Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Driftsavbrott i MinSkatt på veckoslutet och måndagen – sköt dina skatteärenden i tid

Nyhet, 10.11.2025

MinSkatt har ett driftsavbrott under det kommande veckoslutet och på måndagen. Under driftsavbrottet kan du inte använda MinSkatt, till exempel beställa ett nytt skattekort eller betala skatter. Driftsavbrottet påverkar också kundtjänsten: på måndagen betjänar vi endast begränsat. Sköt alltså dina skatteärenden i god tid före avbrottet.

Driftsavbrottet handlar om en årlig systemuppdatering. Ett längre driftsavbrott än normalt behövs för att göra de ändringar i systemet som gäller betalningen av skatter för företag.

Så här påverkar driftsavbrottet – observera särskilt följande

MinSkatt

  • MinSkatt stängs på fredagen den 14 november klockan 17 då alla loggas ut ur tjänsten automatiskt. Inloggningen i tjänsten hindras redan klockan 16.30.
  • MinSkatt öppnas på tisdagen den 18 november klockan 8.

Under driftsavbrottet kan du inte logga in i MinSkatt för att sköta skatteärenden, till exempel betala skatter. Du kan dock betala skatter i nätbanken men kom ihåg att hämta nödvändiga betalningsuppgifter från MinSkatt i tid före driftsavbrottet.

Kundtjänst

  • På måndagen den 17 november är kundtjänsten öppen begränsat och kan endast ge allmän rådgivning. Våra handläggare har inte tillgång till kunduppgifter och därför kan vi exempelvis inte göra skattekort. Största delen av våra servicenummer är stängda.
  • På tisdagen den 18 november klockan 9 börjar vi igen betjäna normalt.

Inverkan på andra Skatteförvaltningens tjänster

  • Skattenummerregistret: Skattenummerregistret är inte i bruk under driftsavbrottet. Du kan inte få ett skattenummer eller bli införd i skattenummerregistret. Mer information: Skattenummerregistret
  • Skatteskuldsintyg: Skatteskuldsregistret är inte i bruk under driftsavbrottet. Det går att få skatteskuldsintyg från MinSkatt och vår kundtjänst från och med tisdagen den 18 november.
  • Vero.fi: Skatteförvaltningens webbplats är tillgänglig på vanligt sätt trots att MinSkatt är stängd. Endast räknarna, till exempel skatteprocenträknaren, fungerar inte.
  • Programmeringsgränssnitt (API): Gränssnitten stängs på fredagen den 14 november kl. 22 och öppnas senast på söndagen den 16 november kl. 17, eventuellt redan tidigare.
  • Tjänsten Ilmoitin.fi: Under driftsavbrottet kan du lämna deklarationer i tjänsten Ilmoitin.fi och från ditt eget program via en operator, men vi behandlar deklarationerna först efter driftsavbrottet. Den deklaration, anmälan eller de uppgifter som du lämnat registreras dock enligt den dag då du har skickat dem.
  • Inkomstregistret: Tjänsten är tillgänglig och anmälningar kan lämnas på vanligt sätt. De uppgifter som har lämnats under driftsavbrottet visas dock i MinSkatt först på onsdagen den 19 november.
  • Det positiva kreditupplysningsregistret: Tjänsten är kan användas på vanligt sätt.
  • Palkka.fi: De går att räkna ut löner och skicka anmälningar på vanligt sätt till inkomstregistret men uppgifterna överförs till MinSkatt först efter avbrottet. Under avbrottet går det inte i Palkka.fi att hämta uppgifter från Skatteförvaltningens system, till exempel arbetstagares skattekortsuppgifter.

Varför behövs en systemuppdatering och förändras MinSkatt?

Efter systemuppdateringen ser MinSkatt fortfarande ut som samma bekanta tjänst. I tjänsten görs till exempel vissa förbättringar av tillgängligheten.

Den största ändringen i systemuppdateringen är förnyelsen av skattebetalningen för samfundskunder, till exempel aktiebolag. I fortsättningen kan samfundskunder betala skatter med ett referensnummer i stället för flera separata referensnummer för olika skatteslag. Alla företag har ett eget allmänt referensnummer.

I samband med uppdateringen förbereds också andra kommande ändringar. Mer information: vero.fi/andringar


Sidan har senast uppdaterats 10.11.2025