Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Skatteförvaltningens certifikattjänst ändrar på hur certifikat beställs och hanteras

Nyhet, 3.7.2024

Skatteförvaltningens certifikattjänst är en e-tjänst som är under utveckling och via vilken du kan hantera organisationens gränssnittsbehörigheter och certifikat.

Du behöver ett certifikat om du vill anmäla eller hämta uppgifter via gränssnitt. Gränssnitten används till exempel av bokföringsbyråer, arbetsgivare och kreditgivare.

Målet är att Skatteförvaltningens, inkomstregistrets och det positiva kreditupplysningsregistrets företags- och organisationskunder ska börja använda den nya e-tjänsten under 2024. 

Vi berättade på våren att den nya e-tjänsten skulle öppnas redan i augusti 2024. Ibruktagandet av tjänsten fördröjs dock ännu med några månader.

– Vi vill skapa den bästa möjliga tjänsten för våra kunder. Vi fastställer den nya tidpunkten på våra webbsidor efter semesterperioden, berättar tjänstens produktägare Anni Peuranen.

Vad förändras när tjänsten lanseras?

I fortsättningen beställs Skatteförvaltningens och inkomstregistrets gränssnittsbehörigheter och certifikat i e-tjänsten för Skatteförvaltningens certifikattjänst. Samtidigt upphör hanteringen av certifikat och ansökningar om gränssnittsbehörigheter i inkomstregistrets e-tjänst.

Det positiva kreditupplysningsregistrets kunder kan beställa tilläggscertifikat i den nya tjänsten.

Det som också förändras är att certifikat i fortsättningen kan hämtas direkt via e-tjänsten. Det är fortfarande möjligt att hämta certifikat också via gränssnittet.

Det finns två separata delar i certifikattjänstens e-tjänst: den ena för produktionscertifikat och den andra för testcertifikat.

Innan tjänsten öppnas kopieras de gällande gränssnitten och certifikaten till certifikattjänsten. När du loggar in i tjänsten för första gången ska du kontrollera att din organisation har de önskade gränssnitten till sitt förfogande och att uppgifterna om din organisations kontaktperson och de tekniska kontaktpersonerna för certifikaten är korrekta.

Du ska logga in i båda delarna på första sidan av webbsidorna för certifikattjänsten. Identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. För att logga in i delen som gäller produktionscertifikat behöver du också en viss organroll eller en separat Suomi.fi-fullmakt.

Den nya e-tjänsten kommer att vara enklare än tidigare, varför kunderna i delen för produktionscertifikat med en blick kan se alla gällande gränssnitt och certifikat med statusuppgifter.​ Dessutom är det med hjälp av de nya Suomi.fi-fullmakterna möjligt att ge företagets tekniska kontaktperson en fullmakt att endast sköta ärenden som hänför sig till certifikat i e-tjänsten.

En likadan samlingsvy är tillgänglig också i delen för testcertifikat. I fortsättningen kan de organisationer som testar se gränssnitten, certifikaten inklusive statusuppgifter samt företagets testare på ett ställe. Också hanteringen av kontaktuppgifter för testningen blir lättare. I och med tjänsten är det snabbare att inleda testningsprocessen när behandlingen av certifikat blir mer automatiserad än tidigare.

Dessutom öppnas det en egen observationsblankett för certifikattjänsten.

Vad förblir oförändrat?

Anvisningen om förnyelse av certifikat ändras inte utan certifikatet förnyas fortsättningsvis via gränssnittet. I vissa program finns det en separat funktion för förnyelse av certifikat, men inte i alla. Hör dig för med din programvaruleverantör vad som gäller för dig. Om ett certifikat inte kan förnyas i ditt program ska du beställa ett nytt certifikat.

Vi rekommenderar att certifikat beställs separat för varje gränssnitt. Du kan dock använda samma certifikat för informationsproducenter i Skatteförvaltningens gränssnitt och i WS-gränssnittet för anmälan till inkomstregistret på samma sätt som hittills. Det är möjligt att beställa nya certifikat för detta ändamål också i den nya tjänsten.

Inkomstregistrets kundservice ansvarar även i fortsättningen för att spärra certifikaten.

Följ med hur certifikattjänsten framskrider

Webbsidor för Skatteförvaltningens certifikattjänst

Vi publicerar certifikattjänstens anvisningar i augusti–september på dessa webbsidor. Då preciserar vi också tidsschemat för ibruktagandet av tjänsten.

Behöver du ett nytt certifikat just nu? Se anvisningar på inkomstregistrets webbplats:

Gör en ansökan om gränssnitt och beställ ett certifikat till Skatteförvaltningens eller inkomstregistrets gränssnitt

Sidan har senast uppdaterats 3.7.2024