Utredning: Närmare fyra av tio aktiebolag försummar sina revisionsskyldigheter

Skatteförvaltningens meddelande, 14.6.2023

Närmare 40 procent av de finländska aktiebolagen försummar sina revisionsskyldigheter, framgår det av den utredning som Enheten för utredning av grå ekonomi publicerat i går. För närvarande är uppgifterna i handelsregistret inte tillräckligt tydliga för att verifiera att företaget har fullgjort sin revisionsskyldighet.

Enheten för utredning av grå ekonomi utredde hur små och medelstora revisionsskyldiga aktiebolag fullgör sina revisionsskyldigheter.

Resultaten visar att närmare 40 procent av små och medelstora finska företag har brister i fullgörandet av revisionsskyldigheterna. Sammanlagt 30 procent av företagen lät bli att
registrera revisionsberättelsen i handelsregistret. Dessutom hade 19 procent av de bolag som omfattades av utredningen ingen registrerad revisor, och 7 procent lämnade felaktiga uppgifter om revisionen med skattedeklarationen.

− De bolag som omfattades av utredningen hade i allmänhet lämnat revisionsuppgifterna med sin skattedeklaration på ett godtagbart sätt. Således är företagen medvetna om sin revisionsskyldighet. Det finns dock brister i handelsregisteruppgifterna om revision på ett relativt allmänt plan, och man kan inte påstå att underlåtenheten att registrera revisionsberättelsen beror på omedvetenhet, åtminstone inte helt och hållet, säger överinspektör Johanna Miettinen från Enheten för utredning av grå ekonomi.

Företag med skatterisker underlåter att fullgöra sina skyldigheter oftare än andra

I utredningen undersöktes också om företag med skatterisker oftare försummar sina skyldigheter än andra. Huvudanalytiker Tomi Martikainen konstaterar att resultaten visar att företag med skatterisker också är mer benägna att försumma sina revisionsskyldigheter än andra.
− Företag med skatterisker strävar sannolikt efter ekonomiska fördelar genom kringgående av skatter och grå ekonomi. Därför har dessa företag inget intresse att låta en revisor verifiera att bokslutet innehåller korrekt information och att företagets förvaltning har skötts lagenligt, konstaterar utredarna.

Utredningen omfattade närmare 59 000 aktiebolag år 2021 och drygt 57 000 aktiebolag år 2020. Målgruppen bestod av små och medelstora privata aktiebolag som uppfyller villkoren för revisionsskyldighet enligt revisionslagen. I Finland ska i princip i alla samfund som är bokföringsskyldiga revideras. De minsta samfunden är undantagna från den lagstadgade revisionsskyldigheten.

Det finns ingen helhetsbild av fullgörandet av revisionsskyldigheten

Revisionsskyldiga företag ska lämna in revisionsuppgifter med skattedeklarationen, registrera en revisor i handelsregistret och lämna in en revisionsberättelse som bilaga till bokslutet till handelsregistret. I Finland har det dock inte funnits någon överblick över hur revisionsskyldigheterna fullgörs. Det beror delvis på att företagen är skyldiga att registrera sig och göra anmälningar till olika myndigheter, säger Janne Marttinen, direktör för Enheten för utredning av grå ekonomi.

Utredningen lyfter fram behovet av att utveckla handelsregistret.

− Handelsregistret bör utvecklas så att företagets revisionsskyldighet och fullgörandet av den framgår av handelsregisteruppgifterna. På så sätt skulle de som använder bokslutsuppgifterna bättre kunna bedöma de ekonomiska uppgifternas tillförlitlighet och om företagets förvaltning är lagenlig, säger Marttinen.

− Utredningen visar också att till exempel fullgörandet av revisionsskyldigheten kunde kontrolleras bättre genom att utveckla informationsutbytet mellan myndigheterna. Särskilt informationsutbytet mellan Skatteförvaltningen och Patent- och registerstyrelsen skulle förbättra möjligheterna att övervaka att revisionsskyldigheten fullgörs. Bättre informationsutbyte är också inskrivet i det nuvarande programmet för bekämpning av grå ekonomi, säger Marttinen.

Enheten för utredning av grå ekonomi utredde nu för första gången hur aktiebolag fullgör sin revisionsskyldighet i denna omfattning.
− Heltäckande och tillförlitliga bokslutsuppgifter ökar insynen i företagsverksamheten och tillförlitligheten hos den ekonomiska information som företagen lämnar. Ur en utomstående parts synvinkel är det viktigt att handelsregisteruppgifterna är aktuella även när det gäller revisionsuppgifter. Därför är det också viktigt att övervaka fullgörandet av revisionsskyldigheten, säger Janne Marttinen.

Utredning av fenomen: Försummelser av revisionsskyldigheter är relativt vanliga

Sidan har senast uppdaterats 14.6.2023