det finns att bilbeskatta, priset på fordonen och utsläppen från dem, adderar metodchef Tapio Rouhiainen från Skatteförvaltningen.
Elbilar är befriade från bilskatt
År 2023 var andelen eldrivna fordon 28,5 procent av alla bilbeskattade fordon men endast 2,4 procent av det påförda bilskattebeloppet flöt in av eldrivna fordon.
– Orsaken är att ingen bilskatt behöver betalas för person- och paketbilar som helt drivs med el om bilen har registrerats eller tagits i bruk den 1 oktober 2021 eller senare, berättar Ruohiainen.
Även om ingen bilskatt betalats för elbilar är de med i statistiken eftersom ett bilbeskattningsbeslut också fattas om elbilar. Betraktat enligt drivkraften hade nya dieseldrivna personbilar det högsta medianbeloppet av bilskatt (5 076 euro) under 2023.
Leveranssvårigheter har skjutit upp registreringen av nya elbilar
Av de personbilar som påfördes bilskatt år 2023 var 63,5 procent nya.
Av de nya personbilarna var 40,3 procent bensindrivna, medräknat de bensinhybrider som laddas under körning, och 33,2 procent renodlade elbilar. Andelen eldrivna bilar av alla nya personbilar har ökar snabbt under de senaste åren (9,5 % år 2021 och 17,4 % år 2022).
– År 2023 ökade antalet särskilt i och med de elbilar som hade beställts under tidigare år och som på grund av leveranssvårigheter registrerades först under 2023, förklarar Rouhiainen.
Största delen av begagnade bilar är laddhybrider, dieselns popularitet minskar
Laddhybrider utgjorde merparten (36,9 %) av alla de begagnade personbilar som påförts bilskatt under 2023. Andelen laddhybridbilar av begagnade personbilar har ökat med 14,6 procentenheter från året 2021. Också andelen elbilar av bilbeskattade begagnade personbilar har ökat tydligt.
Ännu 2022 var största delen av de bilbeskattade begagnade personbilarna dieseldrivna men dessas andel sjönk från 17,7 procentenheter till 12,8 procent år 2023.
Medianåldern för bilbeskattade begagnade fordon sjönk till 3 år under 2023 (år 2022 var den 5 år).
Tesla överlägsen etta av elbilarna
År 2023 var de allmännaste bilmärkena Toyota (12,8 % av alla bilbeskattade fordon), Volkswagen (10,0 %), Mercedes-Benz (9,1 %), Volvo (8,6 %) och Tesla (7,2 %) när både nya och begagnade fordon inberäknas.
Av elfordonen var de allmännaste märkena Tesla (25,3 %), Volkswagen (11,1 %) och Mercedes-Benz (7,4 %). Cirka hälften av Teslorna var nya och hälften begagnade.
Mer information:
- Statistiksammanställning: Bilbeskattningen år 2023 (för tillfället endast på finska)
- Bilskattestatistik som öppna data