För programutvecklarna – 4/2025
Nyhet, 23.9.2025En ny version av Ilmoitin.fi har publicerats ut den 23 september 2025
Centrala ändringar:
- Du kan kontrollera och skicka inkomstskattedeklarationer för personbolag (2, 2Y, 2C, 5, 6A, 7K) för skatteåret 2025.
- Direktöverföringar för förskottsuppbörden för år 2026:
- Du kan för förskottsuppbörden för år 2026 kontrollera och lämna i
- direktöverföringar av allmänt skattskyldiga pensionstagare (VKESSELE),
- direktöverföringar av begränsat skattskyldiga pensionstagare (RVKSSELE),
- direktöverföringar av förskottsinnehållningsuppgifter om löner (VKESSPAE) samt
- anmälningar om FöPL- och LFöPL-arbetsinkomstuppgifter (VKTYOSVA).
- Exempelmaterialen har uppdaterats till utvecklarsidan Ilmoitin.fi/kehittäjät.
- Du kan för förskottsuppbörden för år 2026 kontrollera och lämna i
- Funktion Kontroll av materialet och kontroll av stora filer
- Funktionen Kontroll av materialet har flyttats bakom inloggning, varför kontrollen kräver Suomi.fi-identifikation. Annars fungerar kontrollen på samma sätt som tidigare och det t.ex. inte krävs någon fullmakt och den kontrollerade filen inte skickas vidare.
- I fråga om stora filer (i produktionen över 10 Mb) görs kontrollen i fortsättningen alltid i bakgrundsbehandlingen, och därför går det inte längre att göra en kontroll av dem genast.
- FPA / eSARA
- Användningen av eSARA-filer som skickas via Ilmoitin.fi kommer att upphöra den 30 september 2025.
- FPA rekommenderar att
- stora arbetsgivare som ansöker om förmåner med eSARA-filer snart övergår till att ansöka om förmåner i inkomstregistret
- och att små arbetsgivare ansöker om förmåner antingen i inkomstregistret eller i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare.
- Läs mer om övergångsperioden
- Som issuedBy-värde för FATCA / AccountHolder/Individual/TIN och SubstantialOwner/Individual/TIN uppgifterna ska utöver US också tillåtas andra landskoder från och med anmälningarna för 2025 (träder i kraft 1.1.2026)
- Testmiljön ändras i mitten av oktober.
- Detta medför inget avbrott i testningen och kunderna behöver inte vidta några åtgärder.
- Testmiljöns databas kommer att rensas, så tidigare inskickade testfiler kommer inte längre att visas i arkivet.
- Den preliminära planen är att Produktionsmiljön byts ut vid månadsskiftet november–december.
- Detta orsakar ett driftsavbrott som pågår över veckoslutet - Tidsplanen preciseras under september.
- I november publiceras ingen ny version av Ilmoitin, eftersom man då förbereder sig för byte av produktionsmiljön.
Aktuellt om Vero API
Header-kraven för Vero API-anrop
Brandväggsreglerna för testgränssnitten (apitest.vero.fi) har skärpts på måndagen den 12 maj 2025, vilket gör att Header-informationen blir obligatorisk för alla användare.
Obligatoriska header-uppgifter i Vero API produktion (api.vero.fi) har trätt i kraft den 17.9.2025. Varje Vero API-anrop måste innehålla följande generella header-uppgifter: User-Agent, Content-Type och Accept.
I och med ändringen returnerar gränssnitten ett HTTP 400-felmeddelande vid avsaknad av header, till exempel: ErrorCode:1005, ErrorText: Missing HTTP Header: User-Agent.
Läs mer: Tekniska riktlinjer för Vero API-gränssnitten - vero.fi
Förfrågan om skattekort via notifikationstjänsten
Den 17 september har notifikationstjänsten uppdaterats, som möjliggör beställningar av skattekortsnotifikationer. I fortsättningen kan notifikationer om skattekort även tas emot som push-meddelanden i programvaran.
Syftet med uppdateringen är att effektivera hanteringen av skattekortsuppgifter i programvaror. Med hjälp av uppdateringen kan löneräknare, såsom företag och bokföringsbyråer, beställa notifikationer av nya skattekort för löntagare och reagera automatiskt genom att hämta dem via gränssnittet för skattekortsförfrågan. Detta eliminerar behovet av kontinuerliga förfrågningar och möjliggör realtidsreaktion endast när skattekortsuppgifterna ändras.
Tjänstens fördelar är betydande: den minskar antalet gränssnittsanrop, påskyndar bearbetningen, sparar resurser och förbättrar uppgifternas aktualitet.
Läs mer: Förfrågan om förskottsinnehållningsuppgifter för betalare – Notifikationstjänsten - vero.fi
Den 17 november 2025 kommer ändringar i följande Vero API-gränssnitt:
- Ändringar relaterade Betalningen av skatter i gränssnitten Förfrågan om saldouppgifter och Förfrågan om referensnummer enligt skatteslag
- Ny Send attachment API
- UsedVehicle v3 API
Dokumentationen för dessa gränssnitt uppdateras i API-portalen den 17 november 2025.
Samarbete med programvaruutveckling
Har du märkt att programvaruutvecklare kan anmäla sig till Skatteförvaltningens samarbete inom programvaruutveckling via vero.fi-webbplatsen?
Via sidan kan du anmäla och uppdatera dina kontaktuppgifter för eventuellt samarbete. Kontaktuppgifterna används för rådgivning och annan kommunikation riktad till programvaruutvecklare.
Lämna dina kontaktuppgifter här: Samarbete med programutveckling - vero.fi
Evenemang för programutvecklare
Mottagningar på Teams (ordnas på finska)
Tidsplanen för 2025 för mottagningar på Teams som är riktade till programutvecklare finns på sidan Tilaisuudet - vero.fi (på finska).
Under mottagningarna behandlas aktuella ärenden för programutvecklare. Du kan skicka frågor och önskemål om innehållet på mottagningarna till adressen ohjelmistotalot(at)vero.fi med rubriken: Klinikka/Mottagning.
Online samarbetsdag för programvaruhusen och Skatteförvaltningen (ordnas på finska)
Samarbetsdagarna mellan Skatteförvaltningen och programvaruhusen online den 25.11.2025. Dagen börjar kl. 9.00. Under dagarna hör vi aktuella presentationer om ändringar i beskattningen och hur de påverkar programutvecklingen. En närmare tidsplan för dagarna och anmälan publiceras senare.
Anmäl dig till evenemanget (på finska)
Kontaktuppgifter och frågor
ohjelmistotalot(at)vero.fi
Till e-post kan man i fortsättningen även skicka frågor som gäller inkomstregistret. Frågorna skickas vidare till Inkomstregistret, men det är bra att komma ihåg att
- e-posten är avsedd endast för programvaruleverantörerna
- e-posten är avsedd för rådgivning till stöd för utvecklingen
- e-posten inte är avsedd för hantering av fel i produktionen
- tekniska störningar eller observationer ska fortfarande rapporteras på observationsblanketten för inkomstregistret