Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Många unga som för första gången får skatteåterbäring kan bli utan sina pengar på återbäringsdagen i augusti – anmäl kontonumret i MinSkatt

Skatteförvaltningens meddelande, 25.7.2022

Skatteförvaltningen saknar fortfarande kontonumret för 29 000 sådana personer som ska få skatteåterbäring i år. Kontonumret saknas särskilt för de unga som ska få skatteåterbäring i augusti och som inte har fått skatteåterbäring tidigare. I övermorgon på onsdagen den 27 juli är det den sista dagen att anmäla sitt kontonummer i MinSkatt för en skatteåterbäring som betalas ut den 3 augusti.

Skatteförvaltningen saknar ännu kontonumret för över 16 000 unga som är födda på 2000-talet. Därtill finns det 9 000 personer födda på 1990-talet som ska få skatteåterbäring men som ännu inte har anmält sitt kontonummer till Skatteförvaltningen.

– Kontonumret saknas ofta av de unga som året innan för första gången har förtjänat så mycket att de har betalat skatt på sin lön och nu också ska få en skatteåterbäring för första gången. Dessa unga har tidigare inte haft behov av att anmäla sitt kontonummer till oss. Nu önskar vi att föräldrarna till unga vaknar upp och påminner sina unga vuxna om att anmäla kontonumret. På det här sättet undviks besvikelser på skatteåterbäringsdagen, säger överinspektör Mari Kleemola på Skatteförvaltningen.

Det går att anmäla kontonumret i MinSkatt. Skatteförvaltningen får inte uppgifter om ungas kontonummer exempelvis från bankerna.

I fjol blev 30 000 personer utan pengar på skatteåterbäringsdagen eftersom kontonumret saknades

I fjol fick 30 000 personer skatteåterbäringen i form av en betalningsanvisning, dvs. en penningförsändelse, eftersom Skatteförvaltningen inte hade dessa personers kontonummer i tid.

En skatteåterbäring som betalats som betalningsanvisning kan senare lösas in via Nordea, men det går inte att få pengarna på skatteåterbäringsdagen.

Om kontonumret anmäls i MinSkatt först på skatteåterbäringsdagen eller efter den tar det cirka en månad att få pengarna.

I augusti betalas skatteåterbäringar ut till 1,7 miljoner personer

På onsdagen den 3 augusti får 1,7 miljoner kunder sammanlagt cirka 712 miljoner euro i skatteåterbäring.

Beskattningen av privatpersoner slutförs flexibelt nu för fjärde året i rad, det vill säga vid olika tidpunkter för olika personer. Därför finns det flera utsatta dagar för betalningen av eventuella skatteåterbäringar eller kvarskatter även i år. De första fick sina skatteåterbäringar i juli och de sista betalas ut i december.

Även i år betalar Skatteförvaltningen ut mest skatteåterbäringar i augusti–september. I augusti får den största gruppen personer skatteåterbäringarna. I september är däremot det totala beloppet större än i augusti.

Tålamod behövs på skatteåterbäringsdagen – pengarna är nödvändigtvis inte på kontot genast på morgonen

Skatteåterbäringarna finns nödvändigtvis inte på kontot genast på morgonen på skatteåterbäringsdagen.

– Många kanske undrar varför skatteåterbäringarna inte syns på kontot. Det lönar sig att vänta i lugn och ro. Skatteåterbäringarna betalas eventuellt ut först under dagen, berättar Kleemola.

Om skatteåterbäringen inte har kommit in på kontot senast på kvällen, har utbetalningsdagen för skatteåterbäringen sannolikt flyttats framåt.

Det totala beloppet av alla skatteåterbäringar är lite mindre än i fjol, mer kvarskatter att betala

Fjolårets beskattning har ännu inte slutförts för alla privatpersoner. Även de sista får sina beskattningsbeslut för 2021 före utgången av oktober. Skatteförvaltningen vet alltså ännu inte totalbeloppet av alla skatteåterbäringar som betalas ut 2022.

– Enligt vår uppskattning betalar vi ut ett lite mindre totalt skatteåterbäringsbelopp under 2022 jämfört med i fjol. Det ser ut att det kommer betydligt mer kvarskatter till betalning än i fjol. Tillväxten beror på att kapitalinkomsterna för många ökade mycket år 2021, och att de förskottsskatter som betalats i fjol inte täcker tillväxten av skatterna, berättar ledande skattesakkunnig Sami Varonen på Skatteförvaltningen.

Betalningsdagarna för skatter i augusti 2022

1.8 Betalningsdag för kvarskatt för 300 000 kunder. Sammanlagt 108 miljoner euro att betala.

3.8 Skatteåterbäringar betalas ut till 1,7 miljoner kunder för ett totalbelopp på 712 miljoner euro.

8.8 betalningsdag för fastighetsskatt för 1,9 miljoner kunder. Sammanlagt 353 miljoner euro att betala.

Tidigare om temat:

Skatteåterbäringssommaren börjar: de första kunderna får sin återbäring på måndagen den 4 juli

Mer information:

Varför fick jag inte skatteåterbäring?
Till vilket konto betalas skatteåterbäringen?
Anmälan och ändring av kontonummer

Sidan har senast uppdaterats 25.7.2022