Driftsavbrott i MinSkatt 17–19.11 – sköt dina skatteärenden i tid
Nyhet, 3.11.2023MinSkatt har ett driftsavbrott i slutet av november på grund av att datasystemen uppdateras.
Driftsavbrottet hänför sig till ett veckoslut. Avbrottet börjar på fredagen den 17 november klockan 16.30 och slutar på söndagen den 19 november klockan 18. Under driftsavbrottet går det inte att logga in i MinSkatt och inga skatteärenden kan skötas via tjänsten.
Skatteförvaltningen rekommenderar att sköta eventuella skatteärenden redan före avbrottet.
Observera särskilt följande under driftsavbrottet
MinSkatt är stängd mellan fredagen den 17 november kl. 16.30 och söndagen den 19 november kl. 18. Under avbrottet kan du inte sköta exempelvis följande ärenden:
- Du kan inte få ett skattekort i MinSkatt.
- Du kan inte betala någon skatt i MinSkatt och det går inte heller att få några betalningsuppgifter. Du kan betala skatter i din nätbank – om du betalar i nätbanken ska du hämta konto- och referensnumret för betalningen från MinSkatt i god tid före avbrottet.
- Det går inte att lämna sammandragsdeklarationer för moms på EU-försäljningar – det lönar sig att lämna deklarationerna redan före driftsavbrottet. Under avbrottet går det att lämna deklarationer via tjänsten Ilmoitin.fi, men de behandlas först efter avbrottet.
- Skattenummerregistret är ur bruk. Du kan inte få ett skattenummer eller bli införd i skattenummerregistret. Läs mer: Skattenummerregistret
- I MinSkatt förekommer fördröjningar i uppgifter som baserar sig på inkomstregisteranmälningar.
Så här påverkar avbrottet andra tjänster – observera de avvikande klockslagen:
- Skatteskuldsintyg: Skatteskuldsregistret är inte i bruk från fredagen den 17 november kl. 16 till måndagen den 20 november kl. 9. Skatteskuldsintyg på skatter som förfallit till betalning och som är obetalade kan åter fås från kundtjänsten från och med måndagen den 20 november kl. 9.
- API-gränssnitten: Gränssnitten stängs på lördagen den 18 november kl. 01 och öppnas senast på söndagen den 19 november klockan 17, eventuellt redan tidigare.
- Tjänsterna Ilmoitin.fi och Lomake.fi: Under driftsavbrottet går det att lämna deklarationer och anmälningar via tjänsterna Ilmoitin.fi och Lomake.fi och också från eget program via operatorn, men vi behandlar deklarationerna och anmälningarna först efter driftsavbrottet. Den deklaration, anmälan eller de uppgifter som du lämnat registreras dock enligt den dag då du skickat dem.
- Palkka.fi: Du kan beräkna löner normalt och anmälningarna skickas till inkomstregistret men de överförs inte till MinSkatt under avbrottet. Anmälningarna överförs till MinSkatt efter avbrottet. Under avbrottet förmedlas inte heller följande uppgifter från Skatteförvaltningen till Palkka.fi:
- ändringar i uppgifterna om betalningsperioder i MinSkatt
- elektroniska skattekortsuppgifter från Skatteförvaltningen
- arbetsgivarregisterändringar (tillfälliga/regelbundna arbetsgivare)
- Skatteförvaltningens servicetjänst är stängd mellan fredagen den 17 november kl. 16.30 och söndagen den 19 november kl. 18. Under avbrottet överförs tjänsten till MinSkatt.
Efter driftsavbrottet finns det nya egenskaper i MinSkatt – läs mer: Nytt i MinSkatt i november
Nyheten har uppdaterats 8.11: Information har lagts till om att det förekommer fördröjningar i MinSkatt i fråga om uppgifter som baserar sig på inkomstregisteranmälningar.